IK oskarshamn Legends...

kl 15 lördagen den 24/9 spelas en uppvisningsmatch i Arena Oskarshamn. Det är Tre kronor Legends mot IK Oskarshamn Legends...
Har fått en förfrågan om att skriva några rader om de spelare som medverkar, och här komme Oskarshamn Legends laguppställning...

Coach:
Per Bäckman
Inte helt säkert att det blir Bäckman ännu, men kör lite bio angående honom: 
Mellan 1978-1981 var Bäckman spelande tränare i Oskarshamn, som då spelade i div 2. Dessförinnan hade han spelat i elitserien med Färjestad... Sedan har han framgångsrikt tränat flertalet elitserieklubbar, och nu senast det danska landslaget.

Målvakter:
Robert Jönsson
Var målvakt i Oskarshamn mellan 1993 till 2000. Fick vara med seriespel i div 2, div 1 och Allsvenskan...
1993 var året då jag på riktigt började följa hockeyn i Oskarshamn, och Jönsson blev då min favvorit. Detta troligen då jag gillade hårdrock och Jönsson hade långt hår ;) Tyvärr klippte han av sig det senare...

Torsten Larsson
...hurmn... ursäkta läsare, men detta var innan min tid, och jag kan ärligt talat inget om denna målvakten... kommentera gärna ni som var med och minns!

Forwards:
Tomas Björnström
...eller som han mer är känd för oss, Tomas "TG" Gustafsson. Efternamnet ändrades efter hockeykarriären...
TG började i Oskarshamn som junior, och div 3 hockey. HV71 såg talangen och stal han några år. men sedan från 1996 till 2006 spelade han i Oskarshamn. När han kom hem till oskarshamn låg laget i div 1, och han var med om resan upp till Allsvenskan.
Efter HV-tiden var pressen på TG i Oskarshamn enorm. Publiken hade svårt i början att acceptera hans spel, men TG växte in i rollen, och i slutet var han en av publikens kelgrisar! Tröjja i taket säger allt.

Rasmus Olheden
Mellan 2000 till 2010 representerade Rasmus IK Oskarshamn, med undantag för 2 år då han var i Västerås...
Rasmus var spelartypen som alltid utvecklades och aldrig hängde med huvudet. Rasmus blev bättre och bättre för var säsong, men trots detta hade han ofta svårt att få tränarnas förtroende till mycket istid...
Rasmus är en av de yngsta spelarna i detta laget, med sina 29 år...

Fredric Jaensson
Kom till IK Oskarshamn 1998, men redan året efter lämnade för Troja-Ljungby. Men året därpå igen, 2000 var fredrik tillbaks i Oskarshamnskläderna. Denna gången stannade han i oskarshamn resten av spelarkarriären ut, till 2008.
Fredric blev minnst sagt en av publikens favvoritspelare, och fick sånger som "Fredric Jaensson går på vatten".
Numera jobbar Fredric för moderklubben, Vimmerby Hockey.

Mikael Von der Geest
Detta var spelaren som fanns hos dåvarande ärkerivalen Västervik, som alla ville ha! 1997 lyckades IK oskarshamn få tag i passningsgeniet... en halv säsong... Men 1999 var han tillbaks. och nu stannade han säsongen ut, och spelade dessutom i IK Oskarshamn året därpå.
Men det var många som såg honom, och 2001 lyckades Linköping få med sig "Geesten" till Elitserien.
Men 2004 var det ombytta roller... efter halva säsongen gått, var det denna gången IK Oskarshamns tur att få tag i "Geesten".

Mikael Larsson
Micke är den personen som rest mest med IK Oskarshamn tror jag... han hängde med från div 3? eller klev han in i laget under div 2-tiden?! Hur eller hur, div 2, till div 1 till Allsvenskan.
EDIT: Enligt EliteProspects var det mellan 1994 till 2000 han spelade i Oskarshamn, dvs div 1 och Allsvenskan.
Micke slutade spela 2000, och körde lite med div 3 laget HAWKS. Men 2008 gjorde Micke en kort comeback, då han spelade 1 match!
Men jag nämnde om resorna med laget Micke gjort, då syftar jag också på hans tränarkarriär, då han gång på gång räddat klubben, då man sparkat sina tidigare tränare. Var gång har han gjort succé i båset. Nu är han permanent andracoach...

Roger Jönsson
Denna elitseriemeriterade spelaren har faktist aldrig spelat med IK Oskarshamn. Trots detta kvalar han in sig i detta laget, då Roger är vår nuvarande sportchef...

Per Sjögren
..hurmn... ledsen läsare, men här brister mina kunskaper... kommentera några rader ni som minns mer av Per....

Ragnar Karlsson
"Ragge" känner nog de flesta till, även "nya" hockeyälskare. Spelade i Oskarshamn mellan 2008 till 2011. Kommande säsong avslutar han i moderklubben Västervik, i div 2. tar det lite kort med ""Ragge" då jag räknar med att ni känner till honom väl :)

Mattias Johansson
Oskarshamnssonen, som gick från en div 3-klubb till Elitserien! Hur många kan göra det hoppet idag?!
Spelat nästan hela karriären i Elitserien, men har även 1 säsong i NHL och blev en ledande spelare i landslaget.
Många har länge hoppats på att få hem Mattias till oskarshamn, och då var slaget 2008 extra hårt, då han lämnade elitseriespel, för spel i Allsvenskan. Det blev dock Malmö... ett malmö som senare inte kunde betala ut löner under säsongen... och då gick han till Leksand... 2009 fanns förhoppningar om att få hem mattias igen. Men denna gången valde han att spela i Skåre BK, i div 1.... men efter bara några matcher drog han till italien...

Joakim Roth
Spelade i Oskarshamn mellan 1994 till 1999. Var division 2:s snabbaste spelare... Spännande att se om han har samma rapp i benen än idag :)

Stefan Nilsson
Gah! hockeyvänner, hjälp mig gärna här! Ungdomstränaren?

Backar:
Andreas Schultz
Assisterande tränare säsongen som gick i J20 - en intervju från deras kvalserie, med bland annat "Schulle" hittar ni HÄR!
Annars kom "Schulle" till oskarshamn 2000, (som spelare i a-laget). Spelade för IK oskarshamn sedan fram till 2008. Undantaget för utlåning några matcher, till Arlanda, när han pluggade till brandman mm...
"Schulle" har också ett SM-guld på meritlistan, med HV71...

Alexander Johansson
"Acke" kom till oskarshamn 1999, och stannade till 2011. Avslutar karriären kommande säsong i moderklubben Västervik. "Acke" räknar jag med att ni känner till väl, så behöver inte omnämnas så mycket mer va?! :)
Per Gustafsson

Erik Simonsson
Osäker... då den enda Erik Simonsson jag kan minnas är den lovande junioren, som drog iväg för collegehockey... Yngst isåfall med sina 22 år... 13 A-lagsmatcher med IK Oskarshamn 2006 och 2007

Kenth Josefsson
Huu.. jag minns så väl, men samtidigt inte... var någon gång kring 1997 han spelade i Oskarshamn iallafall...

Patrik Lundbäck
Min favvorit, av backar som spelat i IK Oskarshamn. Spelade i Oskarshamn åren 1995 till 1997. Lämnade div 1-laget för elitseriespel... hade ett bra skott, och var alltid placerad rätt.

Sådär. Reserverar mig för något faktafel. Ber om ursäkt då det var några namn jag ej sett/upplevt eller minns... men där kommer ni in ;)
Här har ni iallafall fått laget, och liute info kring spelarna.
Tycker IK Oskarshamn lyckats få till en härlig blandning med gammla hjältar, nyara hjältar och en bra mix av spelarprofiler!

Vet ej heller vad oskarshamns lag kommer att heta, men har valt att kalla dem för Ik oskarshamns Legends i detta inlägget...

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Jan Banan

Torsten Larsson kom Karlskrona ca 1980 el 81...var en härlig målvaktstyp ala pekka Lindmark avslappnad och med grym plock vad jag minns. Och det häftigaste av allt han spelade i en vit heltäckande mask som var vanligt då.



Micke Larsson kom från IK Tälje då IK gått upp i DIV 1993.



Per Sjögren har jag aldrig hört talas om fast jag är jävligt gammal.....



Stefan Nilsson lira som forward i slutet av 80 talet och börkan av 90 talet men var en rätt anonym lagspelare.

2011-08-03 @ 10:34:15
Postat av: The One

Jag lirade med Per Sjögren i unga dagar men jag la av när jag fyllde 17. Osäker på om Per lirat i A-laget. Men han var bra när jag lirade med honom. Lundbeck lämnade inte för elitseriespel utan gick till Troja där han sedemera avrundade karriären. Kent " Cement " Josefsson. KOm till IKO 95 och slutade lira 99 tror jag. Placeringssäker och passnings geni på sin tid, bildade ofta backpar med Custemo på den tiden.

2011-08-03 @ 12:20:55
Postat av: Bertuzzi

Minns att Torsten Larsson jobbade på mitt fritids i Kristdala när jag var liten, blev mycket landhockey vill jag minnas :)

2011-08-03 @ 18:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: