Medlemskort och marknadsföring...

F. Rohdin, som förr bloggade om Växjö Lakers, skickade idag ut en bild på twitter.
Han hade fått sitt säsongskort till Växjö.

Tanken som slog mig: shit, vad genomarbetat!

Första bilden kanske inte ser så märkvärdig ut, där det är en bild på lådan säsongskortet låg i:


Men det är nästa bild som fick mig vilja skriva detta inlägg. Titta bara:

(Foto: Fredrik Rohdin)

Ja ni ser. Här får man betydligt mer än ett säsongskort.
Blir imponerad av energin och pengarna de lagt på detta.

Jag säger inte att IK Oskarshamn borde göra så här. Jag tycker inte en förening med stram budget skall slänga ut inkomsterna på "reklam".
Men saken är den att detta är marknadsföring som heter duga. Proffsigt, och man "hjärntvättar in" färger mm hos sina supportrar. Får dem känna stolthet att bära lagets färger.
För det finns tyvärr inte i Oskarshamn.
Jag får känslan av att alla över 12 år skäms över att bära lagets färger, då det inte är match. När det är match så är det några äldre som bär färgerna, men långt från alla.

En sådan här sak, som att mata ut en presentbox, i lagets färger, gör att man börjar småskaligt, det börjar med en snubbe som först bär nyckelband. Nästa säsong kanske han "vågar2 bära halsduk.

Vart ville jag komma. Häftigt om IK oskarshamn kunde göra något liknande paket, men inte blåsa iväg onödig budget på det!
Men bara saken, att sälja presentboxar, eller att något liknande skickas med i kampanjen powerplayer istället? jag tor faktist nu efter andra säsongen av kampanjen att en t-shirt kanske inte lockar lika mycket längre - även om jag gillar det. Till säsong 3 av powerplayer kanske detta vore lösningen.
Kan man presentera en presentbox, och dessutom visa på bild vad som finns i, då tror jag det skulle locka några extra att gå med...

För det med att visa bild... i år får man en tröja också... hur ser den ut? På hemsidan använder man sig av förra årets powerplayer logga (står tom 2011 i den), innebär detta att det är samma tröja som förra året?

Tröjan är dessutom något jag ser som reklam för kampanjen, och då kan man tycka att det är knasigt att tröjorna delas ut när kampanjen avslutas...

Ja, detta blev ett inlägg om marknadsföring.
IK oskarshamn har inte samma ramar mm, som elitserielagen, men det där lilla. En penna. Det kan du få vilket barn som helst att heja på DITT lag.

Jag jobbar som förskollärare i Växjö. Brukar bära IK Oskarshamnskläder på jobbet. Har tom gett dublett av en Oskarshamnsspelare på hockeybild, till ett av barnen.
Nu hejar barnen på min avdelning på IK Oskarshamn. De små sakerna...

/Räkan


Kommentarer
Postat av: Fredrik Rohdin

Intressant inlägg. Precis som jag förväntade mig.

För er som undrar så var det inga jättemärkvärdiga saker i lådan. En penna, ett par tävlingar man kan vara med i, ett arenakort som man fyller på med pengar och handlar med på arenan och en skiva med kamplåten osv...

Men det var mer själva lådan som var intressant, att man hade gjort det till lite mer än ett plastkort..



Keep up the good work!

Snart kanske vi ses i eliten...?



2012-05-28 @ 20:07:02
Postat av: Fredrik Rohdin

Ska tillägga 2 saker.

Ett yatsy och ett nyckel and fanns såklart också i påsen, vilket syns...

2012-05-28 @ 20:08:50
Postat av: Tompa

Någonting för IKO att fundera på..Ingen dum grej...

2012-05-28 @ 23:56:37
Postat av: Icke

Västerås och Karlskrona ryktas lagt sig i kampen om Scandella enligt kommentar på Mrmadhawk.

2012-05-29 @ 06:49:57
Postat av: felicia - fotokobran

några planer inför morgondagen? :)

2012-05-29 @ 20:05:57
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: