Att snubbla över nostalgi + Skillingaryds IS...

Idag, när jag var i mitt föråd och rotade, hittade jag några av Moore Supports fanzine; "We Want Moore".

Jag började bläddra i dem, och hittade några gamla roliga "bortaresereportage". även där dessa underbara fanzine låg, låg också en liten del av min samling av de "äldre" matchprogramen...
Jag samlade genast ihop en liten bunt med några bortamatchprogram, och kikade på både hur fula många av dem är/var, men också kikade mitt inre tillbaks till några oförglömliga bortamatcher.

Därför tänkte jag nu göra en liten sådan reportageserie här under denna månaden, med reportage från några oförglömliga bortamatcher, diskussion om de olika hallarna man sett, och lite om läktarkultur mm i de olika städerna....

Först blir ett kort inslag, men av naturlig anledning börjar jag med MIN första bortamatch någonsin. Det var Söndagen den 14/2 1993.
Resan gick till Skillingaryd. Matchen var avgörande för hurvida IKO skulle bli serievinnare i div 3 götaland.

Matchprogrammet:
OK, det var div 3, som på den tiden är nästan som dagens div 4, med tanke på att Allsvenskan bildades, och lades till mellan Elitserien och div 1, men detta är proglamblad á la billigare variant. Enfärgstryck på ett vikt A4.
Dock då detta var MIN första bortamatch (med goda minnen från firandet efter, som jag kommer till snart), så står detta programblad mig varmt om hjärtat!
Ett av de fulaste programbladen i seriesammanhang dock, där inte ens klubbloggan fick plats på framsidan....

Arenan:
Movalla, som ishallen iallafall hette då har jag bara några små minnesbilder kvar av. Det jag minns dock var de låga läktarna, typ 4 rader att stå på - dvs ingen plats för storpublik...

Klacken:
Vi kom med en buss på ca 50 Oskarshamnare, och om jag inte minns helt fel, så var publiksiffran strax UNDER 100 pers, dvs fler Oskarshamnare än Skillingarydsbor...
Som ni kanske förtår med detta, så hade Skillingaryd INGEN egen klack eller något som kan lukta supporter-/läktarkultur.

Profiler från den matchen?
Tränare var Torbjörn Hedvall. I målet fanns en härligt långhårig Robert Jönsson. Profilerna annars är bröderna Richie och Skeeter Moore, Peter Ekroth, Ola Hýden, "Bagarn" och Jocke Roth mfl. 

Matchen:
Jag minns tyvärr ej resultatet från denna matchen, men jag minns helt säkert att IKO vann. Detta på festen som blev... För hemresan var ett stort glädjerus, och när bussen kommer hem till Oskarshamn, kör den direkt ner till det som idag är La Scala, för en skön efterfest. Jag var inte så gammal då, men fick följa med in en stund. Därinne startade festen på riktigt. jag fick inte vara med så länge, pga av min ålder, men hann uppleva ett stycke hockeyhistoria och ett nostalgiminne som aldrig lämnar...

Det var MIN första bortamatch. Det var allt som en då 11-årig Räka minns... Ni andra som var med får gärna fylla i med det jag ej kommer ihåg...

Jag kommer framöver dra några andra matcher och resor som fått lite "kultstatus", och skriva om dessa resor, arenor mm mm. Både från sunkiga lador som Nittorp, långresor till bla Sundsvall, fula hallar som i Holje, de "riktiga" derbymatcherna mot västervik och Vimmerby, nuvarande elitserielag som AIK och Linköping och bortglömda motståndare som Mölndal...
detta då det är kul att minnas tillbaka och efter "allmän begäran" :)

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Rusk

Skillingaryd hade faktiskt en liten klack på enda raden på motsvarande sida på 8-10 personer plus sedvanlig trumma. Det minns jag tydligt. Resultatet minns jag dock ej. Men det var typ en dag på jobbet för IK som gjorde vad de skulle och inte mer. Skoj med fanzinen och programbladen. Själv sparade jag programblad under hela 90-talet. Det blev en fin lite nostalgisamling ute på vinden.

2011-06-02 @ 21:07:21
Postat av: Jan Banan

Kan varit IKO vinst med 3-7 om jag minns rätt.

Nostaligi har jag en hel drös på vinden men den ligger lågt in i nån kartong. Får se om man kan leta fram den nån regnig dag.

2011-06-03 @ 14:12:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: