Möjlig back till IK Oskarshamn...

Många väntar spänt på hur man väljer att lösa backfrågan, så jag valde därför att kika närmre på vad som kan vara aktuellt, och hur backstatusen i elitserieklubbarna är ställd.

Vi börjar med Mitja Robar. Robar var nära IKO under sommaren, men han valde istället ett Try outkontrakt i Växjö. Som det ser ut nu, så verkar inte Robar få kontrakt med Växjö... men inget är klart där ännu.
Dock så, som CG skriver på sin blogg, var Robar i Oskarshamn förra matchen. Om det var som sällskap med Daggen eller ej vet jag ej, men troligt att Roger Jönsson fortfarande är intresserad av honom... eller rättare sagt, jag tror Roger Jönsson är intresserad av honom - frågan är bara hur det ser ut med kvarvarande spelarbudget...
Spelarbudgeten skall ju vara i stort sett slut, men jag tror lite finns sparat till transferfönstret i jul. Bränna de pengarna nu?
Har man sparat pengar till det, och de räcker till Robar, om han inte får förlängt - jag säger ugg om det går!

Jean-Luc Grand-Pierre: som ni troligen hört, blev han utköpt av leksand. jag har varit lite sugen på honom, men ville INTE att IKO skulle behöva köpa ut honom... NU kan man få honom, utan att behöva köpa ut honom - extra kul att retas med salo på deta viset också ;)
Frågan är bara hur tränad han är nu, och om/hur han tränat i sommar, och slutet på förra säsongen?!
Men klart en fysisk back, som IKO behöver. men samma fråga här, har Jönsson någon ambition över huvud taget att värva nu, och finns det budget?

Man har ju annars gått ut med att man vill låna en back från Elitserien.
Snacket har gått om Linder och Lennhammer. Linder känns det INTE som att det blir, då han själv, enligt källor i Växjö inte har några som helst ambitioner på att spela i Oskarshamn. Och vill han inte, vill vi då verkligen då ha honom? Bättre att få in en motiverad spelare. Skulle Linder svänga, och kunna tänka sig spela i IKO, då är det en klart bra back att få in.
Lennhammar tror jag inte IK Oskarshamn får låna in från Djurgården, då jag hört från Djurgårdshåll att det gått bra för honom, och man vill satsa på honom i år, alternativt låna ut honom under kortare perioder. Men IK Oskarshamn söker ett långtidslån...

Hur ser det då ut i klubbarna?
På diverse forum mm, har det snackats om tänkbara lån, men de flesta supportrar har valt att kika enbart på Linköping, HV71 och Växjö, som geografiskt sett ligger närmast. Men då IK Oskarshamn hoppas på ett långtidslån, dvs ett lån som den eventuella elitklubben ej kan kalla tillbaks, förens slutdatum uppnåtts, kan man kika över hela Elitserien. Det behöver inte vara en klubb, dit man kan skicka spelaren fram och tillbaks till när det behövs... Därför kan man även kika på norra sverige.

Elitklubbarna har så här många backar i sitt lag just nu:

Timrå: 7
Brynäs: 8
Frölunda: 8
HV71: 8
Skellefteå: 9
MoDo: 9
Luleå: 9
AIK: 9
Djurgården: 9
Linköping: 9
Växjö: 9 (Omnämnda Mitja Robar inräknad här)
Färjestad: 10

Timrå kommer nog inte låna ut någon back, då de sitter på "endast" 7 stycken. AIK är också tveksamt hur de gör, då de redan lånat ut en hel femma till Almtuna.
Färjestad sitter på flest backar i Elitserien.

Då jag enbart följer Allsvenskan, då "mitt" lag spelar där, har jag ingen vidare koll på vilka spelare klubbarna kan tänka sig att låna ut. Men teoretiskt sett kan det bli ett lån från vilken Elitserieklubb som helst, då de flesta sitter på 9 backar...

Får jag tid, och inget lån blir klart snart, kommer jag börja kolla upp med folk nära Elitserieklubbarna, för att reda ut vilka spelare som behöver istid mm, för att senare sammanställa i en lista. Är dock lite jobb med det, så får se om/när jag hinner göra detta.

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Julan

Om nu inte slovenen får kontrakt med insjöfolket, borde inte IK sitta i ett rätt bra förhandlingsläge? Jag menar i och med att man redan har en landsman här tex... Kanske till och med kan bli billigare än han hade blivit förut?

2011-09-02 @ 08:03:48
Postat av: Ståplats

Gärna någon bättre än Mitja Robar.

2011-09-02 @ 09:12:35
Postat av: Quinn

Grand-Pierre är nog på tok för dyr, sedan tror jag att han har betydligt högre ambitioner än att spela i IKO.

2011-09-02 @ 11:15:46
Postat av: Anonym

Varför är folk intresserade av att få hit Grand-Pierre? Ytterst begränsad spelare som sägs ha kostat > 200 000/månaden i Leksand. Vi behöver en spelande back som kan styra powerplay. Tar hellre Robar före Grand-Pierre alla dar i veckan.

2011-09-02 @ 19:22:18
Postat av: Daniel

Daniel Rahimi som back lån. HV kommer garanterat få in en spetsback till. Rahimi och Robar vore drömmen. Ljungqvist-hultström. Matushkin-Robar. Rahimi- morin. Sen är tobias jonsson 7e back

2011-09-02 @ 23:02:11
Postat av: Anonym

Ni som har sett några matcher, är det Matushkin av de nya backarna som kommer att få det svårast att ta steget till den allsvenska hockeyn?

2011-09-03 @ 12:43:44
Postat av: KP

Anonym : Nej det tycker jag inte, han har varit helt okej.

2011-09-03 @ 21:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: