Vad tycker vi om fd sportchefen?!

Dax att släppa Saloaffären?!
Ja, det kan man tycka... jag tycker óckså att det börjar bli dax att släppa det... men jag kan trots det inte glömma det han gjort för IKO, bra som dåligt!

Jag har skrivit en artikel om Salo innan, som både blev risad och rosad... den kan läsas HÄR.

Varför tar jag upp detta igen då? Jo, lite nytt har hänt kring denna mannen, och jag tänkte disskutera hurvidare vi bör släppa Saloaffären och gå vidare eller ej!

Först, Historia:
12/3 2009 - Tommy Salo blir tränare för IK oskarshamn.
1/12 2009 - Tommy Salo avgår, då han hört att han troligen skall få sparken...
30/3 2010 - Tommy Salo ny sportschef i IK Oskarshamn.
29/11 2010 - Nästintill datumet året efter han sa upp sig (istället för att får sparken), lämnar Salo för seriekonkurrenten Leksand.

Historien i klubben är brokig, och som ni kan läsa i tidigigare inlägg om ämnet - jag tror att Salo inte hämnats klart, och att Ryno snart är i Leksand...

Men det är inte om det detta inlägget skall handla om, utan huruvidare det är dax att gå vidare, eller om vi aldrig skall glömma...
Först; Vi skall inte glömma vad Salo gjorde inför föregående säsong, då han verkligen satte ett av tidernas bästa lag på isen i Oskarshamn... både han och laget gav positiv mediabevakning, då man säsongen innan höll på att åka ur allsvenskan, till att bli hypade som fan - för att vara en småstad...

Bekostnaden för detta då? Jo, Salo värvade ihop ett bra gäng, men han överskred spelarbudget. Han lämnade dessutom mitt i säsongen, och fick ett vinnande lag att få panik.
Var det värt den tillfälliga hypen? I min mening - Ja! OK, Salo våldtog oss som bara den, men hypen föreningen fick är ovärderlig!

Sedan kan man ta upp hur Salo skadade klubbem...
1. Överskridande av budget?!
2. Skapade kaos i ett känsligt läge (halva säsongen spelad)
3. Han visade hockeysverige att IK oskarshamn kan man stampa på hur mycket man vill...
4. IKO blev utan sportchef en alltför lång period...

Vad gjorde Salo för IKO?
1. Han gav mediapublicitet.
2. Han fick ihop ett av våra bästa lag någonsin.
3. Han ökade respekten för lilla Oskarshamn.

Hur skadade Salo sitt eget anseende?!
1. 2002, den såkallade salomissen i salt Lake City
2. Från det, till att året efter att sagt upp sig (istället för att ha en uppsägning på sitt CV) från en och samma arbetsgivare - avbryta sitt uppdrag för att ta ett arbete i en rivals organisation.
3. På ett mycket fult och ohederligt sätt stjäla Ryno från Oskarshamn (eller det är så jag tror det blir).
4. Börja bråka med agenter offentligt!
5. Inte våga sig till Arena Oskarshamn under match mellan IKO och knäckebrgänget...

Vad skulle jag ha fram med detta då?
Jo, jag lär nog inte på många år släppa vad Salo gjorde för IKO, och då tänker jag på det negativa. Salo förstörde den gågna säsongen! Salo krossade mitt hjärta!
Salo svek, på ett sätt man aldrig svukit någon förr - i hockeysammanhang.
Men anledningen till att jag tar upp detta, är att vi kanske bör gå vidare nu? Facebookgrupper mm startas från Oskarshamnshåll än idag, för att visa sitt förakt mot Salo.

Jag föraktar Salo för det han gjort. Jag hatar sättet han gjorde det på! jag kommer inte lita på skiten igen.
MEN. Salo gav som sagt var IKO ett bra lag, han gav publicitet. Han gjorde dock gott för klubben - även om det inte var hans intresse!

Jag anser att vi aldrig skall glömma, verken det bra, eller det gigantiska sveket. Av misstagen lär man sig... IKO har anlitat Salo 2 ggr nu, och jag VET att IKO lärt sig av läxan - den hårda skolan.
Jag kommer faktist kunna vara glad för det positiva Salo gjorde för föreningen, även om det kommer ta många år innan  jag kan tänka mig att förlåta honom.

nu startar jag snacket igen, men jag hoppas att Salodiskussionen kan dö nu, och att IKO kan gå vidare. Salo gör sina misstag fortfarande (som att hänga ut agenter), men nu drabbas inte vi.

Salo lär inte dyka upp i matchen mot 3 kronor legends. Men tänk om han gjorde det?!
Salo skall veta att han svek oss, och jag både hoppas och tror att Oskarshamnarna inte tänker lita på honom igen, och att han hälsas "välkommen" till Arena Oksrashamn i fortsättningrn...

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Jonas

Sista utspelet av Salo där han säger att: Då får vi frysa ut honom! visar bara vilken egotrippad person denna Salo är, en person som saknar all verklighetsförankring. Han kan inte acceptera en avvikande uppfattning utan tror att allt och alla ska följa det han vill annars blir han tjurig med en liten tår i ögat.

Det han gjorde här i IKO då han överskred spelarbudgeten visar väl vilken respekt han hade för styrelsen som satt givna ramar kring kostnaden för truppen, han sket fullständigt i det!

Han överskred budgeten för EGEN vinning, han fick bevakning, en som gjorde IKO till ett vinnande lag med "små medel" som det stod i media.

Detta gjorde att andra klubbar fick upp ögonen för denna "fantastiska" sportchef, erbjudande kom och Salo drog.

Med detta vill jag säga att denne självgode Salo vill jag aldrig se i Arena Oskarshamn igen.

2011-05-28 @ 09:21:19
Postat av: H

Jag kommer nog aldrig kunna släppa det Salo gjorde. Visst, det hade varit en sak om han hade lämnat efter säsongen men istället tänkte han bara på sig själv och gav IKO otroliga problem som dessutom kostade oss en Playoff-plats....

Nä, nästa gång Salo dyker upp i AO så hoppas jag verkligen att alla ger honom det välkomnande han förtjänar. Desamma gäller Gråhns!

2011-05-28 @ 12:35:28
Postat av: osse

Kommer heller aldrig kunna släppa det Salo gjorde,jag fattar inte hur han är funtad.

Man fattar ju att när han kom tillbaka som sportchef i IKO att det var för att han skulle få

all uppmärksamhet i hockeysverige efter att ha varit

en gammal avdankad hockeymålvakt och det gick precis som han planerade laget var i topp och det skrevs överallt i media om Salo och hans lagbygge.

När sen Leksand hörde av sig var det klart han tog det jobbet,han har ju varit leksing sen barnsben haha vilket hyckleri hoppas att det går åt skogen för han ock leksand denna säsong kan bara önska honom all olycka över han efter det han gjorde mot IKO och hoppas vi aldrig behöver se han mer i arenan.

2011-05-28 @ 17:37:55
Postat av: mattias

Glöm inte hur hanb blåste Modo räkan när han la av och bara skulle flytta hem till Göteborg. Sen tillbaka i Frölunda med jättekontrakt den mannen att totalt opålitlig

2011-05-28 @ 18:46:13
Postat av: Ståplats

Salo var hur svekfull och egoistisk som helst. Men det största felet gjorde ändå styrelsen som släppte honom mitt i säsongen.

2011-05-30 @ 08:40:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: