Skapa mäktig sång:

Börjar med att be om ursäkt för att bloggen stannade upp i helgen, men har varit mycket nu...
Men i torsdags hände något jag inte kan släppa...

Jag har suttit och följt fotbolls-em. Jag vet att detta är en hockeyblogg, men måste ta upp en sak från detta EM.
I torsdags spelade Spanien mot Irland. Spanien drog iväg, och gör 4-0, och slår ut Irland från EM - men vad händer då? Alla irländare ställer sig upp, och sjunger "Fields of Athenry" sista 13 minuterna av matchen. Och man dominerar.
Lyssna bara:



Nu skall vi knyta detta till hockeyn, och jag har 2 vägar att ta.
Först, att ligga under med 4-0, men att skapa denna atmosfären är sjukt imponerande! Istället för att tjura, bli arg eller tyst, väljer man här istället att göra något otroligt minnesvärt tillsammans. Detta måste stärkt laget, inför matcherna i framtiden...
Jag minns för många år sedan då IK Oskarshamn fick storstryk mot Ljungby på bortaplan. Men det var Oskarshamnsklacken som skapade stämning.
Minns hur Ljungbysupportrar efter matchen kom fram och tackade, för att vi, det förlorande laget, skapade stämning i hallen.
För att sjunga när man ligger under, och dessutom blir utspelade, det är det svåraste, men det är så viktigt. Både för laget att höra att man alltid står bakom dem, men också för att få fler folk bli intresserade av klacken, och se att även om matchen är tråkig, kan grabbarna på läktaren ha kul!

Andra vägen, till att få detta handla om hockey:
Varför inte ta melodin, och göra en egen text?!

Skickar därför ut en öppen utmaning till alla; Sätt ord på melodin, och se om vi tillsammans kan skapa en ny ramsa till höstens drabbningar!

Och på tal om det, fick för någon vecka sedan ett mail med förslag på nya sånger, som jag lovade publicera. Har tyvärr glömt det, men tänkte så här, om ni skickar in bra förslag med text till "Fields of Athenry", så publicerar jag den texten tillsammans med de andra sångförslagen jag fått in!

Förslag på texten till "Fields of Athenry" kan postas här bland kommentarerna, eller mailas till mig på: [email protected]

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Tompa

Håller med dig Räkan, se bara på spansk o italensk

fotboll, deras klackar sjunger verkligen så det hörs och det är säkert inga nidvisor om motståndarna. Sånt stärker laget i medoch motgång.

2012-06-17 @ 22:15:32
Postat av: Ståplats

De Irländska fansen var grymma! Där har resten av världen något att lära.

2012-06-18 @ 10:41:51
Postat av: Ta efter Irland

Hoppas de svenska fansen nere i Kiev tar efter irländarna, nu när vi spelar en ”betydelselös” match mot Frankrike. EN match kvar! Viktigt trots allt att visa att vi kan spela bra mot en toppnation som Frankrike. KÄMPA!

2012-06-18 @ 11:18:38
Postat av: Hauge

Jag har faktiskt försökt, men det lär ta tid att få orden att sitta på den här melodin. Men sjukt bra gjort av irländarna. Respekt!

2012-06-19 @ 03:15:16
Postat av: Dolph L

Trodde de var BFS först!

2012-06-19 @ 07:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: