Bakom kulisserna: Anders Sjöberg

Jag har fått mig en liten intervju med IKO:s nuvarande materialare, Anders Sjöberg.
Han berättar lite om landslaget, IKO och annat runt om hockeyn.

Du var 18 år i Sundsvall, sedan blev det Norge för din del, hur kommer det sig att du flyttade dit?
Blev helt enkelt ditvärvad av Trondheim Ishockeyklubb, hade varit där med Sundsvall Hockey på cup 3 år på raken, blev tillfrågad varje år vi var där och till slut åkte jag dit. Såg det som en liten utmaning efter alla år i Sundsvall.

Väl i Norge så gick din första klubb (Trondheim) i konkurs, men du hamnade i Frisk Asker och även landslagsuppdrag. Berätta lite om den eventuella turbulensen däremellan, och hur du fick jobbet i landslaget.
Trondheim fick akuta penningproblem i samband med att vi skulle spela kvalserie för att hålla oss kvar i högsta ligan. Då bestämde klubben sig för att dra sig ur och lägga ner klubben, men dom flesta spelarna fortsatte att spela med stadens div 1 lag, Rosenborg, som numer spelar i högsta ligan.
Landslagsuppdraget fick jag genom att Petter Salsten som är GM i Norska Ishockeyförbundet helt enkelt ringde mig och frågade om jag var intresserad av jobbet som matris i landslaget. Det var alldeles i början när jag kom till Norge så jag var med på alla samlingar och fick vara med på 2 st vm turneringar, Canada samt i Schweiz. Jag har kontakt med Petter även i dag så vi får väl se om det blir något mer.
Efter konkursen i Trondheim så fick jag jobb i Frisk Asker. Sune Bergman, "Kung Sune" var tränare där då. Han ringde mig samma dag vi la ner i Trondheim och dan efter satt jag i en bil på väg ner till Oslo och en ny klubb, snabba ryck ibland. Så totalt var jag 2 år i Norge och körde både klubblag och landslaget samtidigt.

Som sagt, så var du hela 18 år i Sundsvall, både som juniortränare och materialare, några särskilda känslor att möta dem i motståndarlaget?
Dom flesta spelarna som var i Sundsvall när jag var där är inte kvar nu, så det känns inget spec att möta dom. Det är nog bara 3 st kvar där sen min tid. Sen har dom värvat några spelare man känner sen förut så det är som att möta vilka som helst. Borta matcherna mot dom är ganska kul på det viset att man träffar lite folk som jobbar kvar i klubben där samt alla andra man känner där uppe - kul att vinna där!

Hur kommer det sig att valet tillslut blev att jobba i Oskarshamn?
Fick ett telefonsamtal av Dag Larsson som hade fått tipset av gamla IKO spelaren Andreas Lundin, som ju också varit i Sundsvall Hockey några säsonger.

Vem i laget vill ha sina skridskor slipade oftast?
Helt klart Stefan Pettersson och Johan Ryno

Vad är roligast med ditt nuvarande jobb?
Det är när vi vinner matcher!

Din relation med Oskarshamn, vad gillar du mest med staden, och IKO som förening?
Oskarshamn är en mysig stad på sommaren. Vintertid jobbar man bara, så man hinner inte med så mycket mer. Föreningen gillar jag eftersom den vill framåt hela tiden, var ju lite si och så både i Sundsvall och i Norge

Något du vill hälsa folket på läktaren, eller några andra avslutande ord?

Bara att hoppas publiken kommer i massor till arenan när vi spelar, för jag tycker grabbarna är värda det. Alltid kul med matcher när det är tryck i hallen, och det blir det verkligen om bara publiken kommer.
Tack för mig, syns och HÖRS i Arena Oskarshamn!

(Foto: www.ikoskarshamn.se)

/Räkan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: