Krönika: Supporterklubbarnas kläder...

Helgerna är nyhetstunga, inte så mycket som händer under Silly Season...
Men när jag slängde ut frågan för lite sedan vad ni önskade mer av här på bloggen, var ett av önskemålen fler krönikor.
Därför tänkte jag ladda upp denna helgen med 2 till 3 krönikor, alla rörande samma ämne, men med olika infallsvinklar.
TemaÄmnet: Supporterkläder.

I morgon kommer det en text om supportershop, dess utbud och andra tankar till vad föreningen erbjuder oss att köpa med klubbens logga på...

Hinner jag kommer en text någon gång i helgen också komma angående matchdresserna IKO haft, och att ändra färg logotyp mm...

Men dagens krönika:
Supporterkläderna som supporterklubbarna gjort.

Av praktiska skäl har jag ej med alla kläder, då bilder på dem skulle fylla förmycket plats på bloggen, men jag skall försöka omnämna de flesta... Dessutom kunde jag inte leta fram alla mina gamla kläder för att fota... några kläder ligger bevarade svåråtkomligt...

Jag tycker det är kul när supporterklubbarna gör egna supporterkläder, där man kan göra reklam för både laget man hejjar på, och supporterföreningen man är delaktig i. Supporterklubbarnas egen klädförsäljning skall absolut inte ses som konkurrens till IKO:s försäljning, då oftast supporterklubbens medlemmar köper båda delarna... och de personerna kan då göra reklam för klubben fler dagar i veckan....

Dessutom så har IKO:s kläder en viss riktlinje att hålla, med seriöst intryck mm, men supporterklubbarna kan ta ut svengarna mer - vilket ni snart skall få se exempel på... Dvs, supporterklubbarna kan vara mer retfulla mot andra klubbar mm.

Vi börjar med vad White Wings hittade på.
Någon gång mellan 1995 och 1997 tryckte man upp en hyllningsT-shirt. Denna hyllade våra utländska hjältar från den tiden, Skeeter Moore och Jarmo Mäkitalo. "Mäkitalo, Moore than enough?"
Smart text, med White Wings inte i focus, men med stora bokstäver.


Och ni som anklagat Moore support för att det var för mycket hat, även White Wings kunde... eller de kunde iallafall retas lite hånfullt med kläderna (och ramsorna var mer än hatfulla, med könsord mm... som ett flöte en mask, ett vimmerby... eller Ho-R....)... men det var inte det vi skulle snacka om här, dvs inte ramsorna, utan kläderna.
White Wings gjorde en tröja med glimt i ögat och lite småretlig till konkurrenterna...

Som ni ser på tröjan ovan, så verkar den inte så retlig, men då tar vi en närmare titt på baksidan av tröjjan:

Här hånar man alla säsongens motståndare, på ett retfullt och fyndigt sätt... alla lags titlar har en baktanke, ex Vimmerby weeping kids, beror på "Sassa" man hade som tränare då, som grät i båset efter en batalj...
Nybro Whiskey Drivers kommer helt enkelt från att en av Nybros spelare (var det Sergei Tsvetskov) körde rattfull....

White wings gjorde också en keps och troligen något mer objekt jag inte hittat nu...

Morre Support då?
Har hittar vi många olika saker! Moore Support var flitiga med att trycka nya, roliga och bra prylar. Man gjorde tex 2 olika varianter av "Beppehattar", den ena vit, i 2 olika varianter, först med liten text, men sedan med den större texten, Oskarshamn, och Moore Support på andra sidan.
Sedan satsade man på blå hattar, med enkelt tryck, utan bild eller något. Dessa blev legendariska, men kunde blivit lite bättre, om man fått till "rätt" blå färg på hattarna...

Annars började Moore Support med en tröjja, för att retas med VIK (Västerviks IK);

På baksidan fann man denna raka och tydliga texten, lite också för att ta ner HV71 på jorden...


Moore support gjorde även en svart hoodtröja, med arne anka på framsidan, och ryggen hade det tydliga meddelandet; Moore Support, fans till IK oskarshamn.
Man gjorde också en specialtillverkad matchtröja, med siffran 10 på ryggen, för sitt 10-årsjubileum.
Även en specialtillverkad halsduk togs fram, med klubbens färger, oskarshamn på ena sidan och Moore Support på andra sidan.
Men en tröja, där man skulle provocera med trycket å framsidan, fick mest uppmärksamhet för trycket på ryggen, det var denna tröjan:

Baksidan:

En klar klassiker, både för oss gamla supporters, men även för oss alla Nile City-fans...

Avslutningsvis, Blue Front Support.
BFS är nya som föreningen, men har redan matat ut diverse kläder, bland annat denna t-shirt:

Jag har inte hunnit köpa BFS alla kläder ännu, men tycker att man har ett bra utbud av kläder. Finns bara ett minus med det hela, och det är samma som Moore Support gjorde med "Beppehattarna", man använder fel blå färg, inte IK blå... Sedan är inte blå text på blått tryck det ultimata, men det är en helt annan fråga.
Det snyggaste däremot BFS tagit fram, det är skorna, både herrskon och damskon...
Jag har ej investerat i dessa ännu, men de finns att se och köpas på Blue Front Supports Shop, liksom BFS:s övriga prylar!

En annan sak angående Blue Fronts kläder... Liksom tröjan på bilden ovan, eller hooden i deras shop mm, man har fått med sin egen logga bra, men jag saknar ibland - för de utomstående oförstående - vad BFS är, dvs Blue Front Support, fans to IK Osakarshamn eller liknande...
Men som sagt var, BFS har ett starkt varuutbud, för att endast vara knappt ett år gamla... Bara till att hoppas på att man fortsätter utvecklas.

Avslutningsvis, när jag letade fram mina gamla supporterkläder, med betoning på SUPPORTERkläder, fann jag även en annan t-shirt.. denna tröjja var det nog IK Oskarshamn själva som tryckte upp, men väljer endå att avsluta med den...
En av de fulaste som gjorts, men trots detta vill jag rama in den...

Som ni ser, så är det med en av de mest tragiska loggorna IKO använt, men dessutom så är den endast i enfärgstryck, dvs den fula loggan blir fulare... men det är inte detta som gör tröjjan intressant, det är när man vänder på den, då blir man härligt nostalgisk...

Vi avslutar där med denna texten, med att minnas kvalserien till Elitserien, som IK Oskarshamn makalöst tog sig till.

Meningen annars med denna krönika? Tja, nostalgi, och att få se vad styrelse och medlemmar i supporterklubbar gör mer, bakom kulisserna! Att fixa med kläder, trycka dem och skicka ut dem/stå och sälja dem, sådant tar tid och energi!
Tack till alla ni som gör det och har gjort det!

PS: Jag är medveten om att mina kläder på bilderna är skrynkliga, men de blir så när jag inte vågar använda dem, då de kan tvättas sönder :)

/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: