IK Oskarshamn vs Gulligull Leksand 1-3

Startar med att be om ursäkt för att jag inte skrivit något om matchen förens nu. Detta beror på 2 enkla saker.
1: Är hos mor å far, och de har världens säsmta internet.
2: Igår efter matchen var jag upprörd - milt sagt. jag var förbannad på dommaren, och matchens utgång. På detta var jag berusad. jag kände därför att jag inte borde skriva då, då man kan skriva saker i stundens hetta, som kanske inte är menat som det låter...

Därför får ni min syn på matchen några timmar försenat.

IK Oskarshamn har haft problemet med att man skiter i första perioden, man startar i andra. men i gårdagens match, då spelade man på bra, redan från start. MEN. Man spelade bra, men var inte helt vakna. För redan efter 1:53 har IK oskarshamn pucken, kontrollerat i egen zon. Man väljer dock att passa en fri Leksing, som också enkelt kan göra 0-1.
IK Oskarshamn hade återigen en uppförsbacke att arbeta mot.

Innan period 2 var slut hade Leksand kunnat rycka till 0-3. Men IKO gav inte upp, man slet, och arbetade hårt. Nackdelen var bara att i lägena man fick, så gör man Leksandsmålvakten bra, man skjuter rakt i magen. då gör man inte mål heller... Blir ej heller mycket returer av de skotten...

Men efter 18 minuter in i andra perioden, skulle Hagelin ta hand om lagets heder, då han spräckte Leksandsnollan..
Det skulle inte bli fler mål, trots att IKO plockade målvakten i slutet. Matchen slutade 1-3.

Men det var inte detta som var den stora snackisen!
Det var dommaren.
Först vill jag verkligen understryka att förlusten INTE skylls på dommaren.

Dommaren var samma stolpskott från Tingsryd sist, Johan Häll. Han måste nämligen njuta något makalöst när Oskarshamnsspelare blir skadade. I Tingsryd tillät han allt - TAIF fick inte en enda utvisning, trots upprepade övergrepp.
Men mot Leksand var det värre.
Det brukar alltid gullas med Leksand, de brukar få fördelar då de är en "anrik" klubb.
Johan Häll var inte sen med att hoppa på gulligulltåget.

Särskilt en incident jag syftar på.
Gibbs blir tacklad längst sargen i huvudet. Dommaren ser, men väljer att flina åt händelsen. Tränare Söderström försöker fråga dommaren vad som händer, men får till svar endast se dommarens rygg och hot om Oskarshamnsutvisningar.

Gibbs har bloggat om incidenten själv, och skriver det så klockrent han bara kan:

"Gårdagens ris går till han som tacklade mig bakifrån in i sargen så jag trodde jag bröt nacken. Har aldrig fått en sådan tackling tidigare och trodde att nu var nog det kokta fläsket stekt. Men eftersom jag verkar ha världens hårdaste kropp (peppar peppar) så reste jag mig på typ åtta och tog mig till båset. Såhär i efterhand så skulle jag nog ha legat kvar och spelat död. Då hade det blivit matchstraff och grejer av det där. Men sådan är inte min natur och det får jag väl jobba på i så fall. Även om jag själv satte mig lite i skiten genom att vända ryggen till så pass sent så tror jag man måste jobba hårdare för att få bort de där tacklingarna uppe mot nacke och huvud. För om den som tar emot den är klenare än mig så kan det gå riktigt illa."

Jag tycker att det är tragiskt, att man, precis som Gibbs skriver, måste ligga kvar och "spela död" bara för att få utvisningar med sig. Spelare som Gibbs, som reser sig efter ett sådant övergrepp skall INTE straffas, bara för att de reser sig! Vill man ha igång spelet skall väll detta belönas, inte straffas?!
I fotbollens värld har vi sett hur det har gått med detta. Titta på Italien i VM, efter var närkamp ligger en italienare ner och skriker och tar sig för benet. Detta gör han tills dommaren "belönar" honom med att straffa motståndaren på något sätt. är det detta vi vill ha inom svensk ishockey?! nej tack.
Trots detta tycker jag det var synd att Gibbs är man och stark nog att resa sig efter tacklingen. När han reser sig, borde det genererat i minst en 2:a - som det inte ens blev! hade han legat kvar, då hade det blivit matchstraff.

Nä, patetisk nivå på de allsvenska dommarna. Särskilt Johan Häll.

Nä, på måndag väntar Malmö på bortais. Då förväntar jag mig att IKO studsat upp på banan igen, då nytt tufft motstånd väntar. jag förväntar mig också att dommaren inte skall vara så rädd att dömma MOT en ny "anRIK" förening...

/Räkan


Kommentarer
Postat av: Josef

Bra skrivet!

2011-10-08 @ 14:27:27
Postat av: Anonym

Förstår söderströms agerande. domaren var kass. men iko skapade så mycket vassa chanser

2011-10-08 @ 15:28:14
Postat av: Henke, O-hamn

Jag såg Bibic tackling mycket tydligt då jag stod rakt framför uppe på läktaren. Det såg riktigt otäckt ut och det jag funderade spontant på var om Gibbs levde och på hur många minuter mordförsöket skulle rendera i. Svaren blev 1.ja och 2.nada.. Helt obegripligt.

2011-10-08 @ 15:48:48
Postat av: Löjan

Trodde de skulle ta tacklingar mot huvudet mer på allvar nu de är en stor skandal och pinsamt. Sen måste söder splittr på Jonsson och morin eller bänka Jonson han håller inte.

2011-10-08 @ 17:48:01
Postat av: Affe

Bästa i går var att se Lövstedt och Gibbs. Härligt radarpar som förtjänar speltid, vilket inte somliga andra gör.

2011-10-08 @ 22:48:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: