Intervju med låtskaparen...

Det var en underbar supporterresa till Södertälje i Lördags. Med på bussen fanns Marcus, skaparen och artisten till IK Oskarshamns senaste låt, som kommer spelas innan introt till varje hemmamatch!
Jag fick ett snack med Marcus för en kortare intervju.
Spelade in intervjun, med en minst sakt högljudd bakgrund. Det sjöngs!
Önskar nästan jag kunde slänga upp ljudfilen, för den är kul att lyssna på, då intervjun fick avbrytas några gånger, pga av allsång i bussen.
(Marcus i bussen Foto: Räkan)
Din inspiration och idé till sången?
Kommer från mitt engagemang i IKO. Jag kände att jag måste få ur mig detta i musik. Jag ville skriva något "gutt".
 
Var detta ditt initiativ, eller kom det från IK Oskarshamn?
Initiativet var från mig, ingen som låg på där, utan detta var något jag själv ville göra.
 
Sedan blev en låt som används till introt, din eller IKO´s idé?
Först hade jag tänkt det skulle bli en låt IK kunde åka in till. Det skulle smälla i den, till raketerna.
Men ju mer låten formades kände jag att det blev mer en allsång. Och kan den bli det, då vore det fantastiskt.
 
* Sånger sjungs i bussen, och vi pausar snacket kort, då vi inte kunde höra varandra! *
 
Men du bor i göteborg?
Ja, nu bor jag i Göteborg, detta sedan 4 år tillbaka.
 
...men det blev en låt till Oskarshamn, och inte till Frölunda?
Haha, hehe, nehä! Men jag har gjort en låt till Frölunda! Men den är inte av positiv bemärkelse... hehe!
..eller nä.. jag har inte gjort någon till frölunda!!!
Bara oskarhamn får en, då de är laget i hjärtat.
 
* Marcus låt börjar spelas i bussen *
 
Vad gör du i götet nu då?
Det är mycket pga musiken jag flyttade dit. Men så jobbar jag i svenska kyrkan, som musikpedagog...
 
* mitt i svaret höjs ljudet, till Marcus låt. Allsång skapas i bussen, vilket Marcus hakar på, mitt i intervjun! :) *
 
Hur var det att sjunga inför hemmapubliken då?
Ja, det var så att jag önskade spela live.. nu blev det ju playback. Men det var väldigt roligt. Det var en adrenalinkick att stå där. Med sin stad och sin familj...
 
Du önskade live, tänkte du akustiskt med bara gitarr, eller ett helt band?
Drömmen var med band. Vi ska köra med band någon gång, live! Då lär det bli mer tryck i det. Live är alltid bäst.
 
Intäkterna på spotify...
Haha, det lär max bli 5,50 kr, så de köper jag en snickers till mig för, i ishallen!
 
Fler projekt på gång?
Vill spela mer live i Oskarshamn, även med min andra musik. Men detta ska vara och kommer bli min hit i Oskarshamn.
 
Kommer låten släppas på cd?
Nä, den finns på iTunes att köpa digitalt, men ingen skiva.
 
Tack för intervjun!
(Marcus laddar vidare... Foto: Räkan)
 
/Räkan

Kommentarer
Postat av: Rodden/NKPG

Måste säga att detta var ett otroligt bra initiativ av grabben. Bra jobbat!

2012-09-18 @ 18:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: