Nostalgi: Musiken till IK Oskarshamn!

Äntligen är det här! iNlägget med musiken som gjorts till IK Oskarshamn!
Håll i er för en nostalgisk resa!

Tänkte ta er med på en resa, där vi skall gå igenom musiken som skapats till/för IK Oskarshamn.
Låtarna kommer komma i den ordningen de gavs ut.
Hade tänkt betygsätta alla låtarna, men då det är låtar från olika epoker, olika stilar, och olika budgetar bakom dem, skulle inte det bli rättvist...

Men kommer betygsätta på 3 olika 5-gradiga skalor efter:
hållbarhet idag, hållbarhet då och singalongfaktor...

Vi börjar med:
Bennys - "IK Oskarshamn The song".
Sämst här måste ju vara titelvalet till sången...
Sedan tycker jag det är tråkigt när man tar en befintlig låt, och bara ändrar texten. Blir inte "vår" låt på samma sätt.
Jag gillar inte dansbandsmusik, men detta var 1993. Det var så det lät i de småländska ishallarna på den tiden.
Det är något charmigt med omslaget. lagbilden med flera legendarer, och Bennys på typiskt dansbandsmanér posar...

Hållbarhet idag: 1/5
Håller inte längre. Inget sväng, inget drag och texten är väll inte fullbordad heller...

Hållbarhet då: 4/5
Det var så det lät på den tiden. Det som drar ner betyget är att man tar en låt från melodifestivalen, och bara ändrar texten.

Singalongfaktor: 3/5
Svårt att betygsätta, men melodin finns i skallen sedan tidigare, och texten, ja den får man snabbt in.... Men man skriker inte precis ut sången...



White Wings, Mot högre höjder - "Vårat IK"
Ett försök att modernisera sig, med en rockigare låt. Lyfter tyvärr inte så som man kunde hoppats på...
Versen lyfter inte låten... Men det är något med den här låten... När den kom ut, för en väldigt många år sedan nu, tyckte jag låten var lite barnslig.
Men idag, ja då får jag andra känslor. Antar det är nostalgin, men refrängen får mig bli glad, och vilja sjunga med idag.

Hållbarhet idag: 4/5
Modernt sound, som håller.

Hållbarhet då: 3/4
Vet inte varför jag tycker så, men DÅ var man lite besviken. Tror jag då ville ha en snabbare refräng, och att sambatrummorna i början inte kommer igång. På den tiden var det samba som gällde, så var det, oavsett vad man tycker om det. Det framgick inte av skivan - som å andra sidan har gjort skivan oberoende av tid... 

Singalongfaktor: 4/5
Tror det beror på nostalgi, men när jag nu skriver detta sitter jag och sjunger med i låten... Motiv nog.



White Wings, Mot högre höjder - "The White Wings rap"
Bonuslåt på skivan. Fånigt namn. Urdålig rap. Nödrim. Klen låt.
Men så kul med en låt, där spelarfruarna sjunger!

Hållbarhet idag: 1/5
Den dåliga rappen drar ned betyget. Även det låga tempot i låten...

Hållbarhet då: 1/5
Även då upplevdes rappen som dålig. Hade nog varit bättre att köra "spoken words" eller sjunga verserna...

Singalongfaktor: 2/5
Refrängen sjunger man gärna med på, men den går lite sakta...



"Vårat hockeygäng"
År 2000 skulle Roger Kling vara framme med en ny låt. Låten var nu vårat hockeygäng.
Äntligen lite mer "upptempo", med lite Åååååååå-körer!
Men så kommer det där som drar ner betyget, först: "Eagles från Oskarshamn, det är vårat stolta namn".
Nej. Eagles kanske några ville kalla IK Oskarshamn för ett tag, men det var verkligen inte vårt stolta namn...

Hållbarhet då: 4/5
Fram till då, var detta den bästa hockeylåten som getts ut till/för IK Oskarshamn. ger en 4:a i betyg, trots att man sjunger Eagles... man visste ju ionte DÅ om det skulle accepteras eller ej...

Hållbarhet nu: 3/5
Svängig och skön låt. jag är svag för de där ÅååÅååååååå-körerna jag nämnde innan. Det lyfter den här låten starkt. Men det är det där med Eagles. Idag är inte Eagles synonymt med IK Oskarshamn.

Singalongfaktor: 2/5
Refrängen bjuder inte in till singalong. Det man sjunger med på är Ååååååå...



Moore Support - "Vårt Oskarshamn"
Jag minns inte helt säkert, men har för mig att Moore Support släppte sin skiva strax efter den ovan nämnda. Lite som svar till den, att vi heter IK Oskarshamn, och att man ville ha in rockigare och singalongvänligare låtar!
Den här skivan skapades i en lägenhet, på en liten fest.
Ingen studio, eller skivbolag bakom inspelningen. Men trots det låter det j*vligt bra!
Musik mer i min smak. Elgitarrer och manskör. Versen står ej heller åt sidan, utan man krämar på redan i den.

Jag har speciella känslor till den här låten, då man suttit många många timmar tillsammans i minibuss med dessa killarna som skapat den.
Men den är bra, försöker skriva detta objektivt, men detta är klart en av de bästa IK Oskarshamnslåtarna som gjorts?!
Här sjungs glädjen fram i hela låten. Inget hålls tillbaks.

Hållbarhet då: 5/5
Helt klart hållbar då. peppskivan nr 1 i bilen redan då.

Hållbarhet nu: 4/5
varför dragit ner till en 4:a?! Försöker bedöma objektivt, och får då ta en sådan sak om att man sjunger medlemmars namn från Moore Support i sången. Idag skulle Nisse mfl kunna vara vikla namn som helst, fiktiva sådana. Men nu vet jag att fallet ej är så.
Kan låte oväsentligt, men tyvärr åldras låtar snabbare, om man använder namn, oavsett om det är personen i klacken, eller om man sjunger om spelare i IK Oskarshamn.
Men som sagt var, namnen är anonyma, skulle kunna vara vem som helst i dag, och då är betyget 5/5!

Singalongfaktor: 5/5
Försök att inte sjunga med!



Moore Support - "Hockey igen"
"Bonuslåt" på skivan, en mer pepplåt till publiken inför matcher, eller under uppehållen.
Inte samma drag som i föregående låt, men något "äkta" bakom den.
Även nostalgi, när man sjunger om hacke, ja ni minns väll hacke hackspett, som gjorde fingret åt bortaklacken förr, när de blev utvisade?!

Hållbarhet då: 4/5
En låt som gjordes för den tiden, men inte samma drag som föregående låt.

Hållbarhet nu: 3/5
Håller helt klart än idag, men saker i texten tar oss tillbaks till en annan tid.

Singalongfaktor: 4/5
Vänlig att sjunga med i. Men blir mer i refrängen än i versen...



Moore Support - "De trogna"
En låt av fansen till fansen. Underbar att köra i bussen/bilen till bortamatcherna. Bra pepp.
Svängig. En av de mest genomarbetade texterna, dvs inte en massa dåliga nödrim.
Rysningar när man hör låten, och minns alla resorna man gjort genom åren...

Hållbarhet då: 5/5
Detta var låten man laddade med i bussen. Och laddad blev man!

Hållbarhet idag: 4/5
Musiken håller helt klart. Bra ös, och man blir laddad. Det som drar ner betyget, har jag varit inne på innan, då man i sången rabblar namnen på de som reste. Idag reser inte alla i samma utsträckning...
Men låten i sig håller helt klart för det.

Singalongfaktor: 4/5
Refrängen vill man bara skrika ut - precis så det skall vara. Man vill sjunga med i versen också, men då måste man lyssna på låten några gånger först för att kunna göra detta.



Hoffman Cirkus - "IK Oskarshamn Anthem"
Den senaste officiella låten. Bäst producerad av alla officiella IK Oskarshamnslåter som gjorts.
Första gången jag hörde låten blev jag besviken... Inget drag, och man skriker inte med i texten.
Men låten växer. Vackert då man gjorde refrängen som mållåt i Arena Oskarshamn!
Höj tempot på versen, och mer tryck i sången, särskilt i versen, då kan låten bli betydligt bättre.

Hållbarhet då: 3/5
Man måste bli "hjärntvättat" av låten innan man accepterar den.

Hållbarhet nu: 4/5
Då låten är ny, menar jag om jag tror låten kommer hålla in i framtiden. Jag tror det. Den har det där radiosoundet som dagens unga tror de gillar....

Singalongfaktor: 4/5
Man sjunger med i den, efter man lyssnat in den. Så är det, oavsett vad man tycker om den.
Detta är också första hockeyhymnen jag någonsin hört att bortasupportrar bett om att få köpa, då de gillat den...



IKOskarshamn...
Den här låten fanns uppe på tuben... Vet inte hur gammal den är. Vet inte mycket alls om den.
Men gör sig en supporter besväret att spela in en egen låt, då skall den självklart också lyftas här!
Låten är inte den där man flyger upp och börjar dansa av, men å andra sidan, här har en utomstående gjort något själv. Dvs, mer äkta.
Då jag inte vet hur gammal låten är, rankas den endast med hållbarhet.

Hållbarhet: 3/5
Låten sätter sig tyvärr inte, men då har jag heller inte lyssnat på den lika många gånger som övriga låtar!
Däremot låter den inte 80-, 90- eller 2000-tal, dvs låten borde hålla lika bra idag, som om 10 år in i framtiden?!

Singalongfaktor: 3/5
Har lyssnat förlite på låten för att kunna svara bra, men just nu är det bara refrängen jag sjunger med i...



Hyllningssång till IK Oskarshamn - Mot nya mål
Efter den gågna säsongen, var det några supportrar som ville skapa en hyllningssång.
Älskar när folk gör så!
Låten då? Oj, tyvärr borde väll inte jag bedömma den här, då jag har mycket svårt för dansband, och den här låten skriker dansband.
Men låten är genomarbetad, och andas kärlek.
Det är ingen pepplåt, som de flesta låtarna här har en ambition om att vara. men den här låten är en hyllningslåt, ingen pepplåt. Svårt då att bedömma den på samma kriterier.
Låten är skapad av en som letat sig upp i klacken, och på min okända skala, gör det låten mer äkta. Dvs en låt av någon som upplevt kärleken, från ståplats.
Samma sak med Moore Supportlåtarna, och White Wings...

Hållbarhet: 3/5
Tror det är en utdöende musikstil. Men produktionen och arrangemanget av låten är välgjort, och håller låten levande flera år till!

Singalongfaktor: 3/5
Börjar inte skrika ut i sången, men gungar med. Tror låten gör sig bättre live, dvs i ett öltält utanför, innan match. Då kan den bli singalong.



Detta var alla låtarna jag känner till, som gjorts till/för IK Oskarshamn.
Känner ni till fler, så länka gärna ut dem!

Nu, låt ordet bli fritt. Vilka låtar tycker ni är bäst/sämst?!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Ruskprick

Äntligen kom denna bloggpost. Tycker nog oa oae skulle fått högre betyg än den fick. Annars är ju MS-låtarna outstanding. Är inte heller så mycket för dansbansmusik. Jäkla skönt gitarriff i näst sista låten. Wow nästan klassiskt.

2012-05-21 @ 00:56:26
Postat av: Andreas I

Imponerande jobb! Kvaliteten på låtarna är väl sådär men de är ju i alla fall gjorda med kärlek!

2012-05-21 @ 08:21:53
Postat av: Ricke

Moore Support - "Vårt Oskarshamn"

Helt klart bästa låten!

Bra jobbat med låtarna.

2012-05-21 @ 09:50:46
Postat av: Tobias

ladda upp låtar som redan finns på tuben...

2012-05-21 @ 16:22:36
Postat av: Räkan

Tobias:

Alla fanns inte på tuben, orkade inte söka igenom tuben efter alla, och jag ville ha med skivomslaget, då det berättar en hel del om tiden då de spelades in...

2012-05-21 @ 17:49:12
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Rusk

Mycket bra jobbat Reakan. Det var några låtar jag aldrig hört förut.

2012-05-22 @ 02:10:22
Postat av: jocke

häftig lista! har inte hört hälften men nu vill man bara mer till arenan än innan! go räkan GO IKO

2012-08-01 @ 17:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: