Nostalgi: matcherna mot Västervik...

Kaotisk dag... Badad och haft kul i Danmark idag, tills biklen gick sönder. Men efter en snäll dansk gubbe, och lite hjälp till en verkstad, funkar nu bilen igen... dock över 1000 spänn fattigare, och jag som tänkte använda de pengarna i Tyskland i morgon...
Men sedan kom jag till stugan, slog på datorn, för att blogga, och hör vad som hänt i Norge, så känns mitt problem som ett förbannat i-landsproblem.

Men det är inte det texten nu skall handla om, utan vi plockar fram lite nostalgi igen.
Idag blir det att se tillbaks på matcherna mot Västervik.


Programbladet är från hösten 1996, och jag tänkte focusera detta inlägget på den säsongen. Både då jag varit i Västervik sjukt många gånger på hockey, och för att kunna hänvisa till programbladet på bilden...

Programbladet: Enkelt. 2-färgstryck, och består endast av ett ark. Ingen vidare information i bladet...

Ishallen: Ni som inte var med på den tiden har kanske varit i Nybros ishall. Fanns viss likhet med den, låga läktare, med sketen pelare ivägen för sikten bredvid bortalacken...

Publiken: Detta var dåtidens riktiga hatmatcher, utan det riktiga hatet, utan mer bus och glimt i ögat mellan klackarna.
Som jag skrev för lite sedan angående Västerviksklacken, så slängde IK-klacken en gång upp blöjjor i deras klack - på bortaplan. 99,9% av Västerviksklacken såg det roliga i detta, och log åt händelsen. Kul enligt mig, både buset från vårt håll, men också att man kan ta en sådan sak med ett leende!
Det var ofta annars småhatisk stämning mellan klackarna, men aldrig oroligheter.

Jag minns särskilt en gubbe i Västerviksklacken, när de var i oskarshamn, som alltid hade en blå "saftblandare" ("polislampa") på huvudet och en orm kring halsen - vart har alla dessa "original" tagit vägen?! Om de är bra för lackens rykte mm är en annan fråga, men jag saknar ofta nuförtiden dessa små egenheter vissa hade...

Västervik var på denna tiden ofta väldigt bra på bortaplan, dvs de hade ofta en stor klack med sig. Vi var visserligen stora på bortaplan också på den tiden, men för tiden och divisionen sett, så var Västervik en av de bättre bortaklackarna.

Sneglade dessutom igenom programbladet på bilden, och kan nämna att huvuddommare var Ulrik "blind" Lind, och den idag mer kända huvuddommaren, fast då linjedomare; Morgan Claesson... ingen av dem var populära i oskarshamn på den tiden...

Men vi får tacka Västervik trots allt för mycket! Vad menar jag då? Jo, jag kollade igenom deras spelarmaterial bara denna säsongen, dvs vilka spelare som MÖTTE IK Oskarshamn:
Stefan Sohlin
Mikael Von Der Geest
Fredrik Jaensson
Alexander Johansson
Jesper Andersson

Samtliga dessa spelare spelade DÅ i Västervik, men också samtliga dessa spelare tog IK Oskarshamn till Allsvenskan!! Västervik låg i IK Oskarshamns serie då, men redan då var de en slags farmarklubb till IK Oskarshamn... Här snackar vi om att vara storebror ;)
Och de nämnda spelarna var bara från matchprogrammets spelartrupp i Västervik - vi har dessutom fått in fler bra gubbar därifrån...

I IK oskarshamn fanns legendarer som: Custemo, Säkkinen, Witehall, Ronny Larsen, Stefan Skäär och Jarmo Mäkitalo!
Och på tal om Witehall, han gjorde här en fantastisk resa. Han gick från IK oskarshamn i div 1 till Leksand i Elitserien, till NHL - och detta på 3 raka år!! Fantastiskt faktist...

Sedan när jag skrev upp Ronny Larsens namn minns jag en sista sak... det var inte mot Västervik, men jag minns ej heller motståndet. Men Larsen skulle lägga en straff. Han skrinnar fram, drar klubban mellan sina egna ben, byter fattning, håller ena handen i klubban bakom ryggen - klubban kvar mellan benen, och drar upp pucken i krysset! Den mest magiska straffen jag någonsin sett i Oskarshamns ishall... synd att inte YouTube fanns på den tiden... hade annars varit en klassiker på nätet idag...

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Jan Banan

Jepp matcherna mot VIK var mycket trevliga....har ett Ronny Larsen mål på film mot VIK hemma 1996 om e grymt snyggt. Det skulle man kanske fixa så du kunde lägga upp här på bloggen.

2011-07-22 @ 22:45:44
Postat av: Räkan

Vore trevligt om du ville fixa det Jan Banan!! [email protected] för att maila mig, eller släng upp det på typ youtube, meddela här, så slänger jag upp det sedan :)

2011-07-22 @ 22:57:37
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Jan Banan

Ja det kommer nog dröja ett tag...måste fixa lite teknisk kompetens och sen gräva fram allt långt inne bland tusen kartonger. Men ska försöka fixa en dvd till dig som du kan lägga upp massor av IKO klipp till serien startar.........

2011-07-22 @ 23:20:59
Postat av: Iko

Kommer ni ihåg när geesten lobbade över målvakten som var ute på vift från målgården? Minns inte om han spelade i vik eller iko då men lagen spelade mot varandra iallafall.

2011-07-23 @ 01:03:15
Postat av: Räkan

Jupps det minns man... Sohlin stod, och han som fick lobben över sig... därav smeknamnet Sollet Sohlin...

2011-07-23 @ 09:24:13
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: IKO

du skulle inte kunna ta reda på vilka spelare som ska va med i IKO legends matchen? och kanske skriva en rad eller 2 om varje IKO legend.

2011-07-23 @ 14:21:01
Postat av: Räkan

Bra idé.. skall se om jag kan ta hand om det förslaget när jag är hemma igen...

2011-07-23 @ 19:06:43
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: Rusk

Jag minns vagt en straff mot Möjjum då han skrinnar fram mot keepern och plötsligt tvärstannar och sedan gör något otroligt mål. Minns just detta att han tvärstannar och att alla bara häpnade. Kanske är det denna straff du menar. Jag vet att det var mot Möjjum.

2011-07-28 @ 01:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: