Intervju: Alexander Johansson

Har ikväll fått till en intervju med Alexander "Acke" Johansson.
Tackar Acke för att han tog sig tid att besvara mina frågor, och dessutom gjorde det rekordsnabbt :)

Hej! Du kom till Oskarshamn 1999, och har varit klubben trogen sedan dess. Förutom familjeliv, vad är det som fått dig stanna så länge?
De som fått mig o stanna är jobb vid sidan av hockeyn, och närheten till Västervik där jag kommer ifrån.
Och IK Oskarshamn som förening, välskött och bra. Och alla andra utanför hockeyn man lärt att känna.

Hur hamnade du i Oskarshamn?
De var Peder liedberg som tog första kontakten, efter han varit och kollat på matcher när jag spelade i Västervik. De var inga långa förhandlingar direkt. Det var ju första året som allsvenskan fanns, så de var otroligt roligt.

Berätta om det största hockeyminnet du upplevt?
De måste vara när vi slog ut Skellefteå i play off. Det var grymt kul. Björklövenklacken var där o hejade på oss bara en sådan sak.

Genom tiderna, vem/vilka är de bästa i Oskarshamn du spelat med?
Jo de finns många, men 2001 hade vi ett riktigt bra lag:) Två favoriter är Mikael von der Geest och Timo Leinonen.

Vad gillar du bäst med Oskarshamn som stad, och IK Oskarshamn som förening?
Närheten till vattnet är man beroende av när man är uppväxt i Västervik.
Som förening; en liten stor klubb där alla är måna om varandra.

Om du tvingades bli inlåst på en toalett tillsammans med en spelare i nuvarande IKO, under 24h, utan mat eller andra förnödenheter, vem skulle du då välja bli inlåst tillsammans med, och varför?
Skulle nog svara Ragnar Karlsson på den frågan. Vi har växt upp tillsammans i Västervik och har jävligt roligt ihop, så det skulle inte va några problem. Vi skulle garva åt det mesta under de timmarna.

Ditt kontrakt går ut efter denna säsongen, och du är 33 år ung, hur går dina tankar kring det?
Det får man fundera på efter säsongen.

Om du håller dig frisk och spelar alla kvarvarande matcher, så kommer du ha spelat 497 matcher i Allsvenskan, och alla i IKO. Är 500 matcher något du tänker satsa på?!
Här måste jag rätta dig. Jag gjorde min 500:e match mot Bofors hemma. Det finns ju lite olika statistik överallt, men swehockey.se har svaret :) Det var såklart en väldigt rolig milstolpe.
Reds. anmärkning: Självklart helt fel av mig (Räkan)! Jag gick på eliteprospects felaktiga information, utan att ens tänka på hyllningen hemma!

Om du fick välja valfri spelare (världen), vem skulle du då vilja spela tillsammans med, och varför?
En match med Niklas Lidström vore ju inte helt fel. Motivering: väldens bäste back!!

Något avslutningsvis du vill hälsa läsarna?
Vill tacka för allt stöd som ni ger oss på matcherna fortsätt så, det ger oss energi :)

(Foto: www.ikoskarshamn.se)

Återigen, tack Acke för intervjuen!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Jockowitz

Kanske inte den bästa IKO spelaren genom åren...men förbannat jämn och lojal. I mina ögon en kultspelare!!!!

2011-01-28 @ 22:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: