Krönika: Supporterkläder

Jag fortsätter helgens krönikaserie, med att ta upp IK Oskarshamns supporterartikelutbud.
Skrev ju innan om kläder mm som supporterklubbarna tryckt upp, något som skapar gemenskap i klacken mm.
Tänkte ta detta inlägget i morgon, men satsar på något annat då, typ om matchtröjorna jag nämnde innan, eller någon intervju eller något.. vi får se :)

Nu tänkte jag focusera på vad IKO erbjuder för supporterartiklar...

För av någon anledning verkar det vara "pinsamt" att gå med IKO-kläder civilt, dvs bära klubbens supporterartiklar när det inte är hockey.
Jag som bor i Växjö märker en djä-la skillnad när jag kommer till oskarshamn. Dvs här i Växjö spatserar folk till arbete, skola eller bara när de går och handlar med lakerskläder av olika slag. Samma sak i andra städer, där folk öppet bär "sitt" lags kläder.
Så kommer man till Oskarshamn, och då tycks det endast vara några få barn, som vågar bära kläderna "civilt"....

Men detta beror på olika anledningar. Men en av de starkaste anledningarna, det måste nog vara tillgången till supporterkläder, och hur de framhävs eller göms i affärer...
Sedan några år tillbaka så säljer både Intersport, CityGross och Maxi supporterartiklar här i Växjö, för att välja några butiker. Men inte nog med det, kläderna är väl placerade synligt, ofta i sammband med butiksentén.
I den ena InterSportbutiken i Växjö har tom hockeylaget fått en egen vägg med prylar på... Samma sak i flera andra städer.

Samma sak om man tittar i ishallarna runt om i landet, många hallar har flera supporterbutiker i sina hallar. Där säljer man ett stort utbud av olika föremål, både äldre och nyare... vissa lag säljer uppemot 10(!) olika halsdukar!

Oskarshamn då?
Där är det inte många butiker som säljer IKO-produkter, och de fåtalet butiker som gör/har gjort det, har placerat prylarna lite undangömda - inte undra på att Oskarshamnarna tycks skämmas för att bära kläderna, om butikerna skämms för att sälja dem...

Dessutom, något som jag tagit upp med IKO, jag förstår inte varför IKO rear ut förra säsongens tröjjor och halsdukar, för att ge plats för de nya! Jag skulle uppskatta att kunna komma in i en ik-shop, där man kan köpa både nya och äldre halsdukar... även lite fler varianter på de man har, bara för att välja något. Jag förstår inte tanken med att rea bort vissa saker, som skulle kunna sälja minnst lika bra, bara man hade lite utbud... alla gilar ju olika stilar på kläderna.

OK, att lagerhålla mm kan vara ett problem, men för mig känns det mer som en ursäkt... Allt går att lösa om man vill...

Sedan så har vi ju detta med supportershopen. Som jag skrev häromdagen, så planeras det att bli en bar där - vilket för mig låter mycket lovande!
Men jag hoppas inte att detta tar bort shopen helt. Försvinner shoppen försvinner inkomsten från den, reklamen för föreningen runt om i landet, och hockeytempen i staden sjunker, viket resulterar i mindre intäkter, mindre försäljning, mindre publik, sämre lag på isen mm mm...
Vikten av en supportershop på denna nivån är ovärderlig, även om den kanske inte drar in så många kulor till klubbkassan, men indirekt för hockeytemp och intresse för laget, genererar detta i många extra sköna slantar för föreningen...

Ärligt talat har jag har inte kollat upp vad som kommer att hända med shopen, vid ett pubbygge, men som sagt var, hoppas den blir kvar, fast då på annan plats i ishallen.
Jag hoppas också på att kioskerna kan börja sälja enklare saker som säsongsnyheterna, halsdukar och t-shirtar.
Jag hoppas på att butikerna i Oskarshamn vågar sälja supporterartiklar, på ett synligt sätt.

Webshopen IK Oskarshamn har, har under en längre tid ej uppdaterats, och knappt varit i bruk... nu tycks man ha löst det (tillfälligt?) via att man mailar in sin order... Även här vore det önskvärt med en "riktig" webbutik.

Jag vet hur svårt det är att få någon att driva en shop mm, men å andra sidan, man har inte aktivt synligt sökt efter specifika tjänster... bara ibland man ser förfrågningar om man vill hjälpa till att jobba i ishallen, och matchernas kringarrangemang...

Jag ser ej heller reklam för supporterartiklarna mm på officiella hemsidan, som nästan alla andra klubbar har. Samma sak där, som med butikerna, skäms IKO för att sälja sina varor, då skämms Oskarshamnarna för att bära dem...

Däremot så har utbudet förbättrats radikalt på senare år. Numera är det inte "bara" tröjjor, halsdukar och mössor man säljer, utan glas, pennor, isskrapor mm mm. Den utvecklingen hoppa sjag mer på!

Jag hppas också på olika slags matchtröjjor, dvs replikor - exakta kopior, med all reklam mm, men även replikor, helt rena från reklamen.

Det var mina tankar kring supporterartiklarna, vad är era tankar?

/Räkan


Kommentarer
Postat av: H

Har också tyckt att shoppen skulle kunna fixa nya grejjer. Dom nurvarande "matchtröjjorna" är ju riktigt fula tycker jag, men jag har min ändå. Dom var mycket snyggare förut när det var exakt likadana som spelarna på isen hade. Varför slutade dom med det?



Sen halsdukarna skulle dom också kunna ha fler varianter av. Och som du säger även sälja gamla för många av dom var/är riktigt snygga!



Även flaggor skulle sälja rätt bra tror jag. Har frågat dom i shoppen varför dom inte säljer och enligt dom så har dom haft förslaget framme men IKO sa nej, vet inte om det stämmer eller inte men det är vad jag har hört iaf. Hur som helst så finns det mycket som kan förbättras!

2011-05-21 @ 21:53:24
Postat av: Berget

Du har helt rätt.

2011-05-21 @ 22:48:59
Postat av: Mattias

Dom har helt enkelt inte råd att köpa in o ligga på lager så enkelt är det.

2011-05-22 @ 14:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: