Så gick Räkans HockeyAllsvenska tips 12/13!

Förra säsongen drog jag igång en punkt jag tänkte skulle bli återkommande på bloggen.
Innan säsongen börjar tippar jag tabellen, och efter säsongen utvärderar jag resultatet.
 
Vill ni veta hur det gick DÅ, hittar ni länk till resultatet med ett klick HÄR!
 
Jag tänkte använda samma poängsystem, där jag räknar 1 poäng för var placering jag tippat fel.
Dvs, ju färre poäng, ju bättre tippat.
 
Vad jag anser vara godkänt tippat är att ha en felmarginal på 3 placeringar/lag.
Serien består av 14 lag, och ett godkänt resultat skulle ge maxpoängen 42 (14x3).
 
IG = (14x4) 56p
G = (14x3) 42p
VG = (14x2) 28p
MVG = (14x1) 21p
 
Förra säsongen fick jag 40p i felmarginal. Det var BIK Karlskoga och Almtuna jag hade tokfel på då.
Nu kikar vi på hur tipset gick den här säsongen!
 
Vill ni läsa mitt tips inför säsongen, och motiveringar, hittar ni hela tipset med ett klick HÄR!
 
Jag tippade Leksand 1:a
Slutplacering 1:a
Ja, vad ska man säga. Många trodde på DIF mfl, men för första gången på många år är det de unga spelarna i Leksand som fick kliva fram, inte avdankade föredettingar... LIF levererade sportsligt i grundserien.
0p i felmarginal!
 
Jag tippade Djurgården 2:a
Slutplacering 5:a
I motiveringen skrev jag att jag inte trodde på DIF i topp 3, men jag fegade ur... Blev lite som gissat, DIF tog merparten av poängen, men tappade många poäng, då alla lag vill slå dem, och de inte trodde på hur bra HockeyAllsvenskan är!
3p i felmarginal.
 
Jag tippade Malmö 3:a
Slutplacering 9:a
Trodde mer på Malmö den här säsongen än förra - då de idiotvärvade. Men de fick inte ihop laget, och floppade.
6p i felmarginal.
 
Jag tippade Örebro 4:a
Slutplacering 6:a
Örebro är svårtippade. Och trots att de kom sämre än vad jag tippat, är jag imponerad av deras säsong.
2p i felmarginal.
 
Jag tippade Västerås 5:a
Slutplacering 3:a
Kan inte sluta imponeras av Västerås. De lyckas vinna "rätt" matcher, och jämnt spel förde upp dem. Sedan räddade NHL-spelarna dem en hel del...
2p i felmarginal.
 
Jag tippade Oskarshamn 6:a
Slutplacering 7:a
Säsong som kunde blivit bättre, om det inte vore för NHL-spelarna... Där tappade IKO mycket mark. Men även 2 svackor under säsongen gjorde att man tappade placeringar. Jämnare under hela säsongen, och man kan ta ett kliv till...
1p i felmarginal.
 
Jag tippade Södertälje 7:a
Slutplacering 2:a
SSK vågade satsa ungt. De fick stark draghjälp av sina NHL-spelare, men unga killar bar sedan laget vidare till framgång.
5p i felmarginal.
 
Jag tippade Troja Ljungby 8:a
Slutplacering 10:a
Tycker Troja bör vara nöjda med detta. Ingen trupp som står ut, men stark moral, och man klarar av att slå alla lag. Men alldeles för ojämn form...
2p i felmarginal.
 
Jag tippade Karlskoga 9:a
Slutplacering 4:a
Ja, BIK Karlskoga slutar inte imponera! De krigar verkligen varje match, och lyckas på något sätt alltid leverera. Stark säsong igen. Nu får nog jag också sluta underskatta dem...
5p i felmarginal.
 
Jag tippade Mora 10:a
Slutplacering 8:a
Många trodde mer på Mora. Jag tycker faktiskt de nådde förvånansvärt högt! Men så hade de också draghjälp av tex en viss Kopitar...
2p i felmarginal.
 
Jag tippade Karlskrona 11:a
Slutplacering 14:e
Jag trodde inte alls på Karlskrona, men säsongen de genomförde, ja SÅ illa trodde nog ingen. Negativt kval var ej oväntat, men att förlora HockeyAllsvenskan så stort som de gjorde var oväntat.
3p i felmarginal.
 
Jag tippade Tingsryd 12:a
Slutplacering 13:e
Jag hade rätt i idiotvärvningarna de hade gjort. Och att jag tippade dem HÖGT som 12:a. Tingsryd är en klubb i kris. Att bygga ett LAG är de långt ifrån.
1p i felmarginal.
 
Jag tippade Almtuna 13:e
Slutplacering 12:a
Äntligen lyckades jag tippa Almtuna någorlunda rätt! Truppen imponerade inte, men deras säsongsavslutning gjorde det verkligen! De sista matcherna är det Almtuna får ta med sig, då de räddade det HockeyAllsvenska kontraktet.
1p i felmarginal.
 
Jag tippade Asplöven 14:e
Slutplacering 11:a
Imponerande säsong av laget från norr. De visade sig extremt hemmastarka. En säsong de bör vara nöjda med.
3p i felmarginal.
 
Total felmarginal: 36p
 
IG = (14x4) max 56p
G = (14x3) max 42p
VG = (14x2) max 28p
MVG = (14x1) max 21p
 
Med min egenskapade kalkyl känner jag mig nöjd med mitt tips. Inga gigantiska felgissningar som förra året. Det som gör att tipset stannar på G, och inte blir VG är Malmö, Södertälje och Karlskoga - det var de som avvek från tipset aningen.
Men i det stora hela är jag nöjd med mitt tips!
Gissade t.om 4 poäng bättre än förra året! ;)
 
/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: