Något måste ske...

Våndats en stund efter matchen nu...
Tänkte redan efter första perioden att det var läge att skriva ett bittert inlägg på bloggen. Men valde att avstå, då text direkt efter en match, när man är besviken sällan blir bra. Brukar inte vara så konstruktivt.
Men nu några minuter efter matchen, nä vad ska jag vänta på? Vi kör.
 
Först och främst, alla såg kanske inte dagens match mot Timrå. Ni som inte såg den, grattis, ni sparade 99kr som sändningen kostade och ni slapp känna er lika plågade och förnedrade.
För detta var ett bottennapp. 10 sekunder, och första målet i baken. Sedan ramlade matchen på. Timrå fick göra 6 mål. Utan några större försök att stoppa dem.
 
OK, IKO saknade spelare i vanlig ordning, och inför matchen blev även Styrman skadad, så IKO fick gå runt på 5 backar. Men det spelar ingen roll. De som var på isen vilade minst lika mycket som spelarna på läktaren.
Extremt tafatt, och det gick inte spåra minsta tillstymmelse till eget spel.
 
Vad är felet då?
I sociala medier krävdes det avgångar, främst riktade mot tränarstaben.
Nu ska vi försöka se konstruktiv på detta, är det så enkelt?
 
Eget spel saknades, det är tränarens ansvar att planera hur alla ska åka. Nu tror, nej jag vet, att Söderström har taktiker och gameplan. Glöm inte att vi även hyllat vår tränare, vi vet att han kan hockey!
Då är ju något annat fel? Förstår inte spelarna, eller lyssnar de helt enkelt inte?
Jag tror på det senare. Spelarna tar inte till sig.
 
Frågan är då, beror detta på att respekten saknas, att man under flera år hört samma röst, eller att man vill protestera mot något?!
 
Min känsla är att det är nog lite av allt.
Tror en del respekt försvunnit när de med mest lön får spela mest, och inte de som sliter mest. I min värld ska den som kämpar, särskilt i underläge, få mer speltid. Oavsett talang eller lön.
Sedan vet man att en sådan som McGrath - som exempel! - kan sätta omöjliga puckar. Men har man en V. Svensson, Poulsen och en hungrig junior som verkligen vill vända matchen, vilka ska då spela? Den som oftare sätter puckar, eller de som försöker åtminstone skjuta..
Blir det ALLTID den pålitliga målskytten, då belönas inte hårt slit. Hårt slit ska belönas.
 
Sedan har vi det med samma röst. Spelarna har hört samma röst, och samma fraser gång på gång, ibland behövs bara en ny röst, för att få spelarna att ta till sig instruktionerna.
Söderström är vältalig, men använder ofta samma uttryck. Vi ska inte stå med mössan i hand mm har man ofta hört.
 
Vill spelarna protestera?
Jag tror inte spelarna protestrerar mot Söderström. Samtliga spelare jag talat med berömmer alltid Söderström. Både före detta spelare, och spelare i nuvarande lag. Spelarna har hans förtroende. Protesterar man då mot IKO som förening, och i så fall varför?!
 
Men som sagt var, spelarna tycks ha Söderströms förtroende, varför lyssnar de då inte på honom?
Jag älskar Söderström, både som tränare och person, men det kanske är dags för ny röst. För jag personligen tror det kan handla om det. En ny röst. Är det så enkelt?!
 
Men vi får inte glömma, Söderström betyder samtidigt extremt mycket för föreningen! Hans vältalighet, humor och det han gjort för föreningen tidigare uppmärksammas betydligt mer i riksmedia än om vi haft annan tränare.
 
IK Oskarshamn har den här säsongen 3 tränare. Har samtliga tränare förtroende för spelarna?
Kanske se i hela ledet, var det felar, för någonstans felar det.
Om förtroende hos spelarna finns, låta någon av de andra tränarna få kliva fram och sköta taktiksnacket? Ändra arbetsuppgifterna inom tränarstaben, är det möjligt och rimligt?
 
Jag vet personligen inte vad jag vill. Börja sparka folk kostar pengar, och ersättare måste in, vilket kostar ännu mer.
Jag har alltid sagt att sparka tränaren är den enkla vägen, då det är oftast en person mot 24 spelare...
Men som jag sa, jag vet inte om sparken är den bästa lösningen för klubben, både sportsligt och ekonomiskt, men något måste göras.
Agerar man inte är jag rädd att publiken minskar, och det kostar föreningen också.
Ledarna kräver passion från läktaren, och det ska de fortsatt få. Men jag som betalande åskådare vill även se passion på isen.
 
Jag vill se spelare som offrar en tand för laget och för klubbemblemet! Jag vill se spelarna visa klubbhjärta.
Jag vill inte höra tränare säga att vi ska visa respekt mot de andra lagen, och indirekt säga att det andra laget är bättre. Jag vill höra tränare, ledare OCH spelare säga vi är bäst. VI kan slå alla lagen - och de ska tro på det de säger.
Publiken tror på detta laget, varför tror inte laget och ledning på sig själva?
Varför vill man inte jobba för sin lön, när vi är match efter match 2000 pers på läktaren som BETALAR för att se spelare göra själ för sin lön.
 
Kommentarerna är fria. Men tänk gärna på att vara konstruktiva! Skriv vad som är galet, och hur det kan bli bättre. Bara skriva "Avgå" mm är inte särskilt konstruktivt. Kom med lösningar. Vill man att någon ska avgå, kom då med realistiska förslag på hur det skulle kunna se ut istället!
För avgår någon, ska någon tillsättas. Det är det svåra.
Och handen på hjärtat, är "Avgå" den enda lösningen?!
Men förändring måste ske. Och detta nu.
 
/Räkan

Kommentarer
Postat av: WS

Bra skrivet. Håller med om att det inte alltid är det bästa att sparka någon. Jag kan ganska lite om hockey, men du pratar om hjärta! Mitt förslag är att plocka upp juniorer från det egna ledet, dessa killar har viljan, passionen, ivern, hungern och framförallt hjärta för klubben. Vet att snacket kanske går om att de inte skulle hålla riktigt för allsvensktspel, men ge dom en chans tycker jag...kan ju inte skada. Tror att detta kan skapa energi till laget och ge motståndarna något att bita i. Rätt eller fel, varför inte prova en juniorfemma...det kostar ju inget :)

2015-01-09 @ 07:16:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: