Att kvala till eliten...

2001 hände det. Då lyckades IK Oskarshamn ta sig till Elitseriekvalet.
Tänkte med detta ta upp lite resehistoria igen, denna nostalgimånad här på bloggen. Och i detta inlägget focusera på resorna till några av dessa kvalmatcher till elitserien...

Tänkte börja med Leksandsmatchen, onsdagen den 4/4 2001.

Börjar med lite om
Matchprogrammet:
Klart positivt som bortasupporter, då bortalaget även är tryckt på framsidan, dessutom med hyggligt stora bokstäver. Stort plus också att matchbladet var gratis!
Men detta var ett elitseriekval, synd att leksand inte fått med den "rubriken" på matchbladet. Särskilt synd, nu då man tittar tillbaks, och om man inte kan sin historia, eller om minnet sviktar, inte minns om detta var en "vanlig" seriematch eller om det var ett kval.

Arenan:
Tja, vad skall man säga. Särskilt då var detta helt klart en av allsvenskans snyggaste arena.

Klacken:
Detta var min första gång jag var i Leksands ishall, för att se IK Oskarshamn spela där (av förklarliga skäl, då Leksand spelade kvalet för att undvika åka ur elitserien, vilket man misslyckades med). Och likväl detta besöket, som övriga besök senare har inte Leksandsklacken imponerat på hemmaplan.
Leksandsklacken är kända för att vara så stor, men näs Oskarshamn är på besök, då sviker Leksingarna. Oskarshamn brukar inte locka många Leksingar till den egna hallen... dessutom så brukar leksandsklacken vara bättre UTANFÖR Leksand, då alla osäkra människor som bor i tex Vimmerby hejjar på dem så fort de lirar i tex småland...
IKO:klacken då? Om jag inte minns fel, så var det till denna Leksandsresa vi hade 2 minibussar med oss upp. Dessutom så anslöt någon oskarshamnare till i Leksand, som var på skidsemester, men tog semester från semestern för att se vårt IKO spela.
Vi var ingen gigantisk klack, men vi gjorde vad vi kunde med våra röster, trots det medelmåttliga resultatet, Leksand vann med 8-3....

Matchen?
Tja, jag minns inte så mycket, förutom den tunga förlusten. Men på denna tiden ansågs Leksand vara klassiskt fortfarande, och det var en upplevelse att bara vara där. Jag själv var vilsen en ång i tiden. Förr trodde jag man kunde hålla på 2 lag. jag hejjade på leksand fram till 2001... Dvs, IKO var laget närmast hjärtat, och Leksand hejjade jag på i Elitserien.
Denna säsongen upptäckte jag att verkligheten inte funkade så. Plötsligt spelade "mina" lag i samma serie. valet var enkelt. Hej då Leksandshalsduken, den fick brinna på ett litet bål, jag och några kompisar gjorde inför elitseriekvalet. Från den dagen har jag "bara" hejjat på 1 lag.

Linköping:

Matchprogramet på bilden är inte från elitseriekvalet, men dock från säsongen 00/01...

Matchprogramet:
Då jag inte hittar programbladet från kvalmatchen, väljer jag att skriva några ord om grundserieprogrammet.
Stort minus är storleken. Linköping använde sig av A4-storlek - per sida. dvs, svårt att ha i en ficka eller liknande.
Men LHC har något annat bra med sitt programblad, det är all "ny" info till var match. Många reprtage i programbladet inför denna match, och lite från föregående matchen. Även många och bra intervjuer med Oskarshamnsprofiler. Stort jobb inför varje programblad.

Arenan:
Stor och fin arena, EN av de största arenorna från denna tiden i Allsvenskan. Dock så var bortaläktaren inte så kul. Högt upp i taket, vid ena rundeln. Man såg dåligt, och i taket hängde ljuddämpande flaggor, som gjorde klackjobbet extra tungt.
På denna tiden hade också LHC några av de grinigaste matchvärdar och vakter, med sjukt hårda restriktiv. Bortaklacken stod inburad, trots detta var det grundlig visitation av alla. Flaggor, var ej tillåtet att ha - om man var bortasupporter, då de kunde användas som vapen... hemmasupportrarna fick dock ha det, och man sålde flaggor med pinnar i sin shop...

Klacken:
Som jag skrev innan var reglerna hårda i Linköping. Men när det var dax för elitseriekvalet, då var kontrollerna mer lätta. Detta då IKO redan var klara att förlora elitseriekvalet, inför den näst sista omgången, var det inte många Oskarshamnare på plats just denna matchen.
rent allmänt var det alltid svårt att få folk att åka till Linköping, men matchen denna säsongen hade vi en stor buss på plats iallafall... till skillnad från elitseriekvalsmatchen. Då var det, om jag inte minns fel, MAX 2 bilar på plats.
Att vinna en klackmatch, mot ett lag som i praktiken blev klara för eliserien denna matchen, i en klack där säsongen var över, och med bara fåtalet Oskarshamnare på plats var kört.

Matchen:
....minns inte ens resultatet... Någon annan som kan fylla på med en matchanekdot?

Då hoppar vi till Södertälje:

Matchprogrammet:
Samma fel som LHC, på tok för stort... Dock ett kreativt omslag, där man fått med vikten av att det är ett elitseriekval, för att höjja hockeytempen aningen extra.
Innehållsmässigt var programbladet dock nästan bara reklam. Tam spelarpresentation, och inga införreportage.

Arenan:
För tiden, en helt klart lyxig arena.

Klacken:
Jag har sällan imponerats av Södertäljes klack. Dock så är Södertäljepubliken imponerande - när det går bra för laget, då arenan fylls, och det flaggas, och alla klär sig i klubbens färger.
Detta kvalet gick det bra för SSK, de gick upp i Elitserien. Men liksom Leksandspubliken, har SSKpubliken svårt att vallfärda till arenan när Oskarshamn är på besök.
Vi anlände dock i en stor buss till Södertälje.

Matchen:
..vet inte varför jag använder rubriken "Matchen" i detta inlägget, då jag inte minns så mycket från dessa matcher. För liksom denna matchen, som de andra, minns jag inte något vidare som hände denna matchen. Jag minns inte ens resultatet.
Jag är inte helt säker dock, men jag undrar om det inte var denna matchen Von Der Geest ringde till supporterbussen i oskarshamn, och talade om att hans klubbor var kvar i oskarshamns ishall. Vi plockade med oss dem till han, om han lovade göra poäng. Von Der Geest gjorde mål. Är inte helt säker på om det var denna matchen detta hände, men tror det var den. var iallafall en match under kvalserien, en match då vi hade stor supporterbuss...

Profiler från Kvalserien i IK Oskarshamn:
Tränare: Micke Larsson, som förde IKO till elitseriekvalet, efter den sparkade tränaren Matti Heikkilä.
I målet var Stefan Sohlin och Björge Josefsen. Bland utespelarna fanns bland annat Calle Bergström, Schults, Custemo, Höglund, Jeansson, Von Der Geest, TG och Wiita.

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Ben

Ragnar på matchprogrammet:D

2011-06-07 @ 20:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: