Spelarintervju: Maksim Matushkin

Helgerna brukar inte bjuda på så mycket nytt. Därför lyfte jag idag luren, slog in nummret till Maksim Matushkin, och ställde några korta frågor.
Maksim är ett av våra nyförvärv av poänggörarna från div 1.
Maksim kommer närmast från Nybro, men har annars spelat i Björklöven nästan hela sin karriär.

Hej! Jur kommer det sig att du valde att skriva på för IK Oskarshamn?
Man visade upp en bra plan! Sedan så visade man mycket intresse, och det kändes bara rätt.

Fick du fler anbud, av andra klubbar?
Ja, det var några som visade intresse...

Några andra Allsvenska klubbar?
Jo, det var lite av varje...

Men du har börjat träna lite med IKO nu va?
Ja, det är dessa 2 veckorna här, innan sommarledigheten.

Flyttat till Oskarshamn?
Nä, jag är bara i oskarshamn nu, och under sommarledigheten drar jag hem, för att flytta till Oskarshamn innan seriepremiären.

Men av de du hunnit bekanta dig med i laget, vem av dem skulle du ta med dig till en öde ö, och varför?
Hagelin! Han är en sådan skön människa! Han är mycket kul, och har otroligt sjuka ideér!

Är det någon i laget du spelat med, eller känner sedan tidigare?
Anton Mylläri och jag deltog i samma turnering med U19-landslaget. Vi har spelat med varandra de matcherna, men lärde ej känna honom så bra då.

Vad tycker du om Oskarshamn som stad?
Kommer närmast från Nybro, som är en liten håla... Fick höra att Oskarshamn är lite större och att det finns lite mer fritidsalternativ i Oskarshamn. När jag väl kom hit, blev jag positivt överraskad. Härlig sommarstad vid kusten och mycket bra faciliteter kring ishallen, i form av fotbollsplan, löparbanor, gym och simbasäng.
Jag trivs bra!

Vad tycker du om IK Oskarshamn som förening?
Jag blev bra omhändertagen när jag kom. Proffsigt gjort med lägenhet och allt klart! Men jag har bara varit i Oskarshamn i dessa 2 veckorna, så svårt att säga mer...

Hur skulle du beskriva din spelstil?
hahaha, jag hatar dessa frågor, bara väntade på den! Men, vad skall man säga.... Jag bidrar med det offensiva, följer gärna med upp i anfallen. Tycker om att spela puck.

OK, men som back, är du den som tar skott från blå, eller passar du hellre?
Ooo, jag vill ta skott, eller åtminstonde kunna lägga pucken mot mål!

Har du något personligt mål inför kommande säsongen?
Inget uppsatt, men laget måste gå bra först och främst. Men annars personligen, det är väll att etablera mig i allsvenskan igen. Jag vill vara med och bidra!

Du kommer närmast från Nybro, en ärkerival till IKO och dess supportrar, trots olika divisioner numera. Denna rivalitet, är det något du märkt av?
Jag vet att rivaliteten fanns, det fick man ju höra. Men jag var bara i Nybro en säsong, så vi möttes aldrig, så jag fick aldrig uppleva rivaliteten.

Beskriv ditt bästa hockeyrelaterade minne!
Oj.. men det måste nog vara första allsvenska matchen med Björklöven. Vi spelade borta mot Växjö, som hade någon form av jubileum, så det var mycket folk och så... Det var en kul men nervös upplevelse.
Annars måste jag också nämna första gången man drog på sig landslagströjjan. Det är något speciellt.

(Foto: Västerbottens-Kuriren)

Tack Maksim för intervjun, och lycka till nu i vinter!!!

/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: