Nu stormar det... Och vindarna blåser åt olika håll.. UPPDATERAT!

 
 
(Inlägget är uppdaterat, sista stycket)
 
Oj, vad detta satte fart på saker... Och jag som skulle sluta blogga aktivt ;)
 
Jag skrev igår om att jag ville saker skulle hända. nämnde olika sekvenser där tränare inte når fram, och att övriga tränare kanske skulle få ta till ord, för att "byta röst" i omklädningsrummet. Jag ville att saker skulle ske, och detta NU.
Men så tar det hela ny riktning idag.
 
Blue Front Support skickar ut en skrivelse där man kräver Söderströms avgång.
 
Hoppsan. Ok, jag anser att alla individer har helt rätt att få tycka vad de vill. Enskilda får tycka att de vill att någon ska sparkas. Det är allas rättighet.
Men här är det något annat. Föreningen kräver avgång, men när jag snackat runt med olika medlemmar så har de inte fått frågan om vad de tycker. Dvs, man skickar ut ett kravutskick från föreningen, men som inte samtliga står bakom.
Antingen bör en sådan skrivelse signeras med namnen, eller fråga alla medlemmar, och därefter skriva under som förening.
 
Jag ser inte vad detta kan leda till för positivt. En tränare som känner sig oönskad, kyligt samarbete med IK Oskarshamn och vad händer om föreningen inte lyssnar på "kravet". Ja, man KRÄVER avgång, man önskar inte.
 
Sedan att man går vägen med utskick först, utan att kontakta föreningen eller Roger Jönsson först, det är en lustig väg att gå, när man tidigare år skrikit efter en öppnare förening, och bättre dialog. Nu kastar man sig själva bakåt i det arbetet.
 
Personligen tycker jag Blue Front Support, eller rättare sagt, delar av styrelsen agerat lite fort, utan att tänka efter först.
 
Roger Jönsson svarar på brevet på MrMadhawk, och jag älskar svaret han ger.
Först besvikelsen över att supporterföreningen inte kontaktat honom först. Men sedan det att man inte är nöjda i föreningen, och man nu ska ha samtal. Sortera bort individer som inte vill vara med på resan. Och Roger kräver EXAKT det jag bad om igår, att spelarna ska brinna och spela för märket på bröstet!!
 
Slutord: Tycker BFS förhastat sig, skriver under med många odelaktigas namn, och KRÄVER saker. Man önskar inte, man kräver. Hårda ord.
Så växer inte sammarbetet mellan föreningarna, och så växer inte supporterföreningen.
 
Jag själv ÄR kritisk till att Söderström inte når fram till laget, men inte fan skulle jag ta mig vatten över huvud och kräva något.
Jag önskar inte ens avgång! Jag vill ha förändring, jag vill se/höra att man jobbar på lösningar, och jag vill SE att lösningen är den bästa möjliga.
Söderström representerar idag IK Oskarshamn. Jag stöttar ALLTID IK Oskarshamn. Då står jag också bakom de inom föreningen, även man är sjukt besviken ibland.
Jag står bakom Söderström, men står också bakom Roger Jönsson! Tar Jönsson beslutet en dag att gå skilda vägar med Söderström, då står jag bakom det också.
Och det anser jag en supporterförening ska göra. Stå bakom klubben. Stötta, inte orsaka osämja.
 
Jag vet, ibland måste man bara sätta ner foten. Ibland måste man kräva vissa förändringar. Men för dialog först då. Och tänk igenom kraven. Tänk på konsekvenserna. Och om man kräver något, vad händer om kraven inte lyssnas på? Ska supporterklubben börja stötta annat lag då?
 
Jag älskar Blue Front Support, tycker föreningen gått framåt, och man arbetar aktivt för bättre läktarkultur. Fortsätt fokusera på det. Bra läktare, bra lag på isen.
 
/Räkan
 
EDIT:
Har efter detta samtalat med Christoffer Liljegren, sittandes i Blue Front Styrelse.
Han kommer med förtydligande i "avgågate".
Medlemmarna i Blue Front Support tillfrågades aldrig, som jag skrev innan. Däremot höll hela styrelsen omröstning i frågan. 5 av 7 röstade för, dvs styrelsemajoritet. En styrelse är förtroendevald, och har rätt att ta liknande beslut.
Han tillägger också att IK Oskarshamn kontaktades innan utskicket gick ut. Ingen, vad han visste, direktkontakt med Roger Jönsson, men andra medlemmar i IK Oskarshamns styrelse, som skulle informera Roger att kritik skulle komma.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker de är helt fel Av bfs att gå ut me detta när man inte kollar med medlemmar då kan dom som skrivit detta gå ut med egna namn...

2015-01-09 @ 18:31:15
Postat av: Anonym

Söderström blir nog inte ens sugen på att vara kvar efter säsongen tyvärr när bfs gör så här. Självklart kan man vara kritisk till att det gått dåligt för laget men att kräva avgång? Bfs får ju mycket reklam nu när de skrivs om situationen på aftonbladet. Skulle vara intressant och få reda på vilka som står bakom detta beslut. Som bfs tidigare sagt "vi tror på er". Vart försvann det?

2015-01-09 @ 23:32:08
Postat av: ABC

Står ju klart å tydligt vilka som ligger bakom skrivelsen. Står ju att det är BFS styrelse som röstat 5 röster för 2 emot.
Jag tror personligen inte att sittande styrelse kommer ha speciellt högt förtroende efter detta. Kanske dags att dom ställer sina platser till förfogande, problemet är väl att det inte finns folk som vill ta över.

2015-01-10 @ 11:36:13
Postat av: Anonym

Helt rätt ABC

2015-01-10 @ 12:25:41
Postat av: Jonas

Envägskommunikation genom att skiva ett officiellt krav är helt verkningslöst så länge man inte sitter på makten. Skadar mer än det gör nytta.
Nej har man synpunkter som i detta fall till sportchefen så har man betydligt större påverkansmöjlighet om man sitter runt samma bord.

Ett stort och verkningslöst misstag!!

2015-01-10 @ 17:21:58
Postat av: Gustaf senior

Helt rätt att kräva Söderströms avgång. En tränare som inte ens vågar stå längst fram i båset utan gömmer sig längst bak, nere bakom alla spelare skickar inga positiva signaler till spelarna. Att han sedan är en bra talare och kan dupera sin omgivning gör att han blir svår att kritisera.

2015-01-10 @ 21:05:17
Postat av: rusk

Ja så fungerar den djungelsnåriga demokratin. Den är långt ifrån optimal i ett folkstyrt synsätt. Sen är jag lite nyfiken på hur bfs gått framåt?

2015-01-11 @ 23:13:11
Postat av: Rusk

Man kan dela in demokrati i två kategorier. Mer demokratisk och mindre demokratisk. Direktdemokrati kallas det som Schweitz tillämpar när man ofta frågar folket och något annat som tillämpas i bl a Sverige där några få för allas talan och undviker direktdemokrati. Som sagt är inte demokrati optimalt utan snårigt och ryggradslöst ibland. Nu inte sagt att jag ogillar beslutet men jag föredrar direktdemokrati där alla får säga sitt.

2015-01-11 @ 23:27:09
Postat av: Rusk

Några få förtroendevalda kan föra medlemmars eller folkets talan i olika beslut. Så är det i den djungelsnåriga demokratin som absolut inte är optimal ur ett folks ögon. Eller så kan man göra som i Schweitz och tillämpa direktdemokrati. Dvs låta folket/medlemmarna att folkomrösta om känsliga frågor. Nu säger inte jag att beslutet är fel men när rubriken sätts att det är folket/suppotrarna/supporterklubben som tycker detta blir det fel.

2015-01-11 @ 23:40:37
Postat av: Rusk

Består Blue front support av styrelsen/regeringen eller består Bfs utav medlemmarna/folkstyret dvs svenska folket? De förtroendevalda väljer som de behagar.

2015-01-11 @ 23:58:38
Postat av: glenn

Sen är det ju rätt svårt. Hur skulle styrelsen gjort då menar du? Kontaktat alla medlemmar och bett dom rösta? Då hade ju "kravet" gått ut ändå, fast fel väg. Nu är jag själv inte medlem i föreningen men det brukar ju funka så att en styrelse tar beslut åt föreningen, alla kan inte vara med och påverka. Vill man påverka får man ju aktivt söka sig en sådan roll. Kanske dyker det upp ett par lediga platser vid BFS nästa årsmöte.

2015-01-12 @ 08:15:42
Postat av: Rusk

Precis Glenn. Det är min poäng. Demokrati är lå gt ifrn perfekt/enkel. Men är man för demokrati skall man göra den så folklig man bara kan även om det är obekvämt.

2015-01-14 @ 01:45:55
Postat av: Rusk

Precis Glenn. Det är min poäng. Demokrati är lå gt ifrn perfekt/enkel. Men är man för demokrati skall man göra den så folklig man bara kan även om det är obekvämt.

2015-01-14 @ 01:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: