Att provocera på gränsen...

Mitt långa inlägg angående klacken blev mycket uppskattat. Många besökare på bloggen dessa 2 dagar, många sidvisningar och tror det var rekord i kommentarsfältet - kul och tack!

Just därför spinner jag vidare på ämnet nu, och tänkte ta upp att provocera med glimten i ögat och att provocera på gränsen.
Jag tänker inte skriva något om nidramsor/hatramsor eller liknande, utan på de andra sätten man kan provocera.

Då signaturen Rusk skrev i kommentaren till inlägget "klacken" om Fanzinet som Moore Support gjorde, som jag missat att nämna, började jag bläddra lite i dessa som jag hade undansparade.
Oj, vilken nostalgitripp man åkte på!
Men tänker inte dra hela nostalgihistorien här, utan begränsar mig till nämnet jag nämnt innan - att provocera på gränsen men med glimten i ögat!

(Jag nämnde Moore Supports fanzine innan, men allt detta som kommer nämnas är inte Moore Support upphovsmän till, men folket därifrån är ideésprutorna...).

Vi börjar med vintern 2001. IK Oskarshamn besökte Gislaved, som mötet innan spelat ur IK Oskarshamn från dåvarande superallsvenskan. Dessutom så under den matchen hånade Gislavedsspelaren Richard Melkersson Oskarshamnspubliken, med att visa dem långfingret mm.
Mötet i Gislaved kom hämnden. Från Oskarshamnshåll hade man köpt en begravningskrans, på kransen stod det Richard Melkersson samt hans tröjjnr.
Just då tyckte jag detta var ett skoj bus, med glimten i ögat. Men responsen som blev i hockeysverige tyder på att man tydligen balanserade över gränsen, då Melkersson tolkade detta som ett rent mordhot. inte alls själva tanken, men ibland kan ett bus tolkas på olika sätt. Men oj vilken gratisreklam Oskarshamnspubliken fick efter detta!
I efterhand tycker jag detta både var galet, men sammtidigt kul - om man kan se det hela på rätt sätt.

Sedan finns en annan incident, som egentligen borde fått hetare reaktion, men ett lugn bestod.
Jag minns inte året, men det var en bortamatch mot Västervik. De var då ärkerivalerna, och de matcherna var alltid heta publikmatcher.
Inför ett bortamöte så hade man från Oskarshamnshåll varit och handlat. Men denna gången var det ingen begravningskrans, ej heller något som skulle slängas till någon spelare. Nä, denna gången skulle man provocera på ett sådant sett som i vanliga fall lett till upplopp. Men de drabbade tog det hela tydligen på rätt sätt, med glimten i ögat!
Det man hade handlat var blöjjor, och de kastades upp i Västerviksklacken!
Vad jag kan minnas hände INGET! Men jag kan minnas fel eller ha missat något. Men tänk er om man gjorde så mot AIKs klack eller liknande, vad hade hänt då?! Imponerad av de i Västervik som såg det roliga i det hela!

Så till sist. Nybro, hemmaplan. Minns tyvärr ej år, men inte allt för många år sedan. Det var en overheadbanderoll man i oskarshamns klack hade annordnat. Flaggan var stor, täckte hela klacken, och motivet var Nybros logga!! En liten detalj bara, bredvid stod en streckgubbe och pinkade på loggan. Texten på flaggan löd också; "Krossa Nybro".
Personligen tycker jag detta är/var lysande! Kul och udda grejj, som verkligen visade stämningen mellan klubbarna. Dock var det de som reagerade illa, och hade klagomål mot det hela. Personligen tycker jag även detta var kul. En sak man gjorde med glimten i ögat!!

Ovan ser ni en liten bild på nybroflaggan.
Jag vet ej vem fotografen är. Hittade ej heller copyrightskydd eller liknande på den. är du fotografen och/eller ägare till bilden och inte vill ha den här - meddela mig, så tar jag bort den!

Detta var mina nostalgitrippar, med ämnet att provocera med glimten i ögat.
Har ni fler förslag jag missat eller glömt, skriv gärna några rader om det hela, alltid kul med nostalgitrippar!

/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: