Intervju: Martin Eberhardsson

J20 är i skrivande stund påväg mot Nässjö, för att idag möta dem i serien (matchen startar 13:30).
Inför denna matchen valde jag att ringa upp martin Eberhardsson i spelarbussen...


Hej! Du har fått göra minst en A-lagsmatch mot Borås, vad jag kan minnas. Hur var det att ta stiget från J20:s andraliga upp till Allsvenskan?
Hej. Jag har faktist fått göra 2 matcher med A-laget. Men steget upp var stort. Tycker det kändes bra, och jag hade fördelen och turen att få träna med A-laget i 2 veckor innan, så jag kom in i tempot och var mer förberedd.
Men spelmässigt sett är det stor skillnad på både spel och fart

Varför valde du att flytta till Oskarshamn inför den här säsongen?
Jag behövde en nystart. Jag ville komma bort från Norrköping, där jag hade varit några år. Förra säsongen mötte vi Oskarshamn, och Oskarshamn gav då ett gott intryck. Jag ville vidare i karriären, och detta kändes rätt.

Du kommer som sagt var närmast från Norrköping/Vita Hästen. När ni i början på serien mötte dem, så gjorde du dessutom mål mot dem. Särskilda känslor över det?
Det kändes otroligt skönt. Det var en ställningsmatch. jag var smånervös, då jag inte ville förlora mot de gamla polarna. Så det var en skön känsla att få vinna över dem!

Du som har representerat båda klubbarna i samma serie (Vita Hästen och IK Oskarshamn), hur skiljer de sig åt?
Inget ont om Hästen, men Oskarshamn är mer professionella. Organisationen är klart bättre. man har saker som utrustningsspons, vilket inte fanns i Hästen. Allt håller högre standard.. Det märks tydligt vilken skillnad det blir när A-laget speler bara ett snäpp högre upp i seriesystemet!

Vem i J20 kommer lyckas bäst i sin hockeykarriär?
Filiph Engsund har en bra skalle. Men svårt att svara på. Det finns många med god vilja, och det kan räcka långt!

Hur går det denna säsongen, eller rättare sagt, var slutar ni i tabellen?
Får vi igång hela laget, och lyckas hålla motståndarna borta från den egna kassen, då går det bra. Topp 4. Vi är bra, och fungerar allt, då tyckker jag helt klart vi skall vara med i topp 4!

Din moderklubb Nyköping, spelade du i J18 säsongen 07/08 - samma säsong som Fredrik Söderström assisterade deras A-lag. Blev du uppmärksammad av honom redan då?
Jag var ej med så mycket då, sommartränade mest med dem. jag var så ung då.

Följer du Oskarshamns A-lag något?
Jajamen! Jag följer deras resultat, och går på hemmamatcherna.

Vem i A-laget skulle du kunna se som en förebild?
Ljungkvist! Man märker direkt att han är en naturlig ledare!
Men spelmässigt så skulle jag nog säga Haggelin och Rodman...

Idag möter ni Nässjö på bortaplan. Vad tror du om den matchen?
Känns som att vi har ett bra focus. Gör vi en bra match så slår vi dem. De är bra, så vi måste göra en bra match. men klart att vi kan slå dem!

Hur många poäng gör du?
2+1!

Vad vet du om Nässjös J20?
Jag har fått möta dem alla mina juniorår. Även i division 1. De har avancerat i systemet i samma takt som Hästen gjorde. Men de är skridskostarka. Deras spel i mitten av banan är också farligt.

Hur står sig Nässjö mot er?
Vi måste få bort deras diagonalare i mitten, där de är duktiga. De är ett bra lag. Men vi är också skickliga!

Vilket lag i serien blir tuffast att möta?
Troja leder serien, men jag har ej sett dem spela. Men de är nog svåra. Även Borås, de är svårspelade...

I kvalet förra säsongen hade J20 1200 pers mot Björklöven, slår ni det publikrekordet i år?
Haha, ja det vore något! Men isåfall måste vi ta oss till kval först...

Avslutningsvis, något du vill hälsa läsarna?
Ja, det vore kul om fler ville komma på våra matcher. Lite mer uppmärksamhet skulle hjälpa oss.

Tack för intervjun Martin, och lycka till idag mot Nässjö!
Tack själv, och vi vinner!!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Ståplats

Intressant och bra intervju!

2011-10-22 @ 12:35:20
Postat av: Anonym

Håller med, en bra och intressant intervju. Ser fram emot fler sådana! Tack Räkan

2011-10-22 @ 13:28:51
Postat av: en i publiken

Ja,det är förvånansvärt lite publik på J20:s hemmamatcher. Är verkligen intresset inte större ?

2011-10-22 @ 13:52:23
Postat av: Bävern

Eberhardsson har grabben någon Oskarshamnskoppling?

2011-10-22 @ 15:36:21
Postat av: Räkan

Bävern: ja han spelar i J20 ;)

hehe, nä skämt åsido, tror inte det.. glömde fråga det...

2011-10-22 @ 16:02:30
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Sv. En i publiken.

IKO gör alldeles för lite reklam för J18- och J20-matcherna. Det är en orsak. T.o.m. på IKO-hemsidan är det svårt att hitta någon info om när matcherna är.

2011-10-22 @ 17:06:53
Postat av: Tommy

Ja håller med. Jag är sällan på hemsidan. Jag får leta information på annat håll. Tycker det är synd att inte mer görs för att förbättra hemsidan.

2011-10-22 @ 19:24:39
Postat av: Micke

För att höja intresset för våra J-lag!! Så tycker jag Räkan gör ett fantastiskt bra jobb! Har nog aldrig "träffat" (har aldrig träffat)en person som brinner så mycket för IKO och hela organisationen! Borde uppskattas mycket mer en vad det görs. All kredit Räkan :)Det han gör anser jag höjer intresset för J-lagen. Och det är väl där det börjar! All kredit till Ladies Night!! Men mer sådant??

2011-10-22 @ 20:51:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: