Tankar om nya sportchefen:

NU har det satt sig lite, och man kan börja reflektera över sportchefsvalet Roger Jönsson.
Som jag skrev redan i Januari, så fick han redan då en intresseförfrågan. Han övervägde och tänkte över saken noga.
Säsongen för Olofström tog slut den 20/2, och han gav inget svar under pågående säsong. Trots att IKO och publiken då blev otåliga, så uppskattar jag sådan lagmoral. Dvs, han gör raka motsatsen till Salo, och avslutar säsongen med sin arbetsgivare, innan han hoppar på nytt uppdrag.

Roger har alltså innan han börjat jobba för IKO visat arbetsmoral och lojalitet. Han skrev som sagt på för IKO på 3 år.

Men det är inte detta som imponerats mest på mig i hans jobb, som klubbschef i Olofström. Det är inte lagbygget heller. Det är inte hans meriter. Nä, det som imponerats mest med honom på mig är hans öppenhet. Dvs "inget skall sopas under mattanattityd".

Tydligaste exemplet på detta är hur man agerade när Olofström var riktigt nära en skandal, då en av spelarna åkte dit för rattonykterhet. Istället för att försöka mörka, eller dölja det som hänt, väljer man att före massmedia, själva gå ut med nyheten. Man skriver också vem det var, och låter spelaren komma till tals. Vips, inga spekulationer. Massmedia skruvar sig, och vet inte hur de skall skriva om nyheten, och därav mindre negativ publicitet.
Supportrarna och massmedia fick ingen chans att börja spekulera. Man kunde helt enkelt gå vidare.
Ni kan läsa Olofströms pressmeddelande om saken HÄR, eller HÄR!

Nu försvarar jag verkligen inte rattfylla. Men jag försvarar klubbens agerande. Det enda man inte gick ut med, det var hur han skulle bestraffas. Perfekt. För DET är en sak mellan spelaren och klubben.

Och ja, media skrev om saken, motståndarnas supportrar kunde verkligen gotta sig åt saken, men ett mörkande hade blivit värre.
Och jag tror att precis den här attityden är efterlänktad av supportrarna i Oskarshamn.

Meriter:
Vilka meriter kan Roger Jönsson tillföra då?
Ja, helt klart är att han kan hockey, och de som kan hockey känner till honom...
Däremot så kanske elitseriemeriterna sviktar. Dvs kontakterna han har med elitserien, det är med Västerås, och de vet vi var de spelar idag - inte i elitserien.
Han har också spelat med AIK, men då låg de i allsvenskan, och det blev bara en säsong med AIK. Men, det var ett lyckat år, med 39p på 43 matcher och elitseriekval. Så "de stora stockholmsklubbarna och stockholmsspelarna" har nog viss respekt för honom.

De 3 åren i frankrike tillför nog inte allsvenskan så mycket... dvs, han har troligen skapat sig kontakter där, men sällsynt med franska spelare som håller i svensk topphockey.

Div1, ja den ligan kan han verkligen. Men inte ofta man hittar spelare därifrån som kan tillföra allsvenska toppklubbar något nämnvärt, och det som fanns denna säsongen, har IKO redan kontrakt med (läs HÄR och HÄR).

Vad kan Roger Jönson tillföra för nytt material då?
En central punkt, det är att förlänga med befintliga spelare. Spelarna har saknat en sportchef, och jag tror detta är en sportchef de kommer att bli nöjda med. Så i huvudsak tror jag att Roger först och främst kan tillföra några förlängningar, och bygga vidare på stommen.

Sedan har Roger visat i Olofström att han har bra koll på den Kanadensiska marknaden, och tror att han även till nästa säsong hittar något guldkorn där.

Sist men inte minst, det jag tror Roger har öga för i elitserien, det är de rutinerade spelarna, de som gärna vill jobba med honom. Så min gissning är en rutinerad elitseriespelare också, beroende på hur mycket av den befintliga truppen man kan behålla!

Tror detta blev en bra lösning för IKO!
Detta var MINA tankar, skriv gärna vad ni tycker, vad jag missat och vad ni inte håller med om etc :)

Sist men inte minst, glömde skriva det när jag skrev vem den nya sportchefen blev. Så jag får skriva det nu istället;
Välkommen till IK Oskarshamn Roger!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Ståplats

Tycker Jönsson verkar bra, vi få väl se. Hoppas att han lyssnar på vad spelarna vill när det gäller tränare. Jag tycker det vore helt onödigt att byta tränarpar nu när det ser så pass bra ut i själva spelet. Om spelarna gillar Ivarsson/Österby så ska de definitivt vara kvar. Som supporter gillar jag dem.



Gibbs Sjödin skrev ett bra inlägg i OT igår. Han pratade bl a om hur nöjd han har varit med träningsupplägget och med den fystränare IKO har haft. Sådana saker måste spelarna framföra till ”Mr Jonsson” och se till att det blir så även nästa säsong. Tror nog vår nye sportchef är ”resonabel”.



http://www.barometern.se/blogg/viktor_gibbs_sjodin/winds-of-changetyp(2313513).gm



Ekonomin oroar dock och här måste IKO göra kraftfulla åtgärder för att dra in mer pengar.

2011-03-09 @ 09:35:38
Postat av: Räkan

2011-03-09 @ 10:13:46
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: