Allsvenska klubbarnas sidor...

Skrev häromdagen lite om mina tankar, rörande ikoskarshamn.se´s nya design. Kom då på idén att ranka de olika allsvenska lagens webbplatser.
Listan som följer är i alfabetisk ordning. Betyget som ges är mellan 1 till 10.
Betyget baseras utifrån hur sidorna såg ut 2012-05-06.
Jag har även tagit en screenshot av startsidan på varje webbplats, och visar en förminskad bild av hur sidan såg ut vid bedömningstillfället.

Jag skriver ibland att vissa sidor har mycket reklam mm på sina sidor. Jag vet att klubbarna måste ha detta, men vissa sidor är extremt kladdiga, andra har löst detta på ett stilrent sätt.


Almtuna IS:



Lättnavigerad sida, där man relativt enkelt och snabbt hittar det man vill.
Extra plus då man redan nu har information om årskort uppe på sidan, och väl synligt.
Också plus att ha en väl synlig länk till souvenirshoppen.

Designen är enkel, något jag brukat gilla, men här är det nästan för enkelt.
Och varför är allt vänsterställt? Bara att centrera sidan skulle lyfta den lite.
Färgen man använder i startmenyn, känns inte "almtunaröd". Färgvalet där drar ner helhetsintrycket.

Min bedömning av almtuna.com: ® ® ® ® (4 Räkor av 10).


BIK Karlskoga:



Sidan följer klubbens färger rakt igenom, visserligen tråkig, med 2 olika blå, men hemsidan är väl anpassad till klubbens logga och färg.
Däremot är nyhetsflödet rörigt på sidan. Små notiser, och man måste in med förstoringsglaset för att se datumet, då artiklarna kom in....
Minus också att weplatsen saknar en sida med Silly Season...

Min bedömning av bikkarlskoga.se: ® ® ® ® ® (5 Räkor av 10)


Borås Hockey:



Vad har vi för plus här? Sidan centrerad, och håller klubbens färger igenom på ett smakfullt sätt.
Men överst på sidan har man ett utval från shoppen, och några sponsorer. INget av det är klickbar länk, varför har man då med det?
Shoppen finns som klickbar länk längre ner på sidan, men företagen/sponsorerna, de är ej klickbara, förutom de som dyker upp till höger på sidan.

Nyhetsflödet är förvisso tydligt, men de äldre nyheterna är inte notiser, utan alla nyheter står i sin helhet, vilket gör att det blir ett fasligt bläddrande på sidan.
1 huvudrubrik, och sedan de andra nyheterna som notiser, som man kan klicka upp för helheten, föredrar jag...
Detta formatet gör sidan väldit "lång", och designen förlorar all kraft om man scrollar ner lite på sidan.

Min bedömning av borashockey.se: ® ® ® ® (4 Räkor av 10)


Djurgården IF:



Enkel sida, med snygg design.
En sak Djurgården tänkt på, men som alla andra missat, det är en sådan sak att navigeringen och deras egna reklam används med samma texttypsnitt som man har i loggan. En sådan liten sak stärker faktist varumärket mer än vad man kan tro.
Jag som har bildminne associerar genast till olika företag och föreningar när jag ser vissa typsnitt eller olika färger mm.

Sidan är centrerad, men nyheterna är smala på vänstersidan. Personligen tycker jag det vore snyggare om man breddat nyhetsrutan.
Och när man klickar in på en nyhet, för att läsa mer, då är texten ganska liten, och grå. Liten grå text på vit bakgrund gillar inte mina ögon...

Djurgården är supertydliga med att man säljer säsongskort redan nu, vilket är ett plus, men lite irriterande när man går in på webplatsen, att man måste klicka sig förbi och fram till startsidan.

Min bedömning av difhockey.se: ® ® ® ® ® ® ® (7 Räkor av 10)


Karlskrona HK:



Sidan går i klubbens färger. I designen nyttjar man hela datorskärmen på ett stilfullt sätt.  Nyhetsflödet mm är begränsat i en spalt i mitten, vilket medför att alla, oavsett skärminställning kan se de viktiga.
Sedan att bilderna i nyhetsflödet är samma återkommande drar ned betyget. Förstår om man presenterar en ny spelare, och inte har bild på honom, och då använder klubbloggan. Men när klubbloggan används i nyheter som parkeringsstrul och säsongskortsinformation, ja då undrar man...

Sedan att man "försvårar" att kunna läsa de rullande nyheterna, genom att endast tillåta uppöppning av dem på rubriken i rutan... En sådan liten sak som att klicka på bilden skulle förenkla navigeringen markant.

Dock en väldigt "proffsig" allsvensk sida, för en nykomling från div 1...

Min bedömning av khk.se: ® ® ® ® ® ® (6 Räkor av 10)


Leksand IF:



Sidan håller föreningens färger igenom, men känns lite rörig.
Man vill förmycket, överallt.
Seedan hade sidan fått betydligt högre betyg om den vore centrerad.

Informationen om säsongskort är tydlig, och då har man inte släppt dem ännu!
Sidan är lättmanövrerad, men känns inte särskilt modern.

Klar miss också att bannern med leksandsif.se, där det även står, om man håller pekaren över, att den tar er till startsidan, ej gör detta. Då kommer man till sidan om kvalserien...

Leksandsupportrarna kommer hugga nu, när mitt låga betyg kommer, men ärligt talat, sidan är då verkligen inte bättre än Almtunas sida...
Länkar som tar dig fel, ej centrerat, och kladdig sida, det ger inget toppbetyg, oavsett klubbmärke!

Min bedömning av leksandsif.se: ® ® ® ® (4 Räkor av 10)


Malmö Redhawks:



Designen här kan man inte klaga på. Snygg sida. Sidan är i klubbens färger, men man lyfter inte klubbens fäger, och synliggör ej klubbfärgerna... Hade sidan gått mer i de skarpa röda, vita och svarta, då hade den fått ett toppbetyg.
Informativ sida, om föreningen, och man erbjuder videotjänster mm.

Sidan har dock samma "miss" som Karlskrona, att man ej kan klicka på bilden i det rullande nyhetsflödet, utan det går bara att klicka på rubriken.

Min bedömning av malmoredhawks.com: ® ® ® ® ® ® ® (7 Räkor av 10)


Mora:



Långt ifrån modern isda. Inte särskilt vacker design. Klubbens färger och logga kommer ej fram särskilt bra.
Navigeringen på sidan är inte heller optimal, då man klickar på en flik, kommer underflikar upp under den, inte allt för synligt...

Nä, här får någon sätta sig vid ritbordet, och ge föreningen något snyggare än detta.

Min bedömning av moraik.se: ® ® (2 Räkor av 10)


IK Oskarshamn:



Jag har redan tidigare skrivit vad jag tycker om sidan, det kan ni läsa HÄR!
Men ju mer jag funderat och klickat mig runt på sidan saknar jag de gamla rullisterna, när man skall navigera sig runt. Reflekterat särskilt kring detta, nu när jag klickat mig runt på de övriga lagens sidor. Lag som saknar rullister i menyn, där är det jobbigare att ta sig fram.

Annars håller IK Oskarshamns sida en stilren design.
Ett stort plus jag upptäck nu också, det är att vissa lag är för röriga, men information varvat med sponsorreklam.
Men IK Oskarshamn har förpassat informationen till sina blå rutor, och reklamen till annan.
Stort plus är den rullande reklamen i en box, dvs istället för att slänga upp 10 företagsloggor på sidan, har man en box, där sponsorerna rullar runt i. Ger sidan ett mycket renare intryck!
Tänk om man kunde hitta en sådan lösning till IK oskarshamns matchtröjor ;)

I min bedömning är jag färgad, men tycker IK oskarshamn har en modern sida, stilren, och ej rörig.
Detta kan också bero på att sidan är ny, och inom en snar framtid kan den vara "nerkladdad" av sponsorer.
Men just nu håller designen hög klass.
KHK och Malmö har här att lära, med det rullande nyhetsflödet, att man kan klicka på nyheten eller bilden så öppnas det. Förenklar klart för den äldre generationen.
Bättre navigering på sidan, och det är ett riktigt toppbetyg.

Min bedömning av ikoskarshamn.se: ® ® ® ® ® ® ® ® (8 Räkor av 10)


Södertälje SK:



En sida som börjat vandra ur tiden. Sidan känns tyvärr ej längre modern, och sidan har med tiden blivit kladdig.
Annars lättnavigerad.
Gör sidan modernare och renare. Sedan tycker jag klubbens färger skall lyftas mer, men detta svårt, då klubben själva knappt tycks veta sina egna färger, då loggan är gul, guldig och blå, men man spelar i rött och vitt...

Min bedömning av sodertaljesk.se: ® ® ® (3 Räkor av 10)


Tingsryd AIF:



Tingsryd har haft allsvenskans fulaste webplats. Nu bytte man nyligen, och förväntningarna var skyhöga. Deras nya sida är ett klart lyft från den förra sidan man hade, men att presentera en ny sida nu, som håller så låg klass?!
Sidan är lättnavigerad, och håller föreningens färger.
Trots min sågning av den "nya" sidan, är den inte fulast i allsvenskan, var bara min besvikelse, då jag förväntat mig mer... Men sidan man hade innan, den förtjänade inte ens att betygsättas.
Sedan att som elitlag insom svensk hockey inte har .se eller .com måste Tingsryd vara ensamma om...

Min bedömning av taif.nu: ® ® ® ® ® ® (6 Räkor av 10)


Troja-Ljungby:



Även Troja har haft en av historiens fulaste sidor, men bytte också ganska nyligen.
Tyvärr blev det inget vidare lyft för Troja-Ljungby...
Jag gillar stilrent och enkelt, men Troja har tagit det till helt nya nivåer, här är det bara grått och trist.
Däremot är sidan lättnavigerad, trots att man saknar "rullmenyerna".
Sidan är tråkig, men enkel, och lätt aqtt hitta på.
Långt ifrån modern, men trots det är den betydligt snyggare än Mora och Södertäljes...

Min bedömning av troja-ljungby.com: ® ® ® ® ® (5 Räkor av 10)


Västerås IK Hockey:



Sidan går tydligt i klubbens färger.
Lättnavigerad sida.
Rullande nyhetsflöde, där man får rulla mellan nyhetarna själv... Borde kunna "moderniseras", men jag gillar när man hittar egna varianter, så inte alla sidor är en mall från en sida, med samma utseende, fast olika färger.
Men det är något, som jag inte riktigt kan sätta fingret på, som jag inte gillar med sidan. Jag tror det är att sidan är på väg att bli rörig, med många annonser mm. Sidan är inte så stilren den förtjänar att vara...

Betyg på vik.se: ® ® ® ® ® ® ® (7 svaga Räkor av 10)


Örebro HK:



När jag gick in på örebros webplats laddades först bakgrundsbilden upp, och då såg det snyggt ut (mörk bild på en spelare). Men någon hundradel senare laddade resten av sidan upp, och plötsligt ser det ut som att spelaren i Örebro, trots allvarlig blick, leker "tittut" bakom nyhetsflödet!

Navigeringen, och kanske även nyhetsflödet borde moderniseras lite.
Men trots detta är sidan lättmanövrerad, och enkel att hitta på.

Betyg på orebrohockey.se: ® ® ® ® ® ® ® (7 Räkor av 10)

Sådär, vad tycker ni?!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Dålig kompabilitet

En stort problem med IKO:s sida: Den ser bara snygg ut i Explorer.



I Google chrome funkar inget av det du skriver om Räkan. Inga twitterinlägg eller annonser som rullar. Ojämn meny i högerkanten och sidlayout med stora tomma vita fält. Ganska oproffsigt av det företag som de anlitat att göra sidan att inte se till att den ser snyggt ut i flera webbläsare. Många som surfar i Chrome nu. För det är väl ett professionellt dotorföretag som gjort sidan, eller har IKO gjort den själva?

2012-05-06 @ 20:32:05
Postat av: Webbläsarstats

30 % använder chrome som webbläsare idag. Viktigt att fixa kompabiliteten på IKO-sidan tror jag.



http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201104-201204

2012-05-06 @ 20:43:56
Postat av: Räkan

Många år sedan jag skrotade explorer helt. jag kör idag mestadels med Chrome, och för min del fungerar de delarna ni beskriver felfritt!

2012-05-06 @ 21:02:24
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: P2

Märkligt. Jag får ovan beskrivna problem i Chrome ver. 18.0.1025.168

2012-05-06 @ 21:11:37
Postat av: P2

Sidan ser korrekt ut i Firefox och Explorer, ej i Chrome.

2012-05-06 @ 21:13:38
Postat av: Räkan

...suspekt, då det fungerar felfritt i chrome för mig.

Har även kollat med andra webläsare nu, och ser likadant ut i alla...

Ni som kör med fel chrome ;)

2012-05-06 @ 22:13:20
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: P2

Sidan verkar ha fixtas även för chrome nu! Ser mycket bättre ut!



(Knappen ”För media” når visserligen inte ända ut i högerkanten, men det kanske är en petitess i sammanhanget.)

2012-05-06 @ 22:18:55
Postat av: Kalle

Du är alldeles för färgad vid bedömningen av IKO :)

Visst är den bra , snyggare och modernare en förra , men långt i från färdig känns det som. Många saker som kan bli bättre, dock så tror jag den blir bättre med tiden , den är ju trots allt ny.



Skulle laget heta t.ex Leksand och haft liknande hemsida som IKO så skulle det inte varit någon 8:a, eller hur ;)

2012-05-07 @ 14:43:43
Postat av: Räkan

Klart jag är enögd, mina ögon är blå ;)

Och att IK oskarshamns sida inte "känns klar" är det som lyfter den. Den har inte hunnit med att bli nerkladdad med reklam mm...



sedan hade IKO och LIF bytt sidor med varandra, då hade jag gett LIF betydligt högre betyg, och verkligen sänkt IKO... skandal att en så stor förening som LIF har en så ful sida...

2012-05-07 @ 17:56:18
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Kalle

Japp håller med dig, LIF sida är otroligt dålig för att vara en elitklubb!

Kladdig, rörig m.m.

2012-05-07 @ 18:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: