Inför: IKO vs Almtuna

Ny hemmamatch, och nya "måstepoäng", då IK Oskarshamn gästas av Almtuna IS.
Almtuna må ligga längre ner i seriesystemet, och tappat sin NHL-målvakt Enroth, men trots detta är Almtuna det lag IK Oskarshamn inte tagit en enda poäng mot den här säsongen!
1-2 på hemmaplan, och 1-4 på bortaplan, det är sviter mot "bottenlaget" som måste brytas!
 
Örebro förlorade mot LIF under fredagen, och nu har IKO chansen att kliva upp på 8:e platsen igen.
 
Men Almtuna är ett litet spöke för IKO. IK Oskarshamn brukar väldigt sällan ta fler än 3 poäng per säsong mot Almtuna.
Förra säsongen blev det 3+1 poäng. Säsongen 10/11 blev det 3+1 poäng. Säsongen 09/10 blev det 2 poäng. Säsongen 08/09 blev det 0 poäng...
 
Men förra säsongen tog vi bland de viktigaste poängen mot Almtuna, då IKO bortaslog dem, och då blev klara för förkvalet.
Nu är vi nästan i samma sits, förlust, och förkvalet känns avlägset, dock ej omöjligt. Vid vinst känns förkvalet som en realistisk tanke.
 
Almtuna kommer från en straffseger senast mot Ljungby...
 
IK Oskarshamn har varit i svacka nr 2, men förhoppningsvis var den senaste segern mot KHK ett bevis på att man är på väg ur den svackan....
 
Det tuffa här är att IKO haft lite svårt att få in puckarna de sista matcherna, och Almtuna släpper in förvånansvärt lite puckar, för att ligga så långt ner i tabellen.
De har släpp in färre puckar än IKO, som ligger högre upp i systemet. Därför gäller det nu att förvalta sina chanser.
Innan matchen mot KHK tyckte jag IKO skapade många bra lägen, men fick inte in puckarna. Mot KHK skapade man inte lika mycket, men skotten gick in. Mot Almtunas täta deffensiv gäller det verkligen att puckarna trillar in!
 
Det är "grabbkväll" i Arena Oskarshamn, och detta bör öka på stämningen i hallen lite. Och trycket från läktaren är viktigt!
Tyvärr missar jag matchen, men å andra sidan, det är ett gott omen. Jag har den här säsongen sett alla matcher (via TV mm), men sett få hemmamatcher. De hemmamatcher jag kunnat tagit mig till Oskarshamn på, då har IKO förlorat. Jag har inte sett en enda hemmaseger den här säsongen. Det måste betyda att IKO vinner mot Almtuna, då jag inte kan komma?!
Trots detta hade jag gärna varit med på grabbkvällen, som låter spännande. Slutsålt till den och allt, men tänk på, biljetterna till matchen är inte slut för det!
 
Nu gäller det att knäcka Almtunas deffensiv, och ta upp jakten på kvalplatserna!
 
/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: