Tankar om fortsättningen.

Jaha mina vänner och bloggläsare nu är det inte mycket kvar av serien och för att sammafatta sässongen hittils kan man väl säga så här i korta ordalag ångest och katastrofalt dåligt.
Ångesten ligger i mycket både på läktaren och isen. Att vilja så mycket som jag gör med supporterkultur och klacken i ishallen är väldigt frustrerande och jobbigt då jag är en person med mycket stolthet och väldigt gärna vill att alla ska tycka som mig. Nu är jag ju givetvis införstådd med att alla inte kan eller kommer tycka som jag.
Men det jag skriver nu står för mig och är vad jag personligen tycker och inget annat.
Vad gäller klacken så är min personliga filosofi att man bör sträva efter utveckling och att ha viljan att bli bättre.
Man behöver inte ta bort trumman även om det skulle vara det absolut bästa. Enligt min mening så är en klack som bäst när den är röststark och kan få med sig övrig publik genom enbart sång och handklapp sådant ger mig rysningar och känna en stolthet. Som exempelvis en match mot Örebro tror jag det var, vi stod ett gäng på 9 man och fick igång 1700 pers. Sådant är mäktigt att man är del i en så liten grupp men som ändå får en hel mängd människor att ryckas med och hejja på laget. Då känner jag stolthet och glädje.
Jag kan tyvär inte känna den stoltheten när hela hallen klappar i takt till en trumma även om det ibland kan vara mäktigt och lyfta laget, det kan ju ingen komma o säga att det inte gjort.
Däremot är det inget som jag personligen känner glädje av att vara delaktig i. Jag känner mig betydligt mer tillfreds att stå ett fåtal personer och sjunga skrika och klappa händerna än att stå i en klack på 30-40 personer där minst hälften inte gör ett dyft för att bidra till sång. Utan bara på sin höjd klappar med i takt till trumman.

Jag har varit med i klacken i stort sett hela mitt liv och fått utstå mycket pga det både i arbetslivet och som privatperson. I bland kan det kännas jobbigt att möta folk ute i jobbet som säger jaha de är du från IK klacken och sen får man liksom ett snett öga som att man vore korkad eller mindre värd att man liksom inte är en seriös person bara för att man står där. Men jag har ju tyckt det varit roligt och skoj och det är något jag brunnit för.
Tyvär har det intresset börjat avta mer och mer pga bristande utveckling i klacken och stora sammarbetssvårigheter från många olika håll.
Jag kan kompromissa och jag har försökt många gånger med, men när man märker att vad man än gjort och vad man än försökt med. Och det ändå inte blir någon förändring. Jag har hållt i resor till bortamatcher jag har stått för lokal till tifogruppen jag har sålt fyrverkerier och supporterprylar åt IKO i flera år utan att kräva någonting.
Till slut kommer man ju till ett stopp där man känner att nu får det räcka.
Klacken var bra på 90 talet det var den verkligen men redan då gjorde trummorna mycket av jobbet.
Och jag tror det är trum mentaliteten som levt kvar sedan dess som  gjort att klacken inte utvecklats någonting alls på i stort sett 10 år nu.
Det är samma personer som alltid som stått där, några har försvunnit på vägen och tillkommer gör i stället  en generation på 13-14 åringar som sedan slutar stå i klacken när dom börjar gymnasiet för då är det inte häftigt längre.

Jag vet inte riktigt vad det är jag försöker komma till det jag vill säga är egentligen att jag tänker inte stå i klacken mer under sässongen jag tänker komma tillbaka till kvalet och svälja stoltheten och sjunga och hejja för IKO.  
Med eller utan trummor jag gör det för laget jag älskar.
(och för att det inte ska bli för pinsamt när div 1 lagen kommer med bussar med supportrar)

Till sist jag tycker inte illa om någon person i klacken alla är snälla människor som vill väl men jag känner mig inte tillfreds att stå där med er just nu och det får ni acceptera likväl som jag accepterar dom som vill det!




I morgon kommer hela sveriges lag gullegull Leksand.

Jag verkligen avskyr matcherna mot dem det är så tråkigt så jag spyr.
All respekt åt dom riktiga leksingarna som verkligen kommer från Leksand och även respekt till den generation som hejjat på Leksand sedan deras storhetstid då det var antingen Leksand eller Brynäs som gällde!
Anledning att jag tycker så illa om matcherna mot dem kallas plastsupportrar dom som inte har hjärta för sitt lag utan väljer det som dom tycker är coolt och häftigt de personer utan stolthet och tillhörighet.
De som kommer från vimmerby högsby med omnejd hit enbart för att Leksand kommer och det står i Aftonbladet att man ska hejja på dom.
Jag tycker inte sådana supportrar är vatten värda ens.
Ännu värre är det när man ser personer som kommer på ik.s matcher och kallar sig för IK supportrar och som helt plötslig när Leksand kommer har bytt lag då är man Leksing och IK är bara ett pisslag som man ska slå.
Jag vill bara gå o klappa till alla dom här jävla idioterna med sässongskort på IKO.s matcher som kommer i leksandströjja o sätter sig på sin plats i hallen och hånar sin egen hemmapublik när Leksand exempelvis gör mål eller vunnit matchen.
Ni är bara pinsamma tunna människor som inte har någon som helst stolthet i kroppen.
Hur kan man säga så när man bor och är uppvuxen i oskarshamn att leksand är mitt lag!
Vi spelar i samma serie och IK Oskarshamn är våran stads lag våran kommuns största och mest folkkära förening.
Jag kan inte förstår hur man som Oskarshamnare bara kan byta lag sådär när t.ex leksand kommer. Det är så man kan gråta för det!!


// Löjjan



Kommentarer
Postat av: MLP

Håller med! Man undrar ju om de saknar självförtroende som inte kan vara stolta över IKO i alla väder.

2010-02-16 @ 11:47:16
Postat av: Mia

Kan hålla me dej Löjjan.. Förstår inte heller de som bara kan "byta" lag för en kväll för att på nästa åter heja på "sitt" O-hamn.... Läste de innan me åh kan på sätt åh vis förstå ditt resonemang åh visst accepterar jag er som inte vill stå i klacken...Men kan me tycka att de e synd att vi alla inte kan hjälpas åt utan att de ofta bli klappning i otakt lr olika ramsor hmm e ju trots allt samma lag som vi håller på ju..... men sen e de svårt me publiken i allmänhet... Många av dem e ju trots allt medgångssupportrar anser ja när man inte har ro i kroppen åh sitta/stå kvar till slut...

// ses imorrn..

2010-02-16 @ 14:14:39
Postat av: Andreas

Fortfarande så är jag 15 Löjjan. Sen så tycker jag att visst du har gjort jävligt mycket för Ik men att lämna klacken bara för en trummas skull verkar lite....fjantigt ? Fixa ett möte med alla i klacken istället så går de säkert att lösa.

2010-02-16 @ 14:55:25
Postat av: löjan

Jag syftar nu inte bara på dej andreas. Du tycks inte förstå hela grejjen jag vill inte stå i klacken nu så är det bara...Jag har varit med längre än dig. Om du läser hela inlägget så handlar de ju inte bara om trummor...

2010-02-16 @ 15:37:01
Postat av: A

Jag håller med dig om allt du säger.Men tycker att det är Förjävla tråkit att ni inte kan komma överrens och få en fungerade klack.Varför inte bara ta bort den där jävla trumman en match och se vad det leder till?Tycker klacken gjort ett bra jobb hittils dom senaste matcherna kanske lite mkt trummade verkar som att han bara drar igång utan nån anleding.Angångde att det är samma folk varför inte typ ta kontakt med tidingen och göra en intervju angående klacken ha nått slagsmöte där alla är välkommna att säga sitt och försöka lösa problemen i stället för och bara gnälla.Försöka prata med folk.Folk som står där borde väl känna folk som känner folk som kanske vill stå där och hjälpa till men aldrig fått frågan om dom är sugna på och följa med bjud med kompisar och annat till ninos innan och ta några öl.Kännas lite som att det är samma folk som stått där jätte längre och va ny och inte känna nån och själv gå och ställa sig där är inte så lätt försök och samla i hop några och stå på flanaden nån lördag och ha ett info eller nånting så folk vet att ni finns och att alla är välkommna, tror det är många i denna stad som säkert skulle kunna tänka sig att stå där bara att det är lite pinsamt och gå dit själv utan att känna nån.Tycker själv att det är förjävla tråkit med folk som kommer från vimmerby högsby och alla jävla skitställen och sjunger vi är dalmasar allihoppa osv men visst alla har rätt och hålla på sitt lag men dom jävlarna som går och hejar på ik ALLA andra matcher men så fort gulliga leksand kommer dom borde få höra det med och förklara vad fan dom håller på med.Men ärligt talat så tror jag det blir jävligt svårt och bygga nånting folk som bor här är jävligt kräsa av sig och är rädda att skämmas känns lite som klacken fått den stämplen tyvär det är pinsamt osv.Går jag på hockeyn på ons så står jag kanske i klacken bror på övriga och ska försöka få med mig lite folk då med. mvh

2010-02-16 @ 15:53:12
Postat av: Andreas

Jag försöker också få med mej så mycket folk som möjligt varje match, Ganska svårt dock när Ik ligger sist.



Löjjan - Tycker i alla fall att vi kunde ha ett möte med klacken någon gång. Verkar som att alla har massa bra idèer men det är ingen som säger något högt bara. Men visst om du inte vill stå där så skit i de.

2010-02-16 @ 16:29:54
Postat av: Pelle

Tråkig inställning.... Det är ju upp till var och en och ta sina egna beslut, men hur ska man få till någon förändring om man bara går ifrån hela tiden?



Jag hoppas att Du kan omvärdera ditt beslut och istället komma lite tidigare på onsdag (vid 18.30) så vi kan prata ihop oss (hela klacken).



Hur ska allt kunna funka bara efter 2 matcher??

Det är ju nu vi har möjlighet att forma klacken till något "bättre" inför kvalserien, eller?

2010-02-16 @ 16:50:58
Postat av: Anonym

Precis,

2010-02-16 @ 17:06:19
Postat av: löjjan

Andreas läs om allt en gång till sakta.

2010-02-16 @ 18:31:29
Postat av: Nisse

Om du och du och du har det så tråkig, blir Lif - fan, välkomna

Och lycka till i division 1

2010-02-18 @ 00:46:44
Postat av: Tim M

Vad är det du försöker säga Nisse?

2010-02-18 @ 12:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: