Nostalgi: Matcherna mot Vimmerby...

Alla som hängt med ett tag vet att det fanns förr några riktiga derbyn, som matcherna mot Kalmar, Vimmerby och Västervik.
Jag tänkte nu i helgen, om inget annat IK-relaterat spännande händer, skriva lite om de hetaste derby matcherna!
Notera dock att jag älskade dessa matcher och har varit i dessa ishallar fler gånger än vad pappa har hårstrån på huvudet. Dock så var det några år sedan, jag var ung och minnet sviktar nu förtiden. Men jag tar upp det JAG minns. Ni får gärna fylla på sedan i kommentarsfältet med egna anektodet!

Jag tänkte börja lite om Vimmerby...

Vi startar upp lite lätt angående programbladet de hade. Kalasblad enligt mig. Helt rätt format (vikt A4) och kvalitén på bilder och text i bladet är genomgående bra.

Klacken:
På den här tiden var Oskarshamn i en egen liga, Oskarshamn hade över 2500 pers på sina matcher och en hyggligt stor klack. Detta var en kultur som i stort sett bara fanns i Oskarshamn på denna tiden. Resor, särskilt till dessa derbyn var sällan svårt att få fulla bussar till - både då avståndet var nära, men det fanns ett helt annat intresse då. Laget var hypat till max, likaså publiken.
Vimmerby själva dock, de hade en klack, och för att vara div 2 så var den hyggligt stor. I dagens mått var det knappt en klack... Men referenspunkten är från då och Oskarshamn, så hade de en klack. Inte den största. Inte den bästa. men de hade en lojal publik med visst stöd.

Resorna till Vimmerby var många, både med bil och buss. Hur många gånger jag varit där i både serie- och träningsmatchsammanhang har jag ingen aning om.
Men en sak minns jag från denna tiden, och jag nämnde det i ett inlägg här på bloggen i April - Tjockisar från förr.
Självklart är det Hans Jones jag tänker på.

(Bild från Vimmerbys programblad).
Men innan vi går in på honom får jag passa på att rätta ett fel jag precis upptäckte. I inlägget "Tjockisar från förr" skrev jag att Jones endast spelade med Vimmerby mellan åren 89-91, enligt EliteProspects. Men Programbladet jag har på bild ovan är från 94/95, och där var Jones med.... Dvs, jag förlitade mig på felaktig statestik i förra Jonesinlägget. Förlåt för det.
Nu åter till ämnet. Jones. Varför blev han "Tjocka feta Jones" till att börja med? Svaret är enkelt. Jones var stor. Stor som hockeyspelare brukar ofta vara bra, men han var inte stor i muskelbyggnad, utan han var snarare rund... Och på skridskor, ja då såg han ut som en brunstig brunbjörn på is...
Sedan får man lägga till i ekvationen att IK oskarshamn på denna tiden hade Peter Ekroth. Mannen alla andra lag älskade att hata, både för hans spelstil, kändisskap, storlek och attityd. Han var motståndarnas "Tjocka feta...".
Ekroth och Jones hetsades ofta till duell, då de var 2 stora pojkar. Det blev alldrig dock någon riktig super uppgörelse dem emellan...

På tal om Ekroth och angående Vimmerby. Minns en annan sak som hände, på hemmaplan. Peter Ekroth laddar på ett slagskott från blå. Han får på en riktig perla, men målvakten i Vimmerby står i vägen. Målvakten får pucken rakt i huvudet. Målvakten seglar ner på isen, men är snabbt uppe igen. Det man dock märker då, är att Ekroth skjutit sönder målvaktshjälmen. En stor spricka över hela huvudet, och gallret inböjt. Målvakten får låna andramålvaktens hjälm resten av matchen.
Hur ofta ser man det idag, att någon skjuter sönder en hjälm? En annan kvalitét på hjälmarna nu förtiden, men å andra sidan, inte var match man ser riktigt direktslagskott från blå heller...

När jag sneglar igenom det gamla programbladet ser jag något annat som måste tas upp här, men detta mer som en hyllning till en legendar i IK-tröjan genom åren. men i detta sammanhang spelade han för Vimmerby. Den jag tänker på är självklart Fredrik Jaensson.

(Bild från Vimmerbys programblad).

Avslutningsvis,  såg något när jag arbetade med detta inlägget. Såg en likhet mellan 2 personer.
Vi avslutar därför med, Lika som Bär:
Morgan från Ullared är sjukt lik Vimmerbys gamla spelare Hasse Jones
/Räkan

Kommentarer
Postat av: IK

haha bRA JOBBAT

2011-07-16 @ 17:31:25
Postat av: Victor

Hahaha! Ullared Morgan! Rätt lik :)

2011-07-16 @ 18:06:54
URL: http://alltomssk.se
Postat av: Anonym

Nu är de tyst i IKO igen, hur går de med backen/backarna?, nån som vet något?

2011-07-16 @ 20:50:41
Postat av: KP

Angående backarna så inväntar de väl på om Växjö lånar ut Linder tex, men visst det ska in en första back också, 2 veckor till IKO går på is, så ja, inom 2 veckor lär det hända något..

2011-07-16 @ 21:49:23
Postat av: Anonym

"Tjocka feta"-ramsorna mot IKO startade inte med Ekroth utan med Peder Lidberg.

2011-07-17 @ 06:56:09
Postat av: Julan

IK's hemsida har legat nere nu i ett par dagar...förbereder de kanske en backbomb? ;-)

2011-07-17 @ 11:02:26
Postat av: Anonym

Hur tror ni att kedjorna kommer se ut?

Rodman-Mcgrath-Jadeland

Poulsen-öhman-Valdix

Lidhammar-CJS-Löfstedt

Gibbs-nybeck-hagelin

Eller är Valdix tänkt som center?

ROdman-Mcgrath-jadeland

Poulsen-öhman-Lidhammar

Löfstedt-valdix-Cjs

Gibbs-nybeck-hagelin

Vill ha bort hagelin och in med Kristoffer JOnsson!

2011-07-17 @ 12:11:06
Postat av: Räkan

Julan: jag har inte haft några problem med att komma in på IK:s officiella...

2011-07-17 @ 12:30:32
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Henkejon

Verkar som att hemsidan bytt från ikoskarshamn.com till ikoskarshamn.se..



Lite skumt att man inte informerar om detta en tid innan ett byte i.s.f. Jag har också haft problem med att komma in på den gamla adressen.

2011-07-17 @ 22:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: