Låtsassupportarar!

Skrev ju att jag skulle skriva om ämnet låssassupportrar. Rusk har helt rätt vad det innebär...
Nämligen de Oskarshamnarna som för kvällen hejjar på ett annat lag, bara för att de spelar i Elitserien...

Men vi tar det från början. Vissa hävdar att bor man i oskarshamn skall man hejja på IK oskarshamn - endast. Jag är inte helt av den skolan. Jag håller med om att man bara kan hålla på ETT lag, och inte 2, och byta vilket lag man hejjar på, beroende på vilken division de spelar i...
Men jag propagerar inte dock över att alla Oskarshamnare MÅSTE hålla på IK Oskarshamn... Jag bor i Växjö, har rotat mig där, och ser mig som en Växjöbo, men jag håller INTE på Växjö. jag håller på IK oskarshamn - endast.
Bo i Oskarshamn och hejja på Djurgården eller Leksand eller vad F-N ni vill. Det jag reagerar på är dessa såkallade supportrar som brukar gå på IK oskarshamn matcher, iklädda IK oskarshamnkläder, men som för kvällen spökar ut sig i motståndarnas kläder. Dessutom säkerligen kommer komma nästa match och hejja på IK oskarshamn igen... hur funkar det?!

För mig är detta obegripligt. Ni som brukar göra detta, kommentera gärna och förklara HUR man kan göra så? ALLA andra lag - oavsett serie - är ju konkurrenter och motståndare! Hur kan man byta vilket lag man hejjar på bara för en kväll?!

Tycker synd om alla dessa stockholmare som skulle cykla hem efter matchen... såg några med djurgårdens kläder, som cyklade hem... djävla cykeltur?! Dessutom cykla tillbaks till oskarshamn nästa match från Stockholm till oskarshamn för att hejja på Oskarshamn igen?? Hur orkar ni cykla så?!

Jag har skrivit det förr, men nämner det igen. Förr var jag också knasig, kan ej förklara hur jag tänkte, men jag höll på 2 lag. En gång i tiden följde jag Leksand, när de låg i Elitserien... Sedan trillade de ur... Då hade jag och en kompis ett litet bål, och eldade upp Leksandskläderna.
Några som var på hockeyn igår, kan jag hjälpa er med ett liutet DIF-bål om ni vill ;)

Och som jag skrev, jag bor i Växjö, men har IK oskarshamn i mitt hjärta. men bara för att de gick upp i elitserien kommer jag ALDRIG köpa en av deras tröjjor eller halsdukar... jag vill fortsätta leva i ett monogamt förhållande!
Jag älskar min fru, är gift med henne, skulle aldrig få för mig att för en kväll "hejje" på en annan tjej. Samma sak med hockeyn.

Det var mina tankar. Håll gärna med :)
Och ni som inte håller med, som sagt var, förklara hur ni tänker. Jag vill gärna försöka förstå hur ni tänker!
Hoppas att ni förstår hur jag tänker.
Tack för ordet.

* * * * *

PS: Har fått ett hett tips, om back till IK Oskarshamn, men kan ej kolla upp från min semesterort hur nära det är mm. Återkommer om/när jag vet mer! Men intrycket jag fått behöver vi inte vänta så länge till på ny back... jag gissar att det kan vara klart till senast Onsdag?! Och detta utan att snackat med Roger Jönsson om ärendet!

Kommentarer
Postat av: H

Håller med. Såg en kille igår (han på cykeln) som alltid har IK-tröja & halsduk. Igår med Dif-kläder....



Slår vad om att han i nästa match kommer i IK-kläder igen.

2011-08-05 @ 19:28:24
Postat av: Osse

Såg också flera som hade Djurgårdströjor och halsdukar som annars hejar på IKO,vet också dom som

buade när IKO kom in på isen och när de också gjorde

mål,detta är för mig sannslöst sjukt och gör mej så

vansinnigt upprörd och fattar inte att de kommer sig

för.

2011-08-05 @ 21:40:24
Postat av: Bosse

André Lakos

2011-08-05 @ 22:12:48
Postat av: Jonne

Jag håller på IK men även om de skulle möta Hv skulle jag antagligen hålla på dem, andra kanske hållde på djurgården för att dem är ''bättre'' o vill se sig som vinnare

2011-08-05 @ 23:08:28
Postat av: Robin

Jag fullkomligt älskar sådana här diskussioner. Tänker inte sitta här och be om lov att få hålla på ett till lag men jag erkänner. Jag håller även på hv.. Jag blir glad när hv vinner och jag blir glad när de tar sm-guld samtidigt som ja va nere när de åkte ut ifjol. Men, den passionen och kärleken som jag känner för IK finns inte ens i närheten hos något annat lag. Satt igår på jobbet under matchen och kunde inte slita ögonen från OTs rapportering. Jag skulle aldrig i hela mitt liv hålla på ett annat lag framför IK, aldrig.

Är jag en låtsas supporter för att jag håller på två lag eller e det bara de som hoppar mellan två lag som är det..

Vad jag vill säga är att jag inte delar uppfattningen att man BARA kan hålla på ett lag annars e man fejk. Samtidigt försvarar ja inte de nötterna som spökade ut sig i djurgårdskläder men är det inte lite töntigt att skriva om vem som gjorde si och vem som gjorde så? Skratta åt det och gå vidare istället för att haka upp sig på skiten :)

2011-08-06 @ 00:33:03
Postat av: Rusk

Grejen är väl var man har sina rötter. Räkan bor i Växjö sedan några år men har sina rötter i Oskarshamn. Men när några som bott i hela sina liv i O-hamn som håller på Djurgården springer aspackade med en flagga längs halva sittplats då de kvitterat är ganska pinsamt. De är ju själva Oskarshamnare. För tio år sedan sprang Oskarshamnare med Dif-attrialjer över till andra sidan och hånade IK-klacken. Det glömmer jag aldrig.

2011-08-06 @ 02:02:22
Postat av: Rusk

Robin@ Det är bloggaren som avgör vad som är relevant att skriva om. Inte läsaren. Det är hela grejen med att blogga. Sen får man se hur intressant bloggen är.



Vilket lag skulle Robin heja på om IK mötte HV?

2011-08-06 @ 02:11:38
Postat av: Robin

Jag vet mycket väl grejen med en blogg och jag tycker att det här blogginlägget är jävligt bra då det väcker mycket känslor hos läsare. Jag tycker också att det är skit töntigt att hoppa från ett lag till ett annat.

Jag ville bara förklara varför jag även håller på HV. Kärlek till ett lag handlar inte om rötter längre, bara för att jag är uppvuxen i Oskarshamn betyder inte det per automatik att jag ska följa IK Oskarshamn. Nu råkar det dock vara så. Jag älskar IK Oskarshamn och precis som jag skrev i min föregående kommentar så skulle jag aldrig och då menar jag aldrig hålla på ett annat lag framför IK Oskarshamn, detta gäller givetvis även när IK möter HV.



Vet inte om jag är otydlig men vad jag vill få fram är iallafall att jag håller på IK, men kan ändå hålla på andra lag när det gäller andra matcher. Precis som att många säkert håller på ett fotbollslag.. tror ju knappast att Oskarshamnare BARA håller på OAIK eller IFKO? Känslan för ett lag handlar inte om vad man kommer ifrån, det handlar om vad man är. Jag ÄR en IKO supporter.



Vad gäller djurgårdsnötterna så tycker jag att de gör bort sig bäst själva, det behöver inte trilla in kommentarer om vem som cykla hit eller vem som sa vad, det är för mej jävligt barnsligt.

2011-08-06 @ 02:35:24
Postat av: Rusk

Frågan lyder; Var har du ditt hjärta Robin?

2011-08-06 @ 02:45:00
Postat av: H

Rusk, som han sa så skulle han hålla på IK om dom hade mött HV. Där har du svaret på din fråga.



2011-08-06 @ 03:06:35
Postat av: Ikå

Min åsikt: Om jag har Djurgårdens IF som mitt första lag, äger en DIF-tröja, bor i Oskarshamn, älskar hockey passionerat, håller på IKO (delvis för att det blir fan så mycket roligare att gå på hockey så) äger en IKO-tröja, är en supporter som gärna går på match i hockeytröja, vad är egentligen konstigheten att jag denna match bär mitt favoritlags tröja.



Det som är lite konstigt i mitt huvud är om man vanligtvis står i en klack och helt plötsligt stå i motståndarlagets klack, för att nästa match åter stå i klacken. Ingen skillnad kanske mot att vara "vanlig" åskådare, men där skulle i alla fall min gräns gå.



Det som är mer konstigt är om man väljer att håna de motståndarsupportrar som man vanligtvis sympatiserar med.



Fotnot: jag är inte djurgårdare och håller bara på ett lag.

2011-08-06 @ 06:50:49
Postat av: The One

IKå: Vad ville du egentligen få fram att ditt första lag är djurgården men att du även sympatiserar med IKO för att det är roligare så? Har du inte råd att åka till Sthlm och gå på hockey där eller?

2011-08-06 @ 10:33:00
Postat av: Löjjan

För mig är de obegripligt hur man kan göra så som oskarshamare, de är så jävla pinsamt bara. Tyder på att man har någon form av mindrevärdes komplex...

2011-08-06 @ 12:22:05
Postat av: Robin

Förstår precis vad ikå menar, man kan väl säga att jag har IKO som första lag (även om IKO är helt outstanding i förhållande till andra lag) nu bor jag i götet och älskar hockey passionerat. Hockey blir så mkt roligare om man håller på ett lag i en match.. Av en slump har det blivit Hv för mej :)

2011-08-06 @ 12:23:54
Postat av: Henkejon

Finns det ingen av skribenterna här inne som säger sig bara sympatisera med ett lag, men som även har sympatier för något visst NHL-lag? Eller var går gränsen? Ett lag i varje land? Ett lag i varje liga?



Själv håller jag givetvis på IKO närhelst de spelar match mot vilket motstånd det än må vara men jag skäms inte för att ha sympatier för ett annat lag i NHL, Elitserien eller whatever även om det då inte handlar om någon "kärlek till ett lag". Jag håller i mångt och mycket med Robin i frågan.



Peace!

2011-08-06 @ 22:30:50
Postat av: Rusk

Jag håller på IK. Det är där jag föddes och växte upp. Inget annat existerar. Ni andra kan ju flytta dit ni drömmer er.

2011-08-07 @ 01:56:40
Postat av: Haskan

Har hejat på TAIF och HV71 så länge jag kan komma ihåg. Jag är taifare i första hand, Smålänning i andra, svensk i tredje (och islänning i fjärde). Inget konstigt att man kan heja på flera olika lag. I handboll hejar jag på både Island och Sverige pga att jag är svensk-islänning. Med bloggarens resonemang skulle man inte kunna heja på Tre Kronor.

2011-08-07 @ 02:54:41
Postat av: jannedikk

Han som hejjade på DIF och stod på ståplats (hemmastå) går gick ju i särskola så han fattar väl inte bättre endå....

2011-08-09 @ 10:25:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: