Wennerholm tycker synd om Elitserien

Sitter på tåget som ska ta mig hem till Oskarshamn över helgen. Känns mycket skönt. Samtidigt som jag sitter här på tåget så läser jag i aftonbladet om Wennerholms förslag på hur elitserien ska se ut. Förslaget hittar du r

 

Jag höll på att bli skogstokig, närmare en stängd liga får man ju leta efter!! Wennerholm tycker det är synd om de två lagen som kommer 9 och 10 då de hamnar i ingemansland. Finns det någon serie just nu där man hamnar i ingemansland så är det väl i Allsvenskan. 5 av 14 lag har inget att spela om i början av mars. Säsongen är slut innan ens slutspelslagen till Elitserien är klara.

 

Att sedan bara låta ETT  lag från Elitserien möta ETT lag från allsvenskan.. vad tänker man med? Ska vi ha en kvalserie utan Elitserielag?

 

Mitt förslag lyder likt ett förslag bland kommentarerna.

 

Först Elitserien:

Lag 1-6 går direkt till Kvartsfinal

Lag 7-10 spelar playoff för kvartsfinal bäst av 5 matcher

Lag 11 går till Kvalserien

Lag 12 åker ur Elitserien

 

Allsvenskan

Lag 1 går till Elitserien

Lag 2-4 går till Kvalserien

Lag 5-10 går till förkval där två lag går till slutgiltlig kvalserie

Lag 11-12 Säsongen över

Lag 13-14 går till Allsvensk kvalserie

 

Detta skulle göra att vi får ett par riktigt heta streckmatcher och att alla lagen faktiskt har chansen att spela vidare efter 52 omgångar. Elitserien får ett nytt lag varje år och vi i Allsvenskan får ett nytt lag varje år.

 

Tabellen i Allsvenskan skulle se ut såhär:

 

Växjö

------------

Örebro

Rögle

Leksand

------------

Västerås

Almtuna

Mora

Malmö

Oskarshamn

Bofors

------------

Borås

Sundsvall

------------

Tingsryd

Troja

 

Mitt förslag är säkert inte optimalt då lag 5-10 får spela ganska många matcher, samtidigt som 2-4 får vänta ett tag innan de får spela igen.

Vilka är era förslag? Kommentera gärna!!

 

//Robin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: