Räkan tippar Hockeyallsvenskan 12/13!

Ja, jag har dragit ut på detta, men nu börjar säsongen snart, och jag tänkte ge mig på en tippning av HockeyAllsvenskan 12/13!
Observera att det är mitt tips, inte vad jag önskar...
Tipset gäller för hur grundserien slutar. Dvs, för att man placeras etta eller sist behöver det ej betyda att man lämnar HockeyAllsvenskan...
 
1: Leksand.
Ja, det svider, att jag ska placera Leksand av alla lagen i topp, men jag tror faktist de hittat balansen den här säsongen.
Jag tror inte man tar sig in i Elitserien, då kvalmatcherna kan bli tuffa. Men saken är den att jag tror Leksand är jämna nog, dvs de KAN slå alla lag. Detta gör att jag tror de kommer plocka poäng kontinuerligt, och sakta hålla sig i toppen, utan att göra något större tabellryck.
 
2: Djurgården
Magkänslan säger att de hamnar längre ner i tabellen, då alla lag verkligen vill slå dem, och jag tror vissa spelare i Djurgården kommer spela 100% motiverat alla matcherna... Men även om alla lag vill slå dem, har också många lag stor respekt för dem.
Djurgården har ett imponerande lag, med mycket rutin.
 
3: Malmö.
Förra säsongen tippade jag Malmö lågt - till förhållande laget de hade. Den här säsongen har de inte lika namnkunnigt lag, men jag tror mer på lagbygget. Nu har man fått "hem" spelare, med hjärta för klubben, och det är ett lag, inte många individer.
Får spelarna arbetsro den här säsongen, då kan Malmö hamna högt upp.
 
4: Örebro.
Nä, Örebro kommer inte dra iväg så där galet man faktist gjorde förra säsongen. Man har tappat en individuell stjärna som Conny, och jag känner inte man förbättrat de positioner som man tappat.
Örebro kommer vara i toppen, men inte alls som tidigare.
 
5. Västerås.
Huuu, Västerås avskyr jag alltid att tippa. År efter år hittar de okända spelare, som sedan vinner skytteligan, för att sedan tappa dem till Elitserien eller liknande, och förstärker med ny spelare, som återigen vinner skytteligan.
B. Little är självklart ett stort tapp för VIK, men nu får andra spelare chansen att kliva fram.
Jag tippar VIK 5:a, men något i magen säger mig att detta kan bli en av Västerås säsmsta säsonger på länge. Inte för att det borde bli så, men en känsla jag har skulle jag kunna placera dem 9:a... men nu följer jag huvudet.
 
6. Oskarshamn
Ja, jag sticker ut hakan lite, och placerar Oskarshamn på en kvalplats.
Jag sa inför förra säsongen att jag ansåg att det var det bästa laget IK oskarshamn ställt på isen i modern tid.
IK Oskarshamn tappade spelare som jadeland, men Scandella mfl anser jag mig vara mer än värdiga ersättare.
Offensivt sett har Oskarshamn bland seriens bästa spelare. Håller målvaktsparet, och räddar några viktiga skott/matcher, då kan detta bli en ännu bättre säsong än förra!
 
7. Södertälje.
Även SSK är luriga. De har kapacitet för att slå alla lagen, men jag är tveksam till om de orkar/håller hela vägen. SSK har materialet, men man lyfter trots det inte på ögonbrynen längre. HockeyAllsvenskan har förbättrats, och det känns lite som att SSK utvecklas, men inte i takt med övriga toppklubbar...
SSK är dock ett typiskt sådant lag som kan bli allt från 3:a till 9:a! Frågan är om det säger mer om SSK, än om serien...
 
8. Troja.
Troja har byggt sitt lag kring mycket hjärta. Många spelare i truppen som är från föreningen, och kan tillföra extra lagmoralsboost, om det skulle gå sämre. Troja spelar lite så, det som ibland saknas i talang tar de igen med ren vilja.
Säger inte att laget är talanglöst - men säger att det finns mycket moral där. Det är deras bästa byggsten.
 
9. Karlskoga.
Bofors/Karlskoga överaskade något extremt förra säsongen! Imponerade väldigt mycket på mig, trots detta placerar jag dem så lågt som 9:a?!
Målvakten Bellissimo är ett sjukt tungt tapp. OK, man har ersatt med Gistedt, men Bellissimo var en av anledningarna till förra säsongens framgångar.
Sedan är det svårt att sätta in tränarens bidrag, men även där tycks Karlskoga gjort en stor förlust.
 
10. Mora
Här vet jag att få håller med mig. Men jakobs, Iliakis, Fogström mfl har lämnat. Ersättarna tror inte jag är värdiga ersättare... OK, är ett gäng av dem jag ALDRIG hört talas om innan, men Mora går i en spiral neråt.
Känns som att HockeyAllsvenskan utvecklas snabbare än vad Mora vill göra.
Mora borde kanske på pappret vara bättre än många lag här, men känslan är att Mora är i en negativ trend.
 
11. Karlskrona
Svårt detta. Men oavsett försäsong är inte Karlskrona bättre än så här. Frågan är bara vad som händer OM KHK skulle ligga dåligt till runt jul. Hur agerar de då?
Jag trodde KHK skulle värva sönder sig själva, men de tycks ha klarat motstå den frestelsen - vilket jag anser vara till deras fördel, så det inte blir som malmö förra säsongen, många stjärnor men inget lag.
Karlskrona kommer ta många tunga skalper, dock räcker det inte.
 
12. Tingsryd.
Känns som att Tingsryd gör samma misstag i år igen, man eliteprospects-värvar. Känns som man letar spelare som gör poäng i andra serier, utan att titta på om spelaren passar in i truppen...
Man har redan förlorat nyförvärv - och detta innan seien startat!
Och att tappa Johner, som ett exempel, det är tufft för TAIF.
Tingsryd kommer vara bland de 3 sista.
Min mage säger tom att jag tippar dem högt nu...
 
13. Almtuna.
Detta är klubben jag aldrig lyckas vara i närheten av att tippa, men i år blir det inte bättre än så här. Almtuna hänger helt enkelt inte med i utvecklingen längre.
Man har tappat spelare som hamberg och Kimby, men ersatt dem med? Ja, Almtuna måste haft seriens tråkigaste Silly Season, med okända juniorer som nyförvärv eller division 1 spelare.
Almtuna kommer få sin tuffaste säsong. Frågan är om de håller sig kvar?
 
14. Asplöven.
Asplöven har gjort sanslösa värvningar som Conny Strömberg och Janne Niinimaa (är övergången klar ännu?!). Men det är spelare som är på korttidskontrakt. Tappar man Conny, då har man inte så mycket kvar...
OK, man har fått in några andra namnkunniga spelare, som har kontrakt över hela säsongen. Men Asplöven har något annat att brottas med, att motivera sina spelare. Många säger resorna, men då de kommer flyga till nästan alla matcherna tror inte jag resorna är så tuffa för dem, utan det är snarare att motivera spelare som kommer söderifrån.
Jag tror några av spelarna som kommer söderifrån kan få det tufft med vardagen i Haparanda. Jag TROR det.
Asplöven kommer nog starta serien ganska bra, oavsett korttidskontrakt eller ej, men efter några veckor, då kommer de bli en slagpåse.
 
Jag brukar känna mig relativt säker i mitt tips i vanliga fall, men när jag satt med detta i år, så märker jag hur sjukt tuff HockeyAllsvenskan har blivit. Förr fanns det alltid givna topplag, men den känslan finns inte riktigt längre.
Att serien är jämn såg vi i Oskarshamn om något förra säsongen. 24 sekunder från att IK oskarshamn skulle sluta 8:a. Men de där sekunderna gjorde att IK Oskarshamn slutade 6:a.
Jag törs lova att kampen om 7:e platsen kommer bli lika hård den här säsongen. Jämn serie, där många lag har som ambition att nå den beryktade 7:eplatsen. Tror många tabellplaceringar kommer avgöras på målskillnad.
Så viktigt att tänka på den här säsongen, nu gäller det inte bara att vinna sina matcher, man måste vinna dem stort också ;)
 
Alla får tycka vad de vill om mitt tabelltippande. Vad ni än tycker, det finns inget svar nu.
När serien är slut kommer jag plocka fram detta inlägget igen, och DÅ kan man såga eller hylla mitt tips.
 
/Räkan

Kommentarer
Postat av: osse

Bra tippat men Västerås får det tufft i år tror jag inget givet playofflag.

2012-09-10 @ 09:45:45
Postat av: ratmanloco BFS/skåne

Jag köper denna som tämligen trolig. Bra tippat Räkan...

(fasen va jag längtar tills den 19:e nu, på besök i O-hamn för Mora-matchen då..)

FORZA IKÅÅÅÅÅ !!!!

2012-09-10 @ 10:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: