Pengarna som inte finns?

Snacket har pågått en vecka eller så.
Nu hakar jag på snacket och säger vad jag tycker/tänker.

Det jag syftar på är självklart IK Oskarshamns ekonomiska sits och "tiggeriet".

IK Oskarshamn har bett om en avskrivelse på hallhyran, vilket skapat debatt.
Summan det rör sig om är 870 000kr.

IK Oskarshamn har varit där innan, och tiggt pengar. Brukar återkomma lite då och då.
Vad är skillnaden den här gången då?

Jo det är för mig enkelt. Innan har man bett kommunen om lån, som löser krisen endast på kort sikt. Sedan skall ju även lånen betalas av.
Nu ber man om en ren avskrivelse på en knapp miljon.

Delar av allmänheten är upprörda av tiggeriet, som återkommer. Men nu vill man vidare. Man ber inte om ett lån, som löser det kortsiktigt, och skapar luckor för tiggerier nästkommande säsong. Nu vill man ta sig ur skulderna, och stå på egna ben. DET är skillnad som heter duga för mig.

Tidigare har man jobbat efter "sms-lånsmodellen", som tar en ner i spiralen, dvs, man lånar sig ur skulder, som får räntor, som man sedan lånar för att slippa, som ger räntor...

Jag kan förstå att andra idrottsklubbar i kommunen blir avundsjuka, men samtidigt förstår jag det inte.
vad ger de tillbaks.

Vi börjar med rena pengar. Vad betalar de i lokalhyra?
IK Oskarshamn är föreningen i Oskarshamn med högsta lokalhyran.

Sedan har vi huvudpunkten. Marknadsvärdet.
Jag själv bor i Växjö. När jag talar om för mina stadsbor att jag är Oskarshamnare, inte förknippar de mig med kärnkraft, lastbilshytter eller en före detta mustasch inom toppolitiken. Nä, det är hockey man tänker på när man hör Oskarshamn.

IK Oskarshamn ÄR den största reklampelaren för kommunen. Så enkelt är det.
var är den reklampelaren värd då?
150 000 om året som kommunen betalar idag?!
Absurt.

150 000 är vad några minuters reklam under primetime på de stora TV-kanalerna kostar...
Men jag tänker inte jämföra sådana siffror.
Skattepengar. Säg att IK Oskarshamn tvingas ner i systemet (elitlicens), eller rent av konkurs. vad får kommunen in då?!
Idag drar man ÖVER 2000 Oskarshamnare i veckan till Arena Oskarshamn, för att se hockey. Om den siffran halveras?! 1000 pers i veckan, som betalar 100 kr i inträde som skall skattas... ja, redan där gör kommunen en förlustaffär i att inte "sponsra" med hallhyran för några månader.

Men så tillkommer ju dilemmat om borgenslånet kommunen har. 870 000 kr eller ta hela borgensmällen på över miljonen. Enkla siffror vad som blir billigast för kommunen.

För mig, som supporter - för jag skall nämna här, klart jag är ensidig i diskussionen, jag för fram en sida - ber om ursäkt för det, men jag skrev i början att jag skulle framföra MIN sida av det hela, inte båda parters tankar.

Jag som bor i kronoberg kan nämna en annan historia, där kommunen värdesätter sitt hockeylag.
Tingsryd skulle om man inte utnyttjade systemet, tvingats ner en division efter den här säsongen. Men hur löste man det? Jo, föreningen köpte isladan för 1 krona. (inofficiella uppgifter, men som 1 person inom Tingsryd kommun bekräftat för mig). Därefter säljer föreningen "Arena"namnet. För att därefter sälja tillbaks ishallen till kommunen. Man behåller dock restaurangen och rättigheterna till namnet. Men man klarar inte av att driva restaurangen, utan säljer restaurangens drift, men fortsätter att ta intäkterna...
Dvs, Tingsryd kommun köpte sin ishall och sin restaurang, men föreningen tar intäkterna....
Exakt hur dessa affärer gått till, eller om exakt alla är klubbade i skrivande stund kan jag ej svara på, då jag ej är insatt i Tingsryd kommun. Men har via en i fullmäktige fått insyn i inofficiella uppgifter.
Allt om TAIF ovan är som sagt var ej officiellt/klart i skrivande stund, men kommunen har bekräftat till mig gett klartecken för affärerna.
I Oskarshamn vägrar man låta föreningen sälja arenanamnet. Och efterlåta hyra är inte OK, medan andra kommuner får en ishall, de sedan säljer till sin egna kommun...
Men låt ovan stycke om TAIF vara en parentes innan affärerna är bekräftade!
Jag har fått lite olika uppgifter, och i denna texten gått på EN persons uppgifter!

Istället tar jag upp Leksand.
Sedan 2004 har kommunen bidragit med ÖVER 120 miljoner till klubben!!
Kommunen gick in och skrev ett 5-årigt förlängningsavtal om hallhyran med föreningen. Avtalet löper nu ut 2030, och innebär att bankerna kan ge föreningen fritt från amorteringar fram till dess. Detta ger ekonomiska hyreslättnader på 2 miljoner om året!
Kommunen har dessutom hjälpt föreningen att hitta externa hallfinansiärer och andra bidragsgivare.
Utan dessa pengarna hade Leksand tvångsdegraderats. Men de fick kommunal hjälp och hittade kryphål i systemet...

Bofors sålde sitt namn till kommunen. Personligen tyckte jag de sålde sitt namn för en alldeles för låg summa, men de var desperata efter pengar... 700 000 om året är i mina ögon en oförskämt låg summa, för att kommunen skulle få in sitt namn. Marknadsvärdet borde vara betydligt högre för en allsvensk klubb...
Jämför, vad tror ni en klubb som Leksand eller liknande skulle ta för att döpa om sig till ett företags namn?! Vi snackar mångmiljonbelopp. IK Oskarshamn står idag inte lika högt i marknadsvärde som Leksand, det vet jag. Men att sälja klubbnamnet till ett företag skulle kosta otaliga miljoner. Idag får kommunen namnet för 150 000 om året...

Jag vill inte ha namnbyte på min älskade klubb, men vill jämföra vad kommunen värdesätter laget, jämfört med vad olika företag skulle värdesätta laget.

Till ämnet. Att IK Oskarshamn år efter år tigger om pengar börjar bli en vana. En ful vana. Men detta skulle kunna undvikas. Kan IK Oskarshamn ta sig upp på ett pluskapital skulle man stå på egna ben. Skulle kommunen förstå värdet i hockeyklubben skulle man från start ge betydligt mer än 150 000 om året!
CG på OT drog häromdagen några siffror i ämnet. Örebro får 1,5 miljoner om året av kommunen. IK Oskarshamn får 150 000 kr. Skillnaden hånar bara kommunen.
Rätt balans där. Ge föreningen en ärlig chans att stå på egna ben. Då slipper vi det "årliga tiggeriet".

Jag anser att kommunen borde börja om. Ge föreningen chansen nu. Skit i hyran för den här gången, rädda det egna borgenslånet och ge föreningen en chans. Se marknadsvärdet i föreningen.
Är det inte värt mer än 150 00 om året för att ha en förening som syns mer i media än vad kommunens absolut största företag och arbetsgivare gör?

Att kommunen omnämns dagligen i riksmedia, är det endast värt 150 00 om året?
Över 2000 personer i kommunen går på hockey varje vecka. Vad mer i kommunen drar sådana siffror?

Jag bor numera i Växjö. Jag har inga ambitioner att flytta tillbaks till Oskarshamn. Men de gångerna tankarna dyker upp, vad beror de på, jo jag vill ha närmre till hemmamatcherna. Det är hockeyn som lockar mig till Oskarshamn.
Skulle inte IK Oskarshamn finnas, då skulle jag nog sluta besöka kommunen helt... Nu besöker jag kommunen ca 1 gång i veckan. Och detta för hockey.

Så. Detta var mina tankar snabbt formulerade, i lång text. Vet att jag missat många olika tankar i hastigheten, men hoppas jag fått fram det jag ville. IK Oskarshamn är värt mer än 150 000 om året. Kommunen har INTE råd med att skicka ner laget en division!
IK Oskarshamn i allsvenskan tjänar Oskarshamns kommun på!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Steffe

Betänk också hur mycket föreningen bidrar med för ungdomarna genom alla ungdomslagen.

Lägg därtill också hockeygymnasium som drar fler ungdomar till staden....

2012-02-05 @ 11:29:59
Postat av: David

Fruktansvärt bra skrivet! Har diskuterat med så många okunniga om detta..

2012-02-05 @ 15:16:11
Postat av: Dackehallen

Nja, föreningen TAIF byggde ut ishallen med egna medel, vilket gjorde att kommunen ägde själva hallen men inte tillbyggnaden. Denna tillbyggnad köpte kommunen av föreningen men inte invetarierna.



Men håller med i ditt övriga resonemang. Hur många har känt till byhålan Tingsryd om det inte var för hockeyn?

Jo, kanske de som drack mellanöl på 70-talet...

2012-02-05 @ 18:50:55
Postat av: Sören med Bröd

Undrar vad IKO kunnat göra för några av dessa miljoner.....



http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/minus-igen-for-oskarshamns-ekonomi(3126120).gm

2012-02-05 @ 20:08:24
Postat av: Julan

Dackehallen! Har faktiskt ett par Tingsryd i kylen, så de finns ännu :P

2012-02-05 @ 20:17:50
Postat av: Tompa

*Bra beskrivet Räkan .Det du skriver speglar sanningen som många av oss inte känner till.

Kommunen måste ställa upp mer.IKO är Oskarshamns ansikte utåt och inget drar mer folk...

2012-02-05 @ 21:06:11
Postat av: Märklig artikel i Nyheterna

Mycket märkligt uttalande av hamnchefen i Nyheterna idag. Han jämför Oskarshamns Hamn AB med IKO. Det är ju en viss skillnad på ett vinstdrivande aktiebolag och en ideell idrottsförening. En idrottsförenings existens bygger faktiskt just på bidrag och sponsring.



Dessutom lite märkligt att Nyheterna publicerar vad en hamnchef tycker om IKO:s affärer. Ser inte alls kopplingen.



(Det går förresten inte att kommentera Nyheternas artiklar. Censur råder i ”Sovjettidningen”, sedan Juholt började hamna i blåsväder. Fast de skyller på tekniska problem.)



http://www.nyheterna.net/nyheter/Oskarshamn/Hamnchefen-kritisk-mot-IKO#

2012-02-06 @ 10:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: