Räkans allsvenska tips - så gick det.

I början av Juli månad tippade jag allsvenskan.
Silly Season var långt ifrån över, men gjorde trots det en tapper rankning av hur jag trodde serien skulle sluta.
Den rankingen kan ni läsa HÄR!

Under juluppehållet gjorde jag en "midseason"-analys av mitt tips, som ni hittar HÄR!

Nu är det läge att svälja stoltheten, och summera hur det gick.
Jag kommer använda mig av samma system som vid juluppehållet, dvs att räkna felmarginal av placeringarna.
Då hade jag 42 poängs felmarginal = Godkänt.

Vad jag anser vara godkänt är 3 placeringar/lag.
En serie på 14 lag ger felmarginalen 14x3=42.

IG = (14x4) 56
G = (14x3) 42
VG = (14x2) 28
MVG = (14x1) 21

Notera också att summeringen handlar om hur det slutade i GRUNDSERIEN, då det var den jag tippade.

Jag tippade Örebro 1:a
Slutplacering: 1:a
Örebro var överlägsna i början av serien. Sedan efter jul tvärdog de. men tipset gick in...
0p i felmarginal!

Jag tippade Almtuna 2:a
Slutplacering: 11:a
Almtuna trodde jag mer på... OK, jag tippade innan alla lag värvar klart, men allt kändes så rätt med den organisationen, men allt blev så fel. Helt klart en av säsongens stora floppar.
9p i felmarginal.

Jag tippade Södertälje 3:a
Slutplacering: 9:a
Jag blev hånad för att jag tippade SSK lågt, men ville sätta dem lägre... men jag fegade ur. Södertälje klarade inte av pressen, och lyckades inte ens förmå en förkvalplats.
6p i felmarginal.

Jag tippade Malmö 4:a
Slutplacering: 7:a
Malmö var ett lag jag ville tippa lägre i tabellen, men vågade inte. Men jag sa inför säsongen att det var förmånga stjärnor, och för få hjärtan i det bygget, samma byggen Malmö så många år tidigare misslyckats med. men jag vågade inte tippa dem lägre, då de med sitt material borde vara i toppen.
3p i felmarginal.

Jag tippade Leksand 5:a
Slutplacering: 2:a
Leksands bygge är alltid oberäkneligt, och har under säsongen förändrats. Dock trodde jag inte de skulle avsluta så starkt som de gjorde. Jag var tveksam på målvaktsvalen, men man fick ihop det...
3p felmarginal

Jag tippade IK Oskarshamn 6:a
Slutplacering: 6:a
Som förväntat ;)
Jag sa det innan säsongen, att årets lagbygge var starkare än föregående säsong. Inte många trodde på mig då... Frågetecknet jag hade var tränaren - som visade sig vara ett riktigt fynd!
En närmre analys av IK Oskarshamns säsong kommer komma om någon dag.
Men truppen IK Oskarshamn hade är det ingen skräll, trots det gjorde man en makalös säsong, i tidernas starkaste hockeyallsvenska!

0p i felmarginal!

Jag tippade Västerås som 7:a
Slutplacering: 4:a
Västerås startade serien otroligt starkt. Och det var deras juniorer som bar dem. Helt klart imponerande. Sedan tog det stopp. Spelet utvecklades inte, och man blev bekväma. Trots det, om man ser till helheten, gjorde Västerås en bra säsong!
3p i felmarginal.

Jag tippade Mora som 8:a
Slutplacering: 8:a
Ytterligare ett lag som alla "experter" trodde mer på. Och för ett år sedan hade jag också gjort det. Men då allsvenskan utvecklades hängde inte Mora på... Alla lag storsatsade för topp 7. Jag kände att de satsade som de brukade göra. Det brukade räcka till topp 7, men inte i den här starka serien, där alla lag satsade mot samma mål...
0p i felmarginal!

Jag tippade Rögle 9:a
Slutplacering: 5:a
Det är något med Rögle. De är mästare på att avsluta starkt - likaså i år. När övriga lag blir trötta, då är Rögle starkare än någonsin. Och detta trots turbulens inom tränarledet, då Björn Hellkvist tragiskt nog fick lämna sitt tränaruppdrag... Varje säsong tycks Rögle starta svagt, men avsluta starkt.
4p felmarginal.

Jag tippade Tingsryd som 10:a
Slutplacering: 12:a
Tingsryd skrällde inte. De hade en stabilare grund än föregående säsong, och under denna säsongen slapp man turbulensen. Att TAIF skulle undvika negativt kval i år kände jag som givet, likaså att det inte skulle bli så mycket mer. Och så blev det. TAIF höll till i botten, men höll sig från kvalet...
2p felmarginal

Jag tippade Troja Ljungby som 11:a
Slutplacering: 10:a
Ett lag som investerade inför säsongen för att hålla sig kvar, och det lyckades man med...
1p i felmarginal

Jag tippade Bofors/Karlskoga som 12:a
Slutplacering: 3:a
Verkligen årets skrällgäng!
Till skillnad mot Malmö har Karlskoga värvar ett lag. Smarta värvningar, där alla ville åt samma håll. Karlskoga är helt klart årets skräll. Man har ångat på och kört sitt spel. Imponerande. Här tippade jag helt fel... Trodde verkligen inte karlskoga skulle få ihop det som man gjort. På pappret var man inte bäst i serien, men som jag nämnde, man hade ett LAG, inte en handfull stjärnor....
9p felmarginal

Jag tippade Borås som 13:e
Slutplacering: 13:e
Borås brukar inte visa att de har fans, men här gjorde de det! De idiotförklarade mig, och sa att Borås hade ett mycket bättre lag än IK Oskarshamn. Jag kunde inte se detta, då Borås inte hängde med i allsvenskand utveckling. För några år sedan hade detta laget varit bra i allsvenskan, men inte den här säsongen.
0p i felmarginal!

Jag tippade Sundsvall som 14:e
Slutplacering: 14:e
Sundsvall hade inte mycket att slåss med. Trots att de avslutade mycket starkt, räckte det inte till. Sundsvall har skapat sig en slags ovana att hamna i botten, men lyckas sprattla sig kvar år efter år... återstår att se hur det går i år...
0p i felmarginal!

Total felmarginal: 40p

Med mitt system;
Vad jag anser vara godkänt är 3 placeringar/lag.
En serie på 14 lag ger felmarginalen 14x3=42.
IG = (14x4) 56
G = (14x3) 42
VG = (14x2) 28
MVG = (14x1) 21

Ja, med det poängsystemet är jag nöjd. Almtuna och Karlskoga var lagen jag inte var i närheten av att pricka in.
Utan de resultaten, då hade jag varit riktigt nöjd med mitt tips.

Men till det stora hela, förutom de 2 nämnda lagen, var det i mina ögon inga större skrällar.
Experterna som trodde på SSK, Malmö och Mora mfl, för er/dem var det många skrällar i årets allsvenska.

/Räkan


Kommentarer
Postat av: Anonym

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=18033

vore ngt `? han eller Lofquist!

2012-03-18 @ 11:05:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: