Talstunden med Maxim och Harald

Efter den stora förlusten mot Rögle, som innebar att säsongen var över för IK Oskarshamn, fick jag en kortare pratstund med bland annat Maxim Matushkin.
Jag tog även ett samtal med busschaufören, och återspeglar hans tankar i en kortare intervju.
Intervjuerna var spontana och oplanerade, så håll till godo ;)

Men vi kör Maxim först:

Hur skulle du summera säsongen?
Det har gått över förväntan, men så här nära inpå är det bittert att vi inte gick längre. Vi hade allt i egna händer....
Men med lite distans till det hela, kommer nog säsongen kännas helt OK.


Beskriv din egna insats, sett över hela säsongen.
Det var mycket upp och ner. Delvis bra, delvis sämre. Det är mycket man kan förbättra. Men så tätt inpå detta, är det tomt i skallen. Får ta nya tag helt enkelt.

Lagets insats då. Ni är så nära kvalserien...
Direkt efter är det oerhörd besvikelse. vi är så pass nära, men ändå så långt ifrån... Det är tungt nu, men det är som det är.

Hade du kvalserien som förväntning inför säsongen?
Vi hade målsättningen att nå Play Off. Målsättningen var kanske lite hög, men trots det mycket rimlig. Man måste sträva uppåt. Vi tog oss till vårt mål, Play Off. Sedan var det nära kvalserien. Med distans kommer det kännas ok...

Känner du av stor skillnad mellan div 1 spel och allsvenskan?
Det är klart det är skillnad. Skickligare spelare i Allsvenskan. Gör man ett misstag här, då straffar det sig direkt.

Vad har du för målsättning inför kommande säsong?
Bra fråga... jag vet inte riktigt, är inte där ännu...

Men vi leker med tanken, hur skulle du ta att bli utlånad några matcher även nästa säsong.
Jag har kontrakt med IK Oskarshamn, och vill spela så mycket som möjligt. Utlåning är verkligen inget jag siktar mot!

Din far är en känd hockeyprofil...
Jag har min far som ett redskap, till extra hjälp. Jag kan bolla ideér med honom, då han har en hel del erfarenhet. har varit ett stort plus för mig att ha den tillgången.

Tack för intervjun och säsongen!

Efter intervjun står jag och några andra Oskarshamnare kvar utanför ishallen, och väntar på fler spelare... då det plötsligt slår mig att busschauffören, han har varit med och sett det mesta, men aldrig fått berätta offentligt om det...
Så det blev även en spontan intervju med den sympatiske chauffören:

Hej! Vi börjar med presentation...
Hej, jag heter Harald, och det är jag som kör runt på IK Oskarshamn

Vad är ditt bästa minne med IK Oskarshamn?
Åh, det är den här kvalserien. Den har varit fantastisk!

Men ditt sämsta minne då?
Ja, det var det här. 7-0 var för mycket för mig.

Men är du som chaufför glad att säsongen är över?
Nej, verkligen inte. Jag hade tänkt åka till Djurgården på Torsdag!
Jag hade gärna kört vidare!


Hur länge har du kört för IK Oskarshamn nu?
Säkert 5 år.

Bästa och sämsta under de åren?
Bästa är ju nya tränaren Fredrik. Trevlig kille mot laget, men också alla han möter. En verklig hockeylärare.

Sämst då?
Hehehe, det kan jag inte uttala mig om...

Men bussen, hur går den? jag har hört att den inte alltid går...
Nä, det var ett turborör som gick utanför Västervik, och vi blev stående. varje gång vi åker förbi där nu säger Fredrik; "Här var det! Här stannade vi! Men vi hejar på dig Harald! Komigen!".

Men den platsen.. även Fredriks bil blev kvar där...
Ja, han hade den vid Verkebäck. Den startade inte. bensinslut troddes det då, och vi fick vända bussen och hämta honom. Ganska roligt faktiskt!

Fler busshaverier genom åren?
Nej, inte sådana grejer. Det händer sällan.. vi försöker hålla bussen i trim för IKO...

Men nu under förkvalet, fjädringen då?
Jo, utanför Jönköping gick fjädringen. Bussen blev väldigt sned...

Hur upplever spelare och tränare sådant?
Inga problem, de satt skönt!

Tack för snacket och kör försiktigt!


(Harald utanför Lindab Arena. Foto: Räkan)

Noterbart är att Harald och jag snackade om att färga håret, och att bli "retad" av Fredrik för det mm, men resten av inspelningen är ej hörbar/trasig...

/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: