Långresorna... Sunne och Sundsvall...

Inget nytt att rapportera här ännu, så jag fortsätter temat med resenostalgi.
Tänkte nu ta upp långresorna. Dessa underbara resor, som skapar sådana härliga band och gemenskap. Dessa resor som man aldrig glömmer.
Jag har tex lyckats missa resorna till Umeå, och de som var där ser kanske inte dessa resor jag tänkte ta upp som långresor, men jag utgår från allmänhetens resevanor, dvs de som bara åker när det är stor buss...

Börjar med Sunne.
Denna resa gick med minibuss, till en liten håla, med visst hockeyintresse.

Det är inte matchen man minns bäst, utan bemötandet. När vi Oskarshamnare anlände i sunne, var det som att anlända i Arboga för första gången. Den lilla supporterskaran de hade att bistå med, mötte upp oss utanför ishallen, visade oss in, och gav oss halsdukar som välkomstgåva. De tycktes vara väldigt berörda av att det kom bortasupportrar till dem. Så bra blir man sällan omhändertagen nuförtiden.
Stor eloge till Sunnesupportrarna, för deras gästfrihet.

Noterbart:
Timo Leinonen vaktade målet denna matchen... men inte för IKO, utan för Sunne... senare, närmare 2002 fanns han i IKO:s spelartrupp.
Tränare i IKO var Mats Weiderstål, Sohlin i målet, och som utespelare fanns: Läppänen, Badelt, Finnström, Von der Geest, TG, Boij och Stefan P.

Jag minns inte slutresultatet i denna matchen, men jag tycks mig minnas att IKO vann, och i och med detta lyckas ta sig till Play Off till Elitserien.
Där mötte IKO Björklöven, som blev en för tuff nöt för IKO att knäcka. Och i elitseriekvalet stod just Björklöven och Timrå som segrare... laget som slog ut IKO från kvalserien....
Kvalmatchen borta mot Björklöven skall ha varit något i hästväg. Tyvärr kunde jag själv ej deltaga den resan - vilket grämer mig än idag, trots att IKO fick stryk, 100 mil i minibuss från Oskarshamn....

Jag fick däremot äran att få följa med till Sundsvall någon säsong senare (programbladet ligger i annat föråd, och är borta, så jag minns ej exakt vilken match et gällde).
Resan till Sundsvall blev min favoritresa genom tiderna.
Som vanligt stannade minibussen redan i Jämserum, för kisspaus. För alla som varit med på några långresor vet att man alltid stannar där, detta uppkom tydligen efter Umeåresan...
kortare resor tutar man bara på Jämserum Arena....

Många timmar senare var vi framme i Sundsvall. vi hade gott om tid på oss för att checka in på hotellet, och dra i sig någon öl, för de som önskade.
Resan till Umeå, var det en Oskarshamnssupporter som somnade på läktaren - det var de 100 milen i minibuss, dax att åka hem. Så nu i Sundsvall skämtades det gott om vem som skulle somna eller missa matchen.
Men jag tror faktist att alla lyckades se denna matchen, även om den slutade i förlust, om jag ej minns fel.
Det som är minnesvärt är hotellnatten.
För oavsett resultat mm, skulle Sundsvall få reda på att vi var där.
Min bror som plockats upp i stockholmsområdet inför matchen hade slagit vad om slutresultatet, hade han tippat fel, då skulle han rakas. Han gissade fel. När han insåg åöbeln kommandes sprinngandes ot honom i hotellkorridoren, med rakhyvlar i högsta hugg, då slängde han sig in i en hiss, för att gömma ig där större delen av natten.
Istället skulle en annan man invigas i gemenskapen. Jag vill inte hänga ut namn här på bloggen, utan deras vetskap, så vi väljer att kalla denna mannen för "Timber"... "Timber" var hårig på bröstet, och fick av mig stiligt IKO inrakat på bröstkorgen. När detta pågår så märker vi att, en annan jag ej vill nämna vid namn eller "rätta" smeknamn, håller på att däcka i ett hotellrum. Låt oss kalla denna fisken för "laxen". vi beslöt oss för att strippa "laxen" och raka hela honom, allt utan det som fanns på huvudet....
"Laxen" vaknade dock, och protesterade villt, och vi fick kapitulera.
Men denna hotellnatt på ett av Sundsvalls hotell har mer att förtälja, men vill ni uppleva mer sådant, följ med nästa gång!!!

Avslutningsvis.
Tycker ni att Leksand är en långresa?! Läs då nästkommande inlägg, som kommer att handla om elitseriekvalets bortamatcher...

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Rusk

En minibuss, en full bil och en oväntad men väldigt välkommen långtradarchaffis var supporterföljet denna kvällen. Eller var det Grums borta..? Nä det va banne mig Sunne.



Nostalgi är härligt men samtidigt väldigt sorgligt.

2011-06-05 @ 01:01:09
Postat av: Linnea Vedlund

Hej! vad kul dina poster är! lär definitivt läsa dina inlägg lite mer! (: Hoppas du har en bra helg :p

2011-06-28 @ 15:37:02
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: