löjjan - "inget som tyder på att vi ska kunna vända"

Löjjan, eller Christoffer Liljegren som han egentligen heter är en kille som fastnade för IK när han var 6-7år. Han följde då med sin pappa och morfar som var ett par inbitna IK fans. Det var på den tiden då IK dominerade. Han minns att han såg ”måste matchen” mot Kristianstad och IK va tvungna att vinna med 15-20mål. Detta klarades av precis på håret vill han minnas.

När jag frågar honom om hans bästa IK minne så svarar han ganska snabbt att kvalserien två gånger om är riktigt fina minnen. Men även långresorna till Umeå och Sundsvall är riktigt bra minnen. Men när vi slår ut Boden och går upp i kvalserien är ett starkt minne.







Vad betyder IK Oskarshamn för dig?
Mycket, visst går sambo och familj före. Det går före allt. Men efter det är ju IK nummer 1.

Jag vet ju att du har en IK tatuering, ångrar du den?
Nej! Jag är stolt över min tatuering. Visst kan det finnas stunder då man undrat varför den är där men nej, jag ångrar den inte.

Nämn en spelare som är rimlig för IK, ekonomiskt och att han kan tillföra något.
Tobias Holm. Enligt källor så är han också väldigt sugen på att spela hockey igen efter sin tumör och jag tror inte att han tackar nej om Dag Larsson ringer. Som sagt, Tobbe Holm är en bra spelare för IK och som vill till klubben.

Nämn en spelare som du tycker ”gjort mest” för IK.
Nä men det är ju Peter Ekroth och Skeeter Moore som var väldigt bra under sin tid. Utan dem hade inte IK varit där de är idag. I lite mer modern tid är det ju TG (Thomas Gustavsson) Jaensson och Alexander Johansson som betytt och betyder mycket för IK.

Alkohol och hockey, hör det ihop?
Till en viss mån tycker jag. Om man är där för att kolla på hockey så tycker jag att det är helt ok att ta några öl innan matchen. Men om man är på ishockey och inte minns hur det gått i matchen så är det absolut inte ok. Men alla har ju sina värderingar och vet om man tagit för mycket eller inte.



Hur tungt känns det nu egentligen?
Jävligt tungt, det finns ju inget som tyder på att vi ska kunna vända det här, sen får ju Dag säga vad fan han vill, men vi är ju inte blinda vi i publiken. Finns ju inget spel. Vi dumpar puck och hoppas på det bästa. Johan Sjödell-Wiklander och Christofer Löfberg är ju spelare med kvalité men det händer ju inget.

Hur ska vi kunna vända på det här då?
Nu i år vet jag faktiskt inte. Det gäller att de skärper sig och går för 100 %, jag tror inte att de här värvningarna är rätt melodi. Skulle vi klara det här och inte åka ur ja då är min åsikt att Dag ska gå och han får gärna ta med sig Tommy Salo, Maskot och den heltids anställde materialförvaltaren. Sedan ta in Benny Jonsson som värvningsansvarig. Släng in Peter Ekroth i båset tillsammans med Micke Larsson och sedan anställa Henrik Loman igen. Ge honom ett enkelt ”tack för hjälpen” för det är det enda han begär. Då snackar vi personer som verkligen har hjärta för klubben. Visst har väl Dag och de andra det också men jag tror inte alls att det är samma sak. Vi behöver en större ”VI” känsla i klubben och det har vi inte nu.

Så du tycker inte att Micke Larsson gjort sitt?
Nej, Micke är en bra person, han är ödmjuk och social. Han är bra.


När jag frågar lite frågor om laget så säger han att han inte tycker att det är någon speciell skillnad mot hur det såg ut förra året. Spelmässigt ser det ungefär likadant ut och han tycker att vi har ett lag som borde vara lika bra som ifjol. Nio stycken uddamålsförluster är inte bara tillfälligheter, har man en målvakt som snittar över 92 % och man ligger sist så är det något som är fel.

Ljuger tabellen?
Nej, tabellen ljuger inte.

Vilken plats ligger vi på när sista omgången är färdigspelad?
Förhoppningsvis inte på de två sista.

Mycket prat om IK Oskarshamns fysik inför säsongen, har du märkt någon skillnad?
Första matchen mot Leksand på Gotland. Efter det har jag inte sett ett dugg.

Är en före detta målvaktstjärna rätt man att leda IK?
Media mässigt, helt klart Ja!.. Men som tränare tror jag inte det. Tror vi tog in honom mest för att få uppmärksamhet tyvärr. Jag menar, Kungälv hade jag kunnat träna.

Vad händer med klubben om vi åker ner?
Ja vi hamnar i div1.. och vi kommer ligga där nere och harva. Jag tror inte att vi tar oss upp igen, inte på ett bra tag. Nybro går inte upp i år.

Per Svensson och Pierre Gustavsson är två stycken spelare som är ”IK fostrade”. De har inte riktigt fått chansen, hur ser du på det?
Tråkigt såklart, det är två riktigt duktiga spelare. Per Svensson platsar definitivt och tycker att han är bättre än ett flertal spelare. Han skulle lätt kunna ta en 7:e backplats. Istället kastar vi in oprövade Hv junisar.
Pierre Gustavsson är fortfarande lite för tunn och skulle behöva 1-2 säsonger i div 1.

Om vi går in lite mer på det här med stämningen i hallen. Du är ju ändå ganska involverad i det och har själv varit medlem i Moore-Support och nu står du i den andra klacken.



Hur kommer det sig att du drog dig ur Moore-Support.
Jag vill inte engagera mig i Moore-Support för att jag inte står för det dem står för. De är där av fel anledning. Ser man klackar ute i landet så utvecklas de hela tiden och hittar på nya saker. Här har det varit samma sak i alldeles för lång tid. Visst vill de heja på IK men de gör det som sagt av fel anledning, det är för hög alkoholkonsumtion och dom står där och klappar i takt med en trumma. De vill inte utvecklas.
  Det rent konkreta som fick mig att lämna var ju att om man har ett styrelsemöte och tar ett beslut, ja då fullgör man det beslutet och ändrar inte på det. Stadgarna följdes inte. Men sen är det matchen mot Nybro borta. Där en 30åring ger sig på och ska slå ner en 16åring. I sin egna klack dessutom, vilket egentligen inte har någon betydelse. Man gör inte en sådan sak, inför Nybro publiken och allt. Hade jag varit ordförande så hade den personen stängts av på heltid, det spelar ingen roll om han varit med i 100år. Man gör inte så, men jag tycker att Jimmy var bra. Han var en bra ordförande.

Hur ser du på stämningen i Arena Oskarshamn?
Märklig stämning, det är ju som sagt två klackar nu och jag är involverad i en av dem. Vi vill stödja IK och bryr oss om hockeyn. Det är killar som verkligen vill bli bättre och bättre, vi är ju 10-15stycken och vill gärna att det blir mer folk. Vi vill inte ha några ”trummor och trumpeter” utan vi vill ha folk som går in helhjärtat i det vi gör. Men stämningen är helt okey. I Örebro var det tyst som fan.

Har ni några krav?
Nej det har vi inte, men vi vill ha folk som har rätt inställning. Man behöver inte klappa eller skrika hela tiden. Men om vi kör något så ska ju gärna alla vara med på det. Jag menar vi är ett gäng som ska ta ett par bärs ihop innan matchen ikväll, det är gemenskap och det ska vara roligt.

Men kan det inte bli så att det kan vara svårt för utomstående att komma in i er ”gemenskap”? Det kunde jag själv känna i Moore-Support t.ex.
Nej, alltså alla är verkligen välkomna. I MS så blev det ju så, det var en sluten stämning och vi skulle göra så som vi alltid har gjort.

Så även de som står i ”gamla MS” är välkomna?
Ja, självklart. Vill de stå där får de gärna göra det. Jag menar i en ishall får man stå precis vart man vill. Känner de att det känns bra att stå med oss så får de jätte gärna göra det, men vi har ju våra visioner.

Är ni den nya supporterklubben?
Vi är inte ute efter att ta över Moore-Supports plats. Det är ändå ett väldigt starkt märke fortfarande även om det blivit en liten stämpel på dem som står där. Kan vi få fler folk och sedan göra något tifo framöver så är vi jätte nöjda. Vi vill utvecklas för varje match som går så får vi se hur långt det räcker.

Men 6:e spelaren då?
Nej men jag tycker att de gick ut väldigt hårt i media och förbjöd såkallade ”puckon, fyllon osv.” Hade de gått ut mer ödmjukt så tror jag att det hade kunnat bli något. Men det höll väl inte i mer än tre matcher.

Okey, nu är det Bofors ikväll. Vinner vi?
Jag hoppas ju det, men tror att det blir jävligt tufft. Vi måste vinna, det är en skit viktig match. Redan nu ligger vi avhängda men förlorar vi ikväll och Troja och Björklöven tar poäng så blir det väldigt tufft.

Växjö borta på söndag, är du på plats?
Nej, jag har innebandymatch men annars hade jag varit där.



Vill bara få tacka Löjjan för att han tog sig tid att bli intervjuad och jag måste säga att jag är väldigt nöjd över hans svar på väldigt kort tid och det kändes väldigt rakt och ärligt.

//Robin

 


Kommentarer
Postat av: Ruskprick

Mycket bra och seriös intervju av både intervjuare och intervjuad. Jag är positivt imponerad.



Nya klacken mycket bra enligt mig i alla fall i två perrar. Var det någon som hörde den andra över huvud taget. Hoppas alla kommer nästa match också.

2009-11-29 @ 01:40:43
Postat av: Rickard Bergeskans

Bra och intressant intervju! Hoppas många läser den.

2009-11-30 @ 18:35:42
Postat av: Mupp

Mycket pinsam intervju. En mycket förvirrad personer som uppenbarligen inte vet vad han pratar om. Sorgligt.

2009-12-04 @ 19:09:30
Postat av: löjjan

Jag undrar vem som inte vet vad han pratar om??

Mupp stämmer för övrigt bra in på dig haha

2009-12-05 @ 13:09:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: