Intervju: Roger Jönsson

Ringde idag upp sportchef Roger Jönsson, för lite frågor, och tankar kring livet i Oskarshamn:

Vad var avgörande faktor till att du valde att ta jobbet som sportchef i IK Oskarshamn?
Jag gillade ideén med rollen som sportchef! Till skillnad mot rollen som klubbchef, jag hade/har i Olofström, så få jag nu focusera på det sportsliga.
Som spelare gillade jag sportcheferna, och deras uppdarg, något jag såg upp till.
Sedan så gillade jag utmaningen med att få jobba i allsvenskan.
Sedan så har IK Oskarshamn bra förutsättningar, och god potential. Föregående säsong hade man ett slagkraftigt lag, men som tyvärr hade en lite för lång dipp. Fortsätter man jobba på den inslagna banan, är man snart ett topplag i allsvenskan.

Var det fler klubbar som hörde av sig, och sökte dina tjänster?
Jo, jag hade några fler anbud...

Fler allsvenska anbud?
Ja.

Vad är din personliga målsättning med IK Oskarshamn de kommande 3 åren?
Jag vill bygga ett lag på sikt. Topp 5 är en mycket realistisk målsättning. Klubben har potential, och topp 5 är som sagt var realistiskt. Andra målsättningar är bara dumma.

Har du hunnit prata med någon spelare ännu?
Ja, direkt efter presskonferansen pratade jag med hela laget. har också pratat med några av spelarna individuellt.

Några kontrakt erbjudna?
Ja, jag har gett något kontraktsförslag, men inga påskrifter ännu.
Sedan har jag också tittat på lite nytt material...
Men prioritet nu är att få klart med tränarna. Skall prata med dem i helgen.

Hur vill du bygga ett lag? Ungt/hungrigt eller gamalt och rutinerat?
Åldern är orelevant! Jag vill ha spelare med ett driv, dvs spelarna skall själva vilja ha som målsättning att vilja något.
Sedan så gillar jag offensiva spelare.

Om du kunde välja fritt från hela världen, vem vore då drömspelaren att få till IK Oskarshamn?
Oj, men det får nog bli henrik Zetterberg. Komplett spelare, med spelsinne, och kan jobba både offensivt och deffensivt.

Hur upplever du hockeykulturen i Oskarshamn?
Som spelare besökte jag ofta Oskarshamn, och spelade hockey där. Och då märkte man tydligt av den starka hockeykulturen staden har. Stort engagemang, från alla håll!
Minns särskilt besöken i den gamla hallen, då var det ett enormt publiktryck, och det var mycket kännbart som spelare.
Det var det som lockade mig till att jobba i Oskarshamn!

Erik Hjalmarsson (läs om händelsen HÄR), körde rattfull när du var klubbchef i Olofström. Ni valde med att öppet gå ut med vem det var för att slippa spekulationer. Denna synen på öppenhet, är det något du vill föra vidare och jobba med även i oskarshamn?!
Öppenhet är bra, i viss mån. jag vill ha en bra dialog med både publik och media. Supportrarna skall veta vad vi tänker och vad vi vill!
Visst, allt kan av förståeliga själ inte delas ut, men en öppenhet är bara positivt!

Avslutar med 4 snabba frågor, för att se vad du kan om din nya arbetsplats:
Vilket år bildades IK oskarshamn?
Det måste vara 1970, samma år som Olofström...

Vad heter IK oskarshamns supporterklubb?
Blue Front Support

I vilken division spelar IK Oskarshamns J20-lag?
De spelar i Elit, men kvalar just nu till SuperElit.

Det finns 4 tröjjor i taket, vet du vilka spelare de gäller?
...Jeansson måste iallafall vara en...
Jag ger Roger de rätta svaren på övriga tröjor - Aha, någon av dem borde jag kanske kunnat gissa mig till!

Tack Roger Jönsson för att du tog dig tid, och svarade på mina frågor!
Lycka till i fortsättningen!

/Räkan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: