IKO j20 fortsätter imponera och nostalgiintervju!!

IK Oskarshamn J20 fortsätter att ånga på, då man under tisdagen tog sin fjärde raka seger - av fyra möjliga.
Detta efter att ha besegrat Borås på hemmaplan.
 
Målskyttar IKO:
Period 1.
1-0: J. Jansson, assist A. Halvorsen och R. Jersenius.
2-0: A. Anarp, assist V. Nilsson.
 
Period 2.
3-1: A. Nilsson, assist C. Velander och R. Johansson.
 
Period 3:
4-1: V. Nilsson, assist R. Johansson och A. Halvorsen.
5-2: A. Nilsson, assist H. Roth och H. Hellman
5-3: O. Håkansson, assist M. Björklund och V. Lööf
6-3: J. Tenemyr.
 
* * * * *
 
För 2 år sedan gjorde jag en nostalgisk intervju med Stephan Larsson, fd kassör och ordförande i IK70/IK Oskarshamn. (ni hittar den HÄR!)
I lördags var Stephan, som sedan många år sedan flyttade en bra bit från Oskarshamn, på besök i Arena Oskarshamn.
Jag passade då på att träffa legendaren på plats, och tog en oförberedd intervju efter matchen mot Södertälje.
Så här kör jag ut den också!
 
Hej Stephan, kort presentation för nya läsare, vem är du?
Ja, jag är en j*vel som var med och startade IK Oskarshamn för 43 år sedan...
 
Starta IK Oskarshamn var inte helt okomplicerat?
Ja, det var ju motstånd, för att AIK och IFK drog inte jämnt då, men hockeysektionerna kunde slås ihop. Fotbollen ville inte tänka lika klart.
 
Just IK70, hur föll namnvalet på det?
Ja, det var för bildandet skedde officiellt den 27:e maj 1970.
 
Jo, men var det problematiskt, ville några heta IK Oskarshamn, IFK eller AIK? Hur gick snacket?
Nä, första året var vi tvingade att heta AIK/IFK första året, annars hade vi fått börja om i div 4 tror jag det var...
Året efter blev det IK70 som samlingsnamn.
 
Och start i div 3 då?
Det var inte som idag, då var div 3 lägre ner... kommer inte ihåg hur systemet var uppdelat, men det var banne i mig lingonserien!!
 
Hur fördelade sig intresset då? Kunde supportrar från AIK och IFK sammarbeta?
Nej, det gick absolut inte. De kunde inte prata med varandra.
Men det var överlevnad för hockeysektionerna, för de ville lägga ner hockeyn i staden. Båda lagen var så dåliga då med. Trots det hade man säkert seriens bästa målvakter, men jag tror ändå att K-G Dahlberg släppte in 165 mål, men var trots det bästa målvakten i serien. Men det hjälpte ju inte, då det inte fanns något framför honom...
 
Nu du, hur skulle du kunna beskriva dåtiden och nutiden med säg endast 8 ord?!
Hahaha! Oj... men det går inte att jämföra. Det var en helt annan hockey. Vi slet som grisar och hade det ett helvete att få det gå ihop.
Årsbudgeten var på 165.000kr! Den nivån var det. Men det var många fina och duktiga killar som ställde upp från både AIK och IFK...
 
Det finns spelare från de första åren som var trogna och stannade i många år. Några särskilda spelare du vill lyfta fram, som idag glömts bort av allmänheten?
Ja, framförallt under de första åren 3 spelare, som varje år lyfte laget och alltid fanns där.
Jimmie Appelkvist som målvakt, med 15 raka A-lagssäonger.
Göran Martinsson, som gjorde 16 A-lagssäonger. Micke Ekström 22 säsonger!
Det var runt de 3 vi byggde allt.
Skamligt att de aldrig fått någon utmärkelse för det! De fick nog sina guldpuckar, men inte fasen fick de sina tröjor upphissade.
 
Din roll, som kassör och sedan ordförande?
Ja, jag var först kassör, och var det under 70-talet. Sedan ville ingen bli ordförande, så då fick det bli jag.
 
Detta är några år sedan nu, hur kommer det sig att du som utflyttad mm är här idag?
Ja, jag kommer ju aldrig släppa IK! Sedan blev jag inbjuden av släktingar, och det var match, då kunde jag inte hålla mig.
Jag har inte sett IK spela sedan IK Oskarshamn mötte Borås borta senast, då jag hade lite närmre dit...
 
Du bodd på öland ett tag. Hur gick pendlandet...
Ååå, jag såg alla matcher då. Missade inte en enda, förutom en period jag var inlagd på sjukhus. men det var ju bara 16 mil då, så det var ju inte så farligt.
 
Har du även följt med på bortaresor? Och längsta från Oskarshamn sett?
Ja, på den tiden var det inte så långa resor. Vi höll oss inom Småland, ibland skåne och mot Halmstad sett. Linköping också. Längre blev det aldrig...
 
Om vi ser till idag. vad tycker du IK Oskarshamn saknar och/eller borde förbättra?
Föreningen hur den ser ut från insidan kan jag inte nu. Men jag har en känsla av att det jobbas så mycket bättre och strukturerat, än vad vårt lilla gäng. Vi hade inte kanslister och sportchefer mm...
 
Var detta något ni saknade då?
Nä, men till en början hade vi ett fruktansvärt motstånd vad gällde is i Oskarshamn. När vi gick upp i div 2 hade vi inte is 2 veckor innan serien skulle starta.
Alla spelare kommenderades ut att spola upp isen. Det blev lite liv om det då. Saft-Lasse ägde nästan arenan då. han hade varit med och byggt upp den. Så han var sur över att vi gjorde jobbet.
 
Du som hängt med och sett i stort sett allt inom föreningen, bästa minnet?!
Det var när vi mötte Tranås i en sista match. Tranås var helt säkra på att vinna serien, de hade beställt bord på stadskällaren och allt. Sedan gjorde vi 3-2. Jag höll på bryta ryggen då, när PV:n hoppade upp i min famn!
Sedan lyckades jag snå åt mig fritidsordförandes blombukett och överlämna till matchhjälten. Det var inte populärt, men kul!
Sedan gick jag in i Tranås omklädningsrum, för jag visste de hade champagne, och ville köpa den. De behövde den ju inte... De kastade ut mig 2 gånger, men tredje gången sa deras ledare att de inte hade något att fira så jag fick buteljerna.
Så vi vann serien framför Tranås näsor, och gick själva upp!
Sedan gick vi till stadskällaren för att fira, och då var Tranåslaget där redan. Då ställde sig Göran Martinsson upp, framför deras bord och sjöng; "Gråt inga tårar".
Men sedan hade vi väldigt roligt tillsammans med Tranås.
Men tilläggas bör att bara det att höra Göran Martinsson sjunga var en upplevelse, för han hade ingen sångröst!
 
Hur länge jobbade du själv inom IK Oskarshamn?
Eeeee, i 23 år... Från 70 till 93, då jag blev sjuk.
 
Sista frågan, vad har du saknat mest med att jobba inom föreningen.
Bara det att uppleva IK. matcherna, men alla man lärt känna!
Det har varit så förbannat roligt, man kan ta ett par 3 hjärtinfarkter, det var det värt!
 
Tack för intervjun!
 
/Räkan

Kommentarer
Postat av: Rusk

Härlig läsning.

2013-10-09 @ 02:08:12
Postat av: Rusk

Kuriosa är att jag bor nu bara ett halvt stenkast från Larsson där han bodde för läänge sedan. Nästan granne. Jag var där och lekte #Ryska posten" i hans källare i slutet på -70 talet eller början på 80-talet. Tror jag pussades för första gången i hans källare.. Så var det sagt. Hans dotter gick i min klass.

2013-10-09 @ 02:18:31
Postat av: Rusk

När jag blev äldre och konfererades (jag var väl 15)då hade vi klack i hallen. Jag minns att tidningen skrev om oss. Vi var ca 30-40 ungar med ett spann/hink och en tysk täljd handgranat (vi lekte krig i skogen på den tiden)som trumpinne. Satans vicket drag det var. Det är ett kärt minne som jag bär med mig.

2013-10-09 @ 02:42:11
Postat av: Jan Banan

Håller med härlig läsning!
Som Rusk skriver...var med på i spann/hink klacken oxå!!!Minns att vi oxå hade ett flagghav på typ 30-40 flaggor som bla tillverkades på syslödjen.
Jimmy Appelqvist och Göran Martinsson var som nämdes i intervjun var mina idoler.
Härligt med nostalgi ibland....

2013-10-09 @ 07:07:41
Postat av: Anonym

I intervjun med Söderström säger han att bäste man ska spela mest. få se om han håller det för så har de ju inte spelat innan. Lite bänkningar och lite toppningar kommer gynna laget!!

2013-10-09 @ 17:57:09
Postat av: Anonym

dags för Söderström att att bevisa de han säger
våga bänka Leavitt från start
tycker Jonathan johnson är spelat bra när han väl fått chansen
in med han i 4 kedjan och låt Soares spela center mellan Lövet och backman

Bouchard med Valdix och Eriksson
Poulsen med Piispanen och svensson
Granlund-johnson-sylvegård

2013-10-09 @ 19:58:14
Postat av: Nick

Ja det måste till en förändring och lövet ska ju inte harva i nån tredjelina! Gillar ditt förslag anonym även om jag inte ger mycker för soares heller just nu. Tycker valdix har vart bra och piispanen är inte heller så tokig. Soares agrrar inge som en förstacenter. Nu vill vi verkligen sr de bästa spela mycket, våra ledande spelare måste få mer istid.

2013-10-09 @ 23:14:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: