Intervju: Joacim Hedblad

IK Oskarshamn lånade igår in Joacim Hedblad från Vimmerby, inför matchen mot Tingsryd.
Joacim gjorde en klart godkänd match, så jag ringde upp honom för att snacka lite om matchen och framtiden...

Hej! Du är kvar i Oskarshamn och tränar, fler matcher på gång?
Nä, inte vad jag vet. Jag stannar i Oskarshamn till måndag. Laget saknar folk, och jag får en chans att visa upp mig!

Alla läsarna här såg dig inte igår, så börja med att beskriva din spelstil.
Jag är inte den längsta spelaren, men jag är tung och stark. Jag kombinerar gärna min fart med min styrka.
Jag har också ett hyfsat målsinne, i allafall i div 1.

Hur var det att få göra din första allsvenska match?
Det var hur kul som helst!
Det var kul att få chansen att visa upp mig, och dessutom få istid!
Nu styrde vi inte matchen, så mitt anfallsspel var svårt att visa upp. Men jag hade bara gjort en värmning med laget, så det kändes bra!

Upplever du skillnaden mellan div 1 och allsvenskan som stor, och hur syntes skillnaden?
Det är svårt att säga. Men skridskoåkningen upplevde jag som likvärdig. Däremot är alla lite bättre på allt de gör. Tingsryds förstalina var riktigt bra, och när man ställdes inför dem, märkte man nivåskillnaden mellan divisionerna.

Förra säsongen lirade du i div 2, och nu en allsvensk match...
Ja, det har gått fort. Innan hade jag lite småskador, men förra säsongen missade jag 1 match, på grund av sjukdom. Jag har sista året haft tur med skadorna.

Siktar på att göra en "Fasth"? från div 2 till elitserien på bara några år...
Hehehe, nä jag funderar inte i banorna att göra en Fasth. Men jag klättrar gärna upp i seriesystemet, och detta gärna med Oskarshamn...

Matchen igår, vad tar du med dig från den?
Oj, bra fråga, men jag tar med mig att jag vågade! Jag är glad att jag vågade spela, och inte bara göra det enkelt för mig. Jag är glad att jag vågade visa upp mig i bytena jag fick.

Härligt avslut på kvällen, allt från Zigge-Zagge till mottagande hemma...
Ja, första gången jag är med om en Zigge-Zagge..

Första gången för oss också...
Haha, ja, och mottagandet hemma var riktigt häftigt!

Ovant med stödet? Vimmerby har ju lågt publiksnitt, tror det ligger runt 600 pers?
(722, Räkans. anm efter intervju)
Vi har VH Ultras hemma som ångar på bra, de följer oss på matcherna. Men gårdagen, det var något speciellt!

Kände du till rivaliteten som finns/funnits mellan lagen?
Nä, jag tänkte inte på det. Tyckte inte spelet var särskilt fult eller så... Det var ju inte som när Vimmerby möter Tranås...

Jag kan tillägga att Oskarshamn har ett nytt lag, och rivaliteten har mestadels varit på läktaren...
Aha, ok..

Får vi se mer av dig i Oskarshamn den här säsongen?
...eeeee.... Får jag chansen, då tar jag den! Nu är det upp till mig att visa att jag kan. Men det blir tufft, Oskarshamn har bra forwards, och nu är ju Öhman på väg tillbaks...

Är det fler allsvenska klubbar som visat intresse för dig?
Nej, inget konkret.

Men har du fått något anbud av Oskarshamn?
Haha, nä, det är väll inte läge för det nu...

Över till Vimmerby, ni går bra som nykomlingar, obesegrade på hemmaplan...
Ja, det har gått över förväntan. Inte det att vi är i AllEttan, utan att vi slagit lag som VitaHästen på hemmaplan mm.

Vad har ni satt som mål i Vimmerby, med den här säsongen?
Målet var AllEttan. Nästa mål är inte satt, men att sätta under topp 4 vore bara dumt. Finns ingen mening med det.

Vimmerby har en hel del spelare med Oskarshamnsförflutet, och även lånat in målvakten Robin Andersson, ser du Vimmerby som en slags "farmarklubb" eller hur upplever du relationen?
Nä, inte som farmarklubb, snarare 2 lag som hjälper varandra. Detta är något som båda föreningarna mår bra av. Vimmerby har fått låna Robin Andersson, och nu då jag utlånad till Oskarshamn...

Tack för att du tog dig tid med intervjun och lycka till framöver!

/Räkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: