Sparade pengar och i med och i motgång!

Börjar med att IK Oskarshamn sparar in några sköna reseslantar.
Det är Asplöven som nu officiellt flyttat sin match från Haparanda till Luleå.
Personligen känns det som det kvittar, tycker tom man tar bort charmen med den lilla ladan för en match... MEN, detta gynnar IKO ekonomiskt... nu behöver man inte ta bussen från Luleå tur och retur, utan man får en billigare och kortare resa...
 
* * * * *
 
Nu till del 2 av rubriken, i med och motgång...
Det har snackats mycket om förra matchen, eller rättare sagt, publikens agerande förra matchen...
Jag har valt att hålla låg profil, fram till nu. Känner att det finns saker jag måste få ur mig...
 
För er som inte hängt med på diverse forum mm, så handlar detta om att publiken buade, och i ena lokaltidningen stod det ett citat från Söderström som retat upp många; "Jag ska gå och ställa mig och bua på deras arbetsplats när de gör något dåligt".
 
Söderström är vältalig av sig, men detta kanske inte var det mest genomtänkta citatet. Men samtidigt förstår jag honom. Publiken blev frustrerad, likaså Söderström. Alla har rätt till att få bli frustrerade.
 
Men saken är den att jag tycker först och främst det är synd att det låter som att hela publiken buade - så var inte fallet. Jag buade inte. Däremot var jag frustrerad, jag slet mitt hår och hoppade och snurrade och vet inte vad.
Men det ska - ursäkta språket - jävligt mycket till för att jag ska bua åt min klubb, som jag håller så hårt i hjärtat.
JA, jag har blivit besviken många gånger. Ja, jag blir frustrerad ofta. Men det är en del av kärleken.
 
För det är synsettet jag vill vända på:
Nej, ingen buar åt mig på min arbetsplats. Missköter jag mitt jobb blir det samtal med chefen. Återkommer misstagen, då är det tack och hej. Ingen buar åt mig.
Jag gillar mitt jobb, trivs med det jag gör, men jag går inte dit för kärlek till arbetsplatsen. Det finns ej heller folk som betalar inträde för att få visa sin kärlek till mig eller min abetsplats.
 
För vänd det åt det hållet, jag buar aldrig åt min fru eller mina barn. Ja, det kan hända att hon inte tycker precis som jag alltid, men den man älskar bör man kunna resonera respektfullt mot.
 
Jag förstår att vissa blev besvikna, men jag tror inte att burop hjälper.
Har jag en tung dag på jobbet, och slarvar och gör fel, så föredrar jag nog faktist allvarligt samtal med min chef före hundratals personer som buar.
Skulle jag bli utbuad skulle jag nog ha svårt att resa mig igen. jag skulle bli nervös och slarvig...
 
Vi är många som lägger våra surt förvärvade slantar på IKO, det handlar allt från inträde, medlemskort, powerplayspelare, souvenirer, godis och långa dyra bortamatcher.
Jag är en av dem. Jag vill inte kasta pengarna i sjön. Men det anser jag heller inte att jag gör. Ja, laget kan göra någon sämre match ibland, men det betyder inte att jag skulle vilja sluta försörja mitt IKO.
 
Jag tar inte bort någon rätten till att bua, alla har rätt till att göra vad de vill - inom rimliga (lagliga) ramar.
Men jag kan inte försvara buropen. Jag försvarar och förstår frustrationen.
Däremot skär det i mitt hjärta när det i vissa medier låter som att hela publiken buade. Jag var där, och vill inte bli anklagad för att ha buat.
Jag anklagar ej heller de som buade, men jag förstår inte utrycksformen mot laget man älskar.
 
Alla kan ha dåliga dagar. Men istället för att sänka, vill jag vara med och lyfta!
Kärlek gör ont ibland. Men IKO kommer jag alltid stötta. I med och i motgång!
 
/Räkan

Kommentarer
Postat av: Anonym

De är något iko får vänja sig vid då laget inte presterar bra hockey.De är inte bara i Oskarshamn de buas när de går dåligt!

2012-12-28 @ 00:48:18
Postat av: Affe

Det är djävligt lågt att bua åt sitt eget lag, speciellt som de gör en bra match och verkligen spelar som ett lag hela matchen. Medgångssupporter!!

2012-12-28 @ 01:45:23
Postat av: KP

Affe: Hur tänkte du när du skrev medgångssupporter? Personligen buade jag åt det usla powerplay-spelet, det går att kräva så mycket mer där. Spelet i fem mot fem är riktigt bra och tror inte någon buade åt det. Att bua behöver ej betyda att man går emot sitt lag, för min del betyder det att man visar sitt missnöje bara. Lägger man ner så pass mycket tid och pengar som jag gör så vill man också få valuta för det. Att då få se ett nonchalant och värdelöst powerplay-spel denna match accepterar jag ej.. speciellt inte när det som nu blev rejält avgörande.

Jag vet inte hur inbiten supporter du är Affe men att kalla folk som buar för medgångssupporter tycker jag är lågt. Sjunger och stödjer laget i varenda hemmamatch, varit i så väl Karlskrona, Tingsryd, Södertälje och Stockholm(dif) denna säsong och skulle gärna åka på fler bortamatcher om möjligheten fanns till det. Är jag medgångssuporter trots att jag buade när powerplay var uselt?

2012-12-28 @ 02:12:51
Postat av: Rusk

Bra inlägg KP.

Jag hoppas vidare att Söderström betalar inträde då han buar åt mig i gruvan då han hoppas jag har en dålig dag precis då han besöker. Detta jobb han beskådar är mitt uppehälle fem dagar i veckan år efter år. Jag ansvarar för mig själv och min familjs välfärd på arbetet varje dag. Jag ombesörjer också att min familj (de som så önskar) skall få se IKs hemmamatcher. Det kostar. Men varför skall vi ha tålamod då Söderström brister i sitt jobb som tränare och samtidigt kritiserar oss som åskådare?

2012-12-28 @ 02:57:22
Postat av: Kalle Karlsson

Helt rätt Affe. Det är jäkligt lågt att bua åt sitt eget lag. Och KP och Rusk,allt kan inte vara medvind jämt och vi kommer att spela fler,enligt er dåliga matcher,men man kan väl ändå hoppa över buandet.
Räkan.Kanonbra skrivet av dig.

2012-12-28 @ 09:20:44
Postat av: Affe

Man buar inte, så är det bara! Vad tror ni? Tror ni inte de vill vinna? Klart det är frustrerande för spelarna och vi hjälper inte dem genom att bua.

2012-12-28 @ 10:06:33
Postat av: Anonym

Tyckte de var kul med många blå klädda i klacken och att många stod där

2012-12-28 @ 10:17:32
Postat av: Jonas

Jag har full förståelse för reaktionen som mynnade ut i burop från vissa i publiken, det är viljan och önskan till vinst som övergår till frustration och besvikelse.

Men att burop skulle hjälpa vårt kära IKO till att prestera bättre?? Nej effekten blir precis den omvända då nervositeten och pressen ökar för att inte göra ett misstag.

det laget behöver nu är en oerhörd stöttning från publiken i kommande matcher.
det får inte vara så att det är laget som ska få igång publiken utan precis tvärt om, publiken ska lyfta laget i både med och motgång.

2012-12-28 @ 10:42:32
Postat av: Rusk

Jag buade aldrig. Har aldrig gjort. Glömde skriva det. Jag bara retade mig på Söderströms korkade uttalande/jämförande.

2012-12-28 @ 13:07:31
Postat av: KP

Varför ska vi Oskarshamnare vara så ödmjuka ? VI måste också få ställa krav och visa vårat missnöje när spelet inte stämmer, finns ingen mening med att bara va ödmjuk o tro saker löser sig automatiskt. Sen kanske de inte löser sig att stå och bua , men det visar i alla fall ett missnöje, man kan ju inte springa ner i omkläddningsrummet och väcka dem. Den biten hoppas jag Söderström sköter när det går tyngre i spelet.

Inte alls orolig för framtiden, det kommer lossna snart, finns så jäkla mycket potential i detta lag, förhoppninsvis sitter puckarna i nätet och tre härliga poäng redan imorn.

2012-12-28 @ 13:08:56
Postat av: IKO-anhängare

Passionerad publik i Oskarshamn!

Var inte på plats i förrgår, men jag vet att det kan hända ibland i Oskarshamn att det buas. Visst tungt för laget, men Söderström och laget måste försöka se det som att vi har en passionerad publik. Likaväl som man jublar när laget spelar bra så kan det faktiskt ibland även buas när publiken är missnöjd. Så är det på flera ställen runt om i världen, t ex Barcelona, New York Rangers, mfl, mfl. Det är inte allvarligt menat. Man älskar laget ändå! Publiken är passionerad och sällan helt tyst, varken i med eller motgång, som ofta är fallet i andra hallar. Hoppas att laget "överlever detta" och tar nya tag!

2012-12-28 @ 13:37:59
Postat av: Ståplats

Svenska lag har av tradition svårt för vissa saker: 1. Spela rakare mot mål 2. Tackla 3. Skott/avslut/effektivitet

Gillar verkligen Söderströms hockey, där han har lyckats råda bot på de två första punkterna.

Hoppas IKO specialtränar skott och avslut. Då får vi en fördel mot andra lag. Spelarna är ju heltidsproffs. Sätt in en extra träning i veckan där man bara tränar skott/avslut. Direktskott/forehand, backhand/skott i trängda situationer/träffa mål mm mm.

Med det fina spel vi har så måste vi få till fler avslut. Räknade lite på det: Lasse Johansson i VIK har t ex 95 i räddningsprocent. Det betyder att han endast släpper in vart 20:e skott! Alltså inte mycket att fundera på att det så sällan blir mål. Sätt igång och träffa mål. 40 skott, så gör vi två mål. Inte bli så nedslagna för att det så sällan blir mål. Det är normalt. Bara att fortsätta skapa målchanser och träffa mål IKO! Mot VIK skött vi 22 skott som träffade mål. Det räcker inte på långa vägar.

2012-12-28 @ 14:38:18
Postat av: Anonym

Sen spelas bara puck på sam i första pp är rätt lätt att räkna ut låt uotila avlossa bössan för där finns kraft:-)

2012-12-28 @ 16:26:06
Postat av: Statistik

Faktum är att ett godkänt powerplay (ca 18-20 %) innebär att man bara gör mål på knappt ett av fem försök. Nu gör IKO mål på var 6:e till 7:e powerplay. Det är inte SÅ jäkla illa som vissa vill göra gällande.

Snart lossnar det i PP, det är jag övertygad om! Lägg mer på mål och träffa mål!

2012-12-28 @ 16:47:51
Postat av: Anonym

Skulle vilja ha dom här i pp första. backar lofquist och lindarv forwards mcgrath . lövet sen lidhammar framför målvakten. andra pp. uotila. enberg. scandella. valdix sen hagge framför mål

2012-12-29 @ 19:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: