Analysen av J20...

Skall här försöka mig på att analysera och jämföra förra säsongens J20, med årets J20.
Varför detta? Jo pga av 2 anledningar:
1. Förra säsongen var så sjukt lyckad, då man kvalificerade sig till SuperElit, men friplatser gavs till Färjestad och Växjö istället. Men seriesegrare och vinnare av "slutspelet" säger det mesta...
2. Endast 5 spelare finns kvar från föregående lag... Dvs, i stort sett ett helt nytt lag man har att arbeta med nu..

Att jämföra spelare för spelare känns omöjligt, så tänkte istället jämföra målvakter, backar och forwards. Allt på en 10-poängsskala!

Målvakter föregående säsong:
Robin Andersson, Martin Sophy och Elliot Gutestam.
Betyg: 8/10

Målvakter kommande säsongen:
Robin Andersson och Petter Wennerström
Betyg: 6/10

Jag har aldrig sett Petter Wennserström spela, men trots detta vågar jag gissa på att andrakeepern blir aningen svagare i år - hoppas jag har fel!
Robin Andersson känns som en given förstakeeper, men förlusten av Gutestam tror jag kan svida i det långa loppet... Kampen om förstaspeden känns inte lika hård längre.

Backar föregående säsong:
Martin Andersson
Jakob Bertilsson
Oscar Björkander
Oscar Engsund
Johan Hjalmarsson
Viktor Johansson
Oskar Kolmyr
Daniel Nilsson
Betyg: 8/10

Backar Kommande säsong:
Jacob Bertilsson
Erik Gustafsson
Emil Edelskov
Mattias Nilsson
Viktor Riesbeck
David Odén
Axel Rönnholm
Betyg: 7/10

Namn som Oscar Engsund (som i mina ögon var ett av J20:s starkaste vapen föregående säsong), känns tungt. Men Bertilsson är ett tryggt kort att få behålla, och som mer och mer växer in i elithockeyn, på seniornivå.
Mattias Nilsson, som är i grunden skolad center, men med sina nästan 2 meter i höjd känns som ett trevligt tillskott. Senaste matchen jag såg med J20, kändes han som backmaterial, med god offervilja, och spelförståelse. Ett felpass bjöd han på, som resulterade i mål. men ett fel i en träniongsmatch kan man allt få kosta på sig ;) Det som imponerade särskilt var ett läge där Mölndal var helt fria, men Mattias åker ifatt, slänger sig med huvudet före, och räddar skottet! Hur agerar han då under seriespelet?!
Övriga backar behöver sedan senaste matchen snacka ihop sig, veta var man har varandra, så skall de kunna hålla undan det mesta...
Jag trodde faktist backlinjen skulle vara mer försvagad än vad den är, men försvagad har den blivit... Hoppas jag får fel där också! ;)

Forwards föregående säsong:
Per Adolfsson
Daniel Carlsson
Rasmus Djerf
Filiph Engsund
Steve Gunnarsson
Erik Gustavsson
Philip Hägg
Anders Jinghage
Oscar Josefsson
Emil Larsson
Dennis Nelson
Wiktor persson
Herman Roth
Sebastian Rydström
David Wall
Manuel Ågren
Betyg: 9/10

Forwards kommande säsong:
Martin Eberhardsson
Eric Karlsson
Rasmus Djerf
Filiph Engsund
Oscar Josefsson
Kenny Woller
Robin Aronsson
Jonatan Wik
Alexander Pettersson
Herman Roth
Robin Olsson
Betyg: 7,5/10

Emil Larsson och Manuel Ågren är 2 spelare, som jag alltid gillat, och som alltid levererade. Tyvärr har IKO tappat dem båda...
Men energiknippet och talangen Djerf är kvar. Filiph Engsund tror jag kan blomma ut mer denna säsongen dessutom. Eberhardsson skall vara mycket talangfull. En skadefri Eric karlsson skall också bli spännande och se vad han kan uträtta...
Denna forwardsbesättning kan bli både flipp eller flopp. Men grunden i besättningen känns trygg, och kan de få igång de nya och lite mer okända namnen, då kan det bli bra...

Helhetsbetyg föregående säsong:
8/10

Helhetsbetyg kommande säsong:
7/10

Laget är nytt inför kommande säsong. Många tunga namn som lämnat, men en hel del nytt och spännande har kommit in.
Bara framtiden kan utvisa... Dock så gick det nästan "för bra" förra säsongen... inte lätt att leva upp till den säsongen - oavsett spelare i truppen!
Tilläggas skall också att J18 ser starka ut denna säsongen, och att ha spelare som växlar mellan J18 och J20 känns denna säsongen som ett vinnande koncept!
Förra säsongen var J18 och J20 i stort sett samma lag, i år har man bättre förutsättningar!

Snittbetyg föregående säsong:
8+8+9+8=33
33/4=8,25

Snittbetyg kommande säsong:
6+7+7,5+7=27,5
27,5/4=6,88

Avslutande ord:
Ha i åtanke att vissa av årets nykomlingar har jag ej sett, utan baserar allt på referenser och min egen magkänsla ;)
Hur motståndarlagen har förändrats har jag ej kikat närmre på, för om de blivit starkare eller svagare, ja då förändras förutsättningarna för att lyckas bra eller ej.

Jag skrev lite om årets J20-trupp i ett inlägg som ni kan hitta med ett klick HÄR!
Där skrev jag om Axel Rönnholm, herman Roth och Robin olsson, som alla 3 är "endast" 16 år. Var osäker på om de skulle spela i J20 eller J18. Jag har nu fått svar på den frågan, de kommer spela i J20, men troligen också lite i J18, beroende på speltid i respektive lag.

Jag skrev också om Alexander Andersson, som jag ej vet position på, eller vart han kommer ifrån. Nu vet jag dock att han kommer närmast från HC Dalen. Positionen glömde jag fråga om... Därför är han ej med i listan ovan.

IK Oskarshamn startar serien borta mot Skövde den 1/10. Matchen startar kl 13:10.

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Gustav

Den så kallade andra keepern tränar just nu med a-laget har jag hört, och det ser uta tt gå riktigt bra för honom också så jag skulle ge målvaktsidan ett betyg på 8/10

2011-09-22 @ 22:27:05
Postat av: intresserad

du kunde dock skriva lite om alla nyförvärv o lite om spelarna om någon vecka

2011-09-22 @ 23:13:46
Postat av: Räkan

Gustav: Låter helt klart spännande! Min låga ranking baserades som sagt var på att jag ej sett andrakeepern, och vet ej mer om honom.



Intresserad: Nyförvärven har jag skrivit om ;) Fast då bara vart de kommer ifrån... att jag ej skrivit mer om dem beror helt enkelt på att jag ej vet mer om dem just nu... Återkommer förhoppningsvis när man har lite mer att skriva, alternativt man har sett dem ett par matcher...

2011-09-22 @ 23:19:45
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Dan

Kan du skriva om J18 laget nu :)?

2011-09-23 @ 01:24:36
Postat av: Rusk

Skulle va skoj om du skrev lite om U-11 också. Din syn på laget. Några analyser från träningsturneringar och så.



Jag bara skojade..

2011-09-23 @ 02:03:39
Postat av: Anonym

Mjölby HC - IK Oskarshamn (J20 Elit Södra ) 3 - 4 (0-2, 1-0, 2-2)

2011-09-24 @ 15:59:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: