En krönika skickades in - Vändningen

För några veckor sedan uppmanade ena lokaltidningen om krönikor.
Då var det en kille som kontaktade mig, och sa att han hade en krönika, men hellre ville se den här på bloggen än i tidningen.
Sagt och gjort, jag tycker det är kul när ni läsare kontaktar mig, och kommer med både förslag och synpunkter.
Krönikan som den nämnda killen skickade in fick jag för några veckor sedan, men då det blev förkval mm, valde jag att spara den, till matchandet var över.
Och nu, idag känner jag att den krönikan kan få lyftas.
Jag har valt att ge er det Jonatan skickade in oredigerat. Dvs, något stavfel eller liknande kan finnas, men jag kände att jag vill ge er texten exakt så som den skrevs!
Här är den:

Vändningen.
Jag tror det va förra säsongen eller kanske 2 säsonger sedan IK mötte just Bofors! Jag satt bland publiken o såg matchen mellan IK Oskarshamn - Bofors. Båda lagen började slarvigt så man skulle kunna tro att de nyss hade gått upp ur sängen eller kanske de hade fått nåt slags sömnpiller.
Men allt eftersom så reser sig Bofors sig och får direkt utdelning och leder med 0-2 i första pausvilan. De fortsätter även direkt i andra perioden och gör 2 mål på 5 min och det står 0-4 till Bofors efter 25 min.
En minut efter deras 4:e mål så gör hemmalaget sitt första mål, sen efter det så händer det märkliga att IK gör sammanlagt 5 mål på 9:48min och klockan står på 16.24 min i andra perioden när vändningen är fullbordad.

Men är det inte så att vi ofta såg att IKO kom ut helt otaggade på isen, eller har de inte värmt upp eller vad va det frågan om!? Eller var det så att IK är fruktansvärt dåliga mot sämre lag när dem måste föra och hålla i taktpinnen. Var det ofta inte så att vi ofta hör klacken bara spelar och stojar i medvind (i alla fall då). För när de låg under med 3 eller 4-0 så hörde man t.o.m spelarna prata och ropa på varandra. T.o.m domaren hörde man prata fast jag satt högt upp på läktaren.
Är det inte så att en klack alltid ska vara med laget även i motvind, jag tycker i alla fall att fansen nuförtiden eller i Sverige är riktigt mesiga , eller? Det är en sak som måste bli bättre och de är att klackarna måste heja på sitt lag iaf nästan lika mycket även om de ligger under.
Om det händer så kanske det laget som ligger under gör fler mål och då blir de jämnare och mer spännande matcher. Matchen som jag alltså tittade på slutade 8-4 till IK Oskarshamn mot Bofors i Arena Oskarshamn efter an makalös vändning.

MVH Jonatan

Tack Jonatan för ditt bidrag!
Vill först och främst bara påpeka att det var förra säsongen (11-02-14).
Och just den här matchen, den var magisk.
Jag själv satt hemma i Växjö, och kunde inte närvara i Arena Oskarshamn. men jag följde rapporteringen på OT.
När 0-4 poppade upp på datorskärmen, då valde många att stänga av rapporteringen.
Jag lyfte min telefon och ringde min mamma som var på plats, för att höra vad som hände egentligen. Och precis när hon svarat i telefonen, då gör IK Oskarshamn 1-4 (43 sekunder efter 4-0). Men trots det målet lät det uppgivet i telefonen.
1-4 kändes omöjligt att hämta upp...
Men jag hinner inte mer än att lägga på telefonen, innan Mattias Guter gör 2-4.
Och 10 sekunder senare gör samma Guter 3-4. Plötsligt så levde denna uppgivna matchen!

Och 5 minuter senare kvitterade IK Oskarshamn (genom Ryno). Och nu skulle den där Guter vara på hugget igen, ytterligare ett snabbt mål, för 12 minuter senare gör han 5-4!

Nu hände något, plötsligt så var alla tillbaks på onlinerapporteringen. Eller inte alla, några visste inte om vad som hade hänt, men det var många som kom tillbaks.
Och roligast, om man får uttrycka sig så, det var en kille på rapporteringen som sskrev att han lämnat Arenan när det var 0-4. Men när han var hemma, då stod det 5-4.
Och då var inte matchen över, för han skulle även missa 3 mål till, då matchen slutade 8-4!
Helt magiskt. En av de häftigaste vändningarna jag upplevt, och då fick jag ej uppleva den på plats.

Onlinerapporteringar brukar inte ge så starka intryck, men detta var helt galet.

Nog om den matchen nu, då ven mina tankar från matchen visst också slank med.

Är det någon annan som har något som ni vill att jag skall skriva om, eller en egen text ni vill ha upp på bloggen - var då inte rädda att maila mig: [email protected]

Och samma sak gäller om ni sitter på tips! Silly Season har startat, vet ni något om någon spelare till/från IK Oskarshamn, var då inte rädda för att maila mig!
Har ni tips, skriv INTE i kommentarsfältet, utan maila! Ibland behövs en liten dialog, och källornas äkthet måste kontrolleras... Men om ni uppger tips kommer ni förbli helt anonyma - oavsett vem ni är. Förutom om ni inte vill ha cred för tipset, och att ert namn sedan nämns här, då nämner jag självklart er om ni vill!

I kommentarsfältet får ni dock gärna komma med tips, förslag och ideér om vad ni vill läsa om här inne nu i vår/sommar!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du kan väl kolla j18 och j20 trupperna för nästa säsong också och lägga in på bloggen.

2012-03-22 @ 22:48:17
Postat av: Ruskprick

Naturligt att publiken och klacken hänger läpp efter 0-4 efter 25 minuter. Står man och hejar efter det så framstår man nog som något udda. Så ser det ut. Var i världen eller i vilken sport agerar man annorlunda? Så är vi skapade, så fungerar vi. Det är lättare att heja i medgång än motgång. Är det konstigt? Vinner jag 25000 på en trisslott är jag glad. Går växellådan (kostar 20000 att laga vilket motsvarar bilens värde) sönder på bilen vilket hände mig idag så blir jag ledsen.

2012-03-23 @ 01:55:52
Postat av: Jonatan

Egentligen syftar jag inte på att publiken inte ger stöd när det står 0-4 för det kan man inte räkna med . Jag tycker det märks redan vid 1 mål och det är ju ingetingen. / Jonatan

2012-03-23 @ 09:25:51
Postat av: Rusk

Tycker det hijas rätt bra vid underläge 0-1 och 0-2 om rätt folk är i klacken..

2012-03-24 @ 01:51:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: