Förtydligande från mitt föregående inlägg ang klacken:

För att förtydliga mitt föregående inlägg om klacken, och besvara den kritik som uppstod angående inlägget.

Börjar med kommentaren från Tobias:
"Tja. Vill bara poängtera att BFS endast krävde 30 man en enda gång, de resterande resorna garanterade vi att vi åkte oavsett antalet anmälda. Eller hur?"

Om jag inte minns fel, så hade man en summa på 30 anmälningar minst en resa till, fast man då mitt under anmälningstiden ändrade sitt budskap, och garanterade resa.
Men det kan stämma som Tobias skriver. Men å andra sidan, jag hittar inte att jag heller påstår någonstans att detta hände upprepade gånger? Bara ATT det hände, och jag gav min syn på det hela.

Fått även ett annat meddelande av Tobias, fast på annan plattform:
"Hej Markus. Du får ursäkta mig men jag blir faktiskt lite upprörd när jag läser vad du skrivit om oss. Faktum är att vi garanterade resor till 4/5 ställen. Och vad vet du om att vi kan ta "den ekonomiska smällen"? Du har inte sett vår budget och som nystartad förening så badar vi inte direkt i pengar."

Det första i inlägget har jag redan besvarat ovan, men OK, man kan belysa olika saker på frågan. Självklart är det positivt ATT man ordnade bra resor, även bra att man hade matcher utan minimumanmälningar.
Och att resorna man annordnade var bra, det har jag aldrig ifrågasatt! Välorganiserat mm!

För att svara på den andra delen av inlägget, angående den ekonomiska smällen; Självklart har jag ingen syn på hur ekonomin ser ut, och jag förväntar mig inte heller att man sitter på flera tusen i "onödan"...
Men det jag skrev var snarare ett tips till styrelsen i BFS, dvs slopar man minimumanmälningarna, så behöver man troligen/förhoppningsvis inte behöva ta den ekonomiska smällen, då anmälningarna OFTAST blir fler, om man ej behöver oroa sig för inställd resa.
Jag kräver inte att man ska göra som jag tycker. Jag vet inte ens om man har råd att chansa.
Det jag ville ha fram var inte själva poängen med minimumanmälningarna, utan att man kanske kan locka fler att våga anmäla sig med annan taktik.

PS: När vi ända har ämnet uppe, marknadsfördes resorna något i ishallen denna säsongen? Ljudet går inte att höra från högtalarna, men jag TROR inte att det ropades upp i dem under match angående planerade resor.
Såg ej heller lappar, affischer mm om planerade resor.
Saknade också möjligheten att kunna anmäla sig på plats i ishallen till resor, ex i supportershoppen.
OBS! Samma sak som innan - jag vet inte om man har råd att fixa reklamlappar, eller om speakern inte är villig att basunera ut reklam för BFS:s resor, eller om det är omöjligt att genomföra ett sammarbetsavtal med ex shoppen så att de kan ta upp anmälningar. Detta är bara saker jag saknade, och skall ses som TIPS inte kritik.

Avslutningsvis: Jag tycker att alla i klacken gör ett stort jobb. jag tycker att reseansvariga i BFS gjort ett bra jobb, med väl genomförda resor. jag tycker att tifoansvariga gjort ett bra jobb! Jag tycker styrelsen gjort ett bra jobb, som fått igång en fungerande supporterklubb!

Tack för ordet. Hoppas detta besvarade kritiken!
Tack också till all POSITIV respons av både text och blogg! Alltid kul med lite kommentarer!!! Fortsätt så!

EDIT:
Mer från Tobias:
"Sen tycker jag vi kan prata lite om punkten att inte alla i styrelsen alltid står i klacken. Så har det varit innan och inte funkat i längden, vem säger att inte detta är rätt sätt? Det är en förening som ska bedrivas och det är så mycket mer än en klackverksamhet. Har du suttit i en styrelse? Det ska skötas seriösa och formella kontakter med företagare, presentationer, avtal ska skrivas, bankkonton, resultatbudget, årsredovisningar etc. Vi har rätt folk på rätt plats för detta just nu och alla brinner för IKO och det måste ju vara huvudsaken"

Jag skrev att man kan starta en supporterklubb och sitta med slips om man vill i mitt inlägg... bara tryckte på vikten av att föregå med gott exempel - på alla plan, både som supporter mm.
Klart det finns andra bitar att sköta - och de har skötts bra. men det primära är väll ändå att stötta och hejja på laget?
Årsbudget mm kan skrivas de veckodagar det ej är hockey... ([miss]förstå min IRONISKA kommentar tack!)
Jag sitter just nu i en styrelse, jag vet hur det funkar, har varit kassör i den föreningen i 3 år. Föreningen jag nämner är en skateförening jag är med i. Jag sitter i styrelsen, men skatar också...
Och samma som innan, jag krävde ej att alla i styrelsen skall stå i klacken och skrika sig blå, men det skulle föredras! Det skulle bjuda in fler i föreningen, och styrelsens jobb skulle då bli lättare.

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Tobias

Hej. Tack för förtydligande. I den form du hade skrivit så kunde man ta det för ett flertal resor, men det är skit samma. Faktum är att det var en grej som alltid diskuterades om vi skulle garantera eller ej, det var delade meningar och jag säger inte vem som var för eller emot. Det finns plus och minus med allting.



Jo, dom utannonserade resorna i mikrofon på matcherna. Datorutskrivna affisher hade naturligtvis gått att ordna fram, det vi istället jobbade för var att få en plats i ishallen som är vår, där vi kan sälja saker så som medlemskort och "resebiljetter". En plats IKO har utlovat åt oss nästa år. Problemet är dock att vi i styrelsen inte har all tid i världen. Vi behöver hjälp med sånna här saker. Tex. har i år Jimmy haft shoppen, jag har skrivit matchrapporter åt IKO och en del killar haft hand om tifon, vi har inte haft tid att anordna en plats i hallen och stå där själva under matcherna. Frivilliga själar är ett måste för att vi ska kunna växa nästa år. Vi sju kan inte dra hela lasset själva och så kommer det förbli - får vi inte hjälp så kan vi kanske inte alltid stå och sälja resor på matcherna även om IKO ger oss en plats.

2011-03-31 @ 15:52:32
Postat av: Räkan

Vem i styrelsen som är för/mot är irrelevant.



Det andra du skriver låter lovande, dvs en egen supporterhörna i ishallen. Tror det skulle underlätta försäljningen av medlemskort och särskilt anmälningarna till resor!



Förstår att sådana här saker är tuffa att få ihop.

Personligen har jag anmält mig till tifogruppen, och då bor jag i Växjö, men jag ställer gärna upp och åker till oskarshamn lite i sommar, för att förbereda hockeysäsongen.

Hoppas fler vill engagera sig, både i själva klacken, men i allt arbete runt om!

2011-03-31 @ 15:58:01
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Tobias

Det hoppas jag med. Det är årsmöte på gång, hoppas på bättre uppslutning än det var på medlemsmötet.

2011-03-31 @ 15:59:16
Postat av: Löjjan

För mig är det en självklarhet att styrelsemedlemmar repsresenterar föreningen på alla plan.

DVS man står i klacken på matcherna det är det minsta man kan begära.



Jag har mycket åsikter om det mesta men den klack och den vision jag levt och hoppas på kommer aldrig bli av i Oskarshamn därför har jag gett upp.

Men vill ändå säga att de glädjer mig att många eldsjälar fortfarande håller på=)

2011-04-01 @ 11:59:41
Postat av: H

Även om vi kanske inte kan få lika bra klack som typ Dif, AIK osv så kan ju folk ändå komma till klacken och få den att bli bättre än vad den är nu iaf :)

2011-04-01 @ 14:47:57
Postat av: Rusk

Till H@



Eller så kan man börja begrunda varför folk inte ställer sig där? Vad kan ni som varumärke göra för att göra det coolt att stå där efter att man fyllt tolv? Den generationen som är sexton till 22 som genomsyrar alla andra klackar i supportersverige uteblir. Var är den kategorin under match? Inte i klacken i alla fall. Det måste bli häftigt att stå i klacken även för tonnåringar och uppåt inte skämmigt.Detta är sanningen. Begrunda detta och ni kanske finner vägen. Min utopi är en folklig stolthet för IK (där är vi idag) men även en stolthet för ett öppet stöd från läktarn (där är vi absolut inte). Snaraste Saharaöknen...

2011-04-05 @ 02:08:47
Postat av: H

Med ditt tänkesätt så kommer ju IK aldrig få en bra klack det är ju en sak som är säker.

2011-04-06 @ 13:16:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: