Summering av IKO 11/12...

Lovade när säsongen tog slut att summera den gångna säsongen...
Tänkte göra ett försök nu...

Vi tar det från start.
Ny sportchef kom in i föreningen, Roger Jönsson. Roger visste vi hade elitseriekontakter, då han spelat i AIK och Linköping. Och från hans tid i Olofström kände man till Rogers förkärlek att hitta "okända" kort från andra sidan pölen...
Annars var Roger själv ett oprövat kort i Allsvenskan, som sportchef.

Men Roger skulle visa sin fingertoppskänsla. Med små medel värvade han ihop ett ungt och hungrigt lag. Detta toppat med rutin som Stefan Öhman.
Innan säsongen hävdade jag att detta var det starkaste laget IK Oskarshamn någonsin haft. Jag fick då kritik från er läsare, som mycket hänvisade förlusten av Stefan Pettersson. Men helheten hävdade jag var starkare.
Öhman, Mcgrath och Poulsen ansåg jag då vägde upp, och visade på en god lagstomme.

Felet jag hade, det var att dessa personer inte var de som skulle bära laget - själva. Öhman missade nästan hela säsongen, men laget föll inte i avsaknaden av honom. McGrath var lite svårstartad, och hade höga krav på sig. McGrath gjorde de där nödvändiga poängen, men han blev inte den där ensamstjärnan.
Poulsen hade jag höga förhoppningar på. Poulsen startade grymt bra, men fick senare en anonymare roll i laget. Men en spelare helt klart för framtiden...

Vad var det då som gjorde laget så bra? Jo, just det, laget hängde inte på 1 spelare. Många lag värvar 1-2 stjärnor, och bygger "billigare" runt dem. Men årets upplaga av IK Oskarshamn blev det inte så. tanken var nog att några spelare skulle stå för merparten av poängen, precis som de gjorde, men det var inte en spelare som vräkte in mål, utan laget gjorde målen.
Och titta på Karlskoga, de värvade ett relativt okänt lag, men hungrigt lag. Det är ett lag, och de har hittills gått imponerande långt.
Malmö värvade massor av stjärnor, och de fick inte ihop det...

Tränarfrågan då?
Måste erkänna, jag var mycket tveksam när Söderström presenterades. Knappa erfarenheter av allsvenskan...
Men så han fick ihop det. Alla spelare talar om harmonin i laget, och den lyhörda tränaren. Tror att Söderström är en mycket stark bidragande effekt till att IK Oskarshamn nu lyckats förlänga med så många spelare!
En tränare som är nära laget, och på samma nivå, men samtidigt tydligen mycket bra på att säga ifrån.
Söderström är en av de som imponerat mest på mig den här säsongen! Tillsammans med sportchefen. Nu har båda kontrakt nästa säsong, men skall man sikta på kontinuitet, ja då är de namnen att börja vid, och sikta på för framtiden.
Så lyckades Växjö, samma sportchef och tränare i många år. Kontinuitet hela vägen.

Säsongen då, försäsongen gjorde många oroliga. men då saknades de tänkta stjärnorna på artistkontrakt.
Sedan var det också spelare som gled på halvfart, och de sa öppet att de gjorde så.
Man chansade inget i onödan på en träningsmatch.
I mina ögon är detta helt ok, det som dock oroade mig var avsaknaden av vinnarskallar i det läget.
Själv skulle jag inte kunna glida, och se mitt lag förlora. JAG är inte byggd så.
Men när säsongen startade, då fick man fart på rören, och man visade att man klarade av att ta det piano ett tag.
Nackdelen var att hockeytemperaturen sjönk. För en försäsong det går bra, ja då strömmar publiken till i början av säsongen. Tror man tappade många 100 besökare de första matcherna på insatserna i träningsmatcherna.

Sedan skall man också tänka på en sak, det klagades över förluster mot div 1 lag. Även jag tyckte detta var jobbigt att uppleva. Men tittar vi nu på vilka lag det var laget förlorade mot, ja då var det mot lagen som nu kvalar till allsvenskan. Det får mig att sova lite bättre om nätterna ;)

Säsongen då? Blev ju mest om lagbygget här...
Säsongen blev lite som väntat för mig. Man hamnade ungefär där jag trodde, och med de små marginalerna jag trodde på...

I början av serien klagades det på försvarsspelet. Boxplay kunde vara rena skräckupplevelsen. Men så förstärkte man upp med bla kaviar-sam...
Försvaret blev efter hand stabilare och tryggare. man hade tillslut ett av seriens bästa boxplay!

Imponerande är de tunga skalperna man tog, mot alla topplagen.
Det lustiga var poängförlusterna man gjorde mot bottenlagen. Onödiga förluster, men som sagt var, årets allsvenska var det tuffaste genom tiderna. I stort sett alla lagen satsade för att nå topp 7, så skillnaden mellan botten och toppen närmade sig avsevärt.
Men tänk om... de där förlusterna mot bottenlagen... Oj, vilken fest de hade kunnat bli...
Men här kan man inte hålla på och tänka OM...

IK Oskarshamn nådde sitt mål med förkvalserien. Detta dessutom med en tabellplacerings marginal!
I förkvalet imponerade laget också. Man gjorde 1 plattmatch, mot ett lag som gjorde sin säsongs bästa match. jag tänker självklart på sista matchen, borta mot Rögle, som blev 7-0.

Irriterande att falla så hårt, när man var så nära. För man var otroligt nära kvalserien till elitserien!
Små marginaler dit, trots det tunga avslutet.
Och skall vi tänka på det där OM igen.. Tänk OM IK Oskarshamn tagit någon extra poäng i grundserien, och tagit 5:e platsen, då hade IKO varit i kvalsrerien. Tänk OM man vunnit matchen mot ex Malmö, då hade IKO varit i kvalserien. Tänk OM man bara hade spelat oavgjort mot Rögle, då hade IKO varit i kvalserien...
Men så kan vi inte hålla på att tänka...

Nu med distans, att vara så pass nära kvalserien till Elitserien, ärligt, hur många trodde på det?!
IK Oskarshamn har gjort en fantastisk säsong.

Stommen är redan påbörjad inför nästa säsong. De flesta tongivande spelarna har redan förlängt med IK Oskarshamn.
Jag hoppas och tror att säsongen 12/13 blir minst lika häftig!
Nu har vi arbetat upp oss i allsvenskans toppskikt, och IK Oskarshamn har fått sitt sportsliga erkännande av hockeysverige!

Vad vill jag då se för förändringar till nästa säsong?
Målvaktsfrågan. 6 målvakter (Robin Andersson, Alexander Bengtsson, Troy Davenport, Linus Fernström, Niklas Lundström och Markus Svensson) är självklart inte hållbart.
Troy försvann, och Alexander blev inte den där toppmålvakten i allsvenskan precis... Sedan börjades det lånas in, bra lån förvisso. Både talangen Niklas Lundström från AIK och Markus Svensson var det inga fel på, men laget behöver mer kontinuitet och trygghet.
Sedan kom Linus Fernström in. I början gillade jag inte honom, men i takt med att försvaret blev beredda på hans returer, och Linus självförtroende steg, då blev han bättre och bättre.

Med Linus utveckling den här säsongen ser jag gärna honom i IK Oskarshamn kommande säsong, men då inte som lån, utan som Oskarshamns spelare.
Frölunda har kontrakt med Linus en säsong till, men Linus vill hellre stå i allsvenskan, än vila i elitserien (Linus egna ord). Det KAN finnas möjligheter för Linus att riva kontraktet med Frölunda. Har inte grävt i de möjligheterna, men en öppning KAN ske.

Alexander har kontrakt med IK Oskarshamn 1 säsong till, eller rättare sagt, han har ett omvänt 1+1, där IKO kan riva hans kontrakt det andra året om man vill.
Inget ont om Alexander, men tyvärr blev han inte den målvakten som avgör matcher... jag skulle vilja se ett stabilare kort.
Målvakten är ofta halva laget, få in en riktigt stabil målvakt, som kan spika igen, och avgöra matcher - där tror jag IK Oskarshamn har mycket att vinna.
1 klassmålvakt tillsammans med Linus Fernström?!

En annan sak jag vill se förändring på är powerplayspelet. Det är i powerplay man avgör matcher... IK Oskarshamn var ett av seriens sämsta PP-lag. Ett fungerande powerplay, och laget blir än mer giftigt.
IK Oskarshamn gjorde nästan lika många mål i boxplay som man gjorde i powerplay...

Avslutningsvis, tack för en häftig säsong IK Oskarshamn! Jag har många häftiga minnen från den här säsongen, som jag kommer bära med mig resten av livet!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Ståplats

En mycket bra analys tycker jag. Jag erkänner att jag också var tveksam när vi ännu en gång skulle byta tränare. Tyckte dessutom Ivarsson var en ok tränare och jag ville ha kontinuitet. Men med facit i hand så är det ju helt suveränt att Jönsson valde Söderström. Vilken tränare! Enough said.



Hoppas att IKO fortsätter att satsa uppåt. Bromsar vi in det minsta så backar vi i konkurrensen.



Verkar som att Hagelin stannar nu? Det vore helt suveränt. Helt rätt att ställa lite krav. Ett kontrakt utan elitserieklausul måste ju vara värt något. Tycker ibland IKO har varit för snälla när det gäller att släppa spelare och sportchefer under kontrakt.



Hoppas nu efter denna fina säsong att IKO är lite mer attraktivt för spelare. Vårt varumärke växer lite för varje säsong hoppas jag. (T.o.m. många som börjar lära sig nu att vi heter IKO och inget annat :)Tror vi måste vara lite kaxiga och säga att vi siktar på att komma ännu ett snäpp högre i tabellen nästa år.



Visst, det blir inte lätt att värva ihop ett ännu bättre lag men jag hoppas att det är Jönssons tydliga ambitioner. Sedan måste man ta upp det här med den utveckling som skedde av laget från försäsong fram till nu. Wow. Laget blev både ett och två snäpp bättre under säsongens gång. Där ska tränarna ha en eloge. Hoppas att man fortsätter med hård och bra träning. Har vi inte lika stor budget som topplagen, så ska vi åtminstone förädla det lag vi har genom att träna mest, bäst och hårdast! Hoppas t ex att vi kan få upp skridskoåkningen ytterligare ett snäpp nästa år.

2012-03-27 @ 09:45:09
Postat av: Ståplats

Hoppas Jönsson inser hur mycket det skulle uppskattas med en egen produkt i laget snart.



Naturligtvis måste lagets slagkraft vara det viktigaste men jag tror hårt på Oscar Engsund. Han skulle klara detta! Han gjorde absolut inte bort sig för ett par år sedan då han gjorde några matcher i HA. Det skulle tysta många belackare och vara en morot för IKO:s ungdomar och juniorer att se att det går att ta sig till allsvenskt spel.



I övrigt hoppas jag att junior och ungdomsverksamheten får sig ett rejält lyft. Vet inte hur träningen ser ut nu? Men kopiera hur de bästa talangfabrikerna tränar, och öka sedan detta ytterligare! Varför inte sikta högt? Förstår att istiderna kanske inte räcker med endast en hall, men utnyttja även bandybanan, kör ”idioten” eller vad som helst! :)



http://www.eliteprospects.com/player.php?player=38386

2012-03-27 @ 10:38:07
Postat av: Ekonomin

Är det någon som vet hur det går med ekonomin? Känns som det största orosmomentet inför nästa säsong.

2012-03-27 @ 12:43:10
Postat av: Supporter

Sv. Ekonomin:



Man tycker ju att det borde gå bra efter att ha gått till Förkvalserien samt efter uppgörelsen med kommunen. Annars måste det varit ett värre underskott än de har redovisat offentligt. Hur som helst: Det måste bara lösa sig. IKO är i medvind just nu och det måste vi utnyttja. Det är härligt att vi spelar i HA! Kämpa IKO!

2012-03-27 @ 13:10:17
Postat av: Rodden/NKPG

Rör inte egentligen det här men är bara tvungen. Djurgårn i allsvenskan 2012 efter ny tung förlust mot Timrå! Underbart

2012-03-27 @ 21:42:01
Postat av: Sv. Rodden

Rodden: Jo, ganska ofattbart, men börjar faktiskt bli reellt med DIF i HA. 4 matcher kvar.



Det ”enda” som kan hända nu är att Timrå degraderas p.g.a. skulder på 5 miljoner som det står i Aftonbladet ikväll.



Otroligt när vi mötte Djurgården i träningsmatch i somras, om vi får mötas igen i tävlingsmatcher i HA nästa säsong (!).



Märklig känsla, men tycker faktiskt DIF är otroligt ineffektiva i sitt spel. Skulle bli vansinnig om IKO spelade som DIF gör nu. (Har sett alla matcher i kvalserien på TV). Nästan uteslutande spel längs sargerna. DIF:s (och Sveriges) signum på 1980-talet trodde jag. Grötig och rörig hockey utan klara chanser.



Det funkar inte ens i HA. Mycket renare spel och chanser i hockeyallsvenskan. En modernare hockey faktiskt. Dessutom med tacklingar.



Hoppas de som inte redan fattat det inser hur bra Sveriges andradivision, Hockeyallsvenskan, verkligen är.



KÄMPA IKO!

2012-03-27 @ 22:05:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: