Intervju: Coach Söderström!

Ringde idag upp Fredrik Söderström, IK oskarshamns tränare för en kortare intervju...
Men Fredrik är en väldigt öppen och ärlig person, som gav mig utförliga och bra svar.
Därför delar jag upp intervjuen i 2 delar här på bloggen, först en "allmän" intervju, med bland annat lite av ERA frågor, ni fick ställa till honom via bloggen.

Intervju 2 kommer handla mer om morgondagens match, och blir en del av inför-upplägget till den! Intervju 2 kommer upp lite senare idag här på bloggen.

Vilken spelstil av laget föredrar du, och du får inte bara svara offensivt, som alla andra gör?!
Du kommer nu få ett mycket populistiskt svar, men man kan beskriva det att vi måste agera efter motståndet. Trots detta skall vi skapa vårt eget spel! Vi får inte falla in i ett annats lag spel. Anpassar vi vårt spel efter de andra lagen, skapas det lätt oreda.
Men jag vill ha en intensiv hockey! Mycket fart, med bra skridskoåkning, och passningsspel. Handlar om att våga ligga på högst upp. Sedan så är det faktist så att några andra lag är bättre, eller svårare, då får vi anpassa vårt spel mer efter dem, utan att falla in i deras spel.
Sedan skall spelet vara fysiskt, tappar man pucken skall den genast tas tillbaks. Men vi tänker inte jaga runt efter spelare bara för att lira fysiskt, är man ute efter det kan man lika gärna titta på folk på krogen eller liknande. Fysiskt spel hör till, men på rimlig nivå.

Om du fick välja en av föregående säsongs spelare, som idag inte längre är kvar i föreningen, vem skulle du då helst velat behålla?!
Nu får jag svara med viss reservation, då jag inte sett så mycket av föregående säsongs spelare.. Lucas Ericsson är nog en sådan spelare jag hade gillat, då han var ambitiös och hårt arbetande.

Av de unga spelarna, vem blir denna säsongens utropstecken?!
På juniorerna måste vi se ett långsiktigt perspektiv. Vi vill inte plocka upp juniorer, som vi sedan släpar runt på bänken, då är det bättre man får SPELA i juniorlaget.
Annars i laget nu, så spås ju Linus Hultström en god framtid, det är en spännande spelare. Sedan har ju Matushkin bra förutsättningar mfl.
Och våra forwards vi har i A-laget idag, där har alla spelarna hår på... låt oss säga bröstet, dvs de är lite äldre...

Kommer du köra med en ren powerplay-1 lina, flera eller rulla på kedjorna?
De 5 sista säsongerna har jag haft privilegiet att ha bra PP, och detta beror på att jag fått rätt spelare med rätt egenskaper på rätt plats.
Men jag kommer att ha som avsikt att använda 2 stycken PP-linor. Men vi har ej ännu idag pratat något om PP, och det är svårt att sätta rätt spelare på rätt ställe i detta tidiga skede... sedan så tillkommer dessutom McGrath senare, men han skall ju enligt hörsägen vara bra på PP...

Förstamålvakt, är det utsett vem det blir, eller när görs det?
Troy presenterade sig övertygande förra säsongen när han kom in i laget. Bengtsson mötte jag flera gånger förra säsongen, och han gjorde det alltid svårt för oss. 2 bra målvakter.
Men för att svara på frågan så är Troy förstamålvakt just nu. Men den kampen skall vara hård och motiverande, så även Bengtsson kommer få chansen att både få spela och ta förstaposition.

Hur delar du och Michael upp coachingen, både på träning och under match?
Tränarrollen är bred idag, det är allt från fysik, taktik, media och menatlt mm. Mitt jobb är att vara den ytters ansvariga - både i med- och motgång!
men för att svara enkelt så ansvarar jag för forwards och Micke för backarna. men vi för hela tiden en gemensam dialog. Våra roller måste dock vara tydliga för spelarna.
Micke och jag passar bra ihop, då både han och jag (och Roger Jönsson) är starka och trygga, och vi alla respekterar varandras jobb! Micke kan dessutom både staden, några av tidigare spelare och föreningen!

Vad ser du som IK Oskarshamns största styrka?
Passionen för hockeyn och engagemanget över hela staden - OCH i truppen! Vi har många drivande spelare som vill vidare! Ta tex Öhman, med sina 35 år, men siktet inställt på Elitserien igen! Tränar hårt både före, under och efter träningarna. Sådan drivkraft gör oss starka.

Du har fått frågan av mrMadhawk, om vilket lag som vinner serien, men jag vänder på frågan, vilka 2 lag hamnar sist i serien?
Här vill jag vara "tråkig", och avstår från att svara, detta då det kan hoppa upp och bita mig där bak senare, då de lagen får extra tändvätska mm.

Lagkapten. När utses den, och vilka egenskaper vill du att denna skall besitta?
Lagkaptenen skall vara en naturlig ledare. Några spelare har redan visat de egenskaperna, men innan vi tar beslut vill vi ta in grabbarnas synpunkter också!
Det är ju gruppens ledare, så gruppen måste få vara delaktiga i beslutet.
Ambitionen är dock att vi utsett en kapten efter Leksandslägret, alternativt efter matcherna i Olofström.

Hur ställer du dig till frågan angående temporära lån, på ca 1-10 matcher?
Roger Jönssons bord detta egentligen, men jag har sett både fördelar och nackdelar med detta.
I grunden skall vi dock ha VÅR trupp, för att bibehålla gruppdynamiken. temporära lån kan skada dynamiken. Gruppen måste kunna veta om/när gruppen förändras. men sedan så finns det ju undantag, som skador, som gör att ibland måste man låna in kortsiktigt. Att låna kortsiktigt är inte optimalt, men det finns lägen då man måste, dessutom så är killarna vana, de vet hur det fungerar.
Men den sista backen roger har pratat om att låna in, den har jag som ambition att den skall vara tidsbestämd, för att bibehålla gruppdynamiken.

IK Oskarshamn har EN egen spelare från de egna leden (Bertilsson), förra säsongen fick åtminstonde 3 chansen (Engsund, Djerf och Bertilsson). Hur ser chanserna ut för juniorerna att få testa A-lagsspel?
Juniorverksamheten måste lyftas! men jag går inte med på att kvotera in spelare, bara för att de kommer från de egna leden. Att få chansen skall förtjänas.
Men vi skall bevaka juniorerna, och för att främja juniorverksamheten måste juniorerna se att man KAN ta sig upp!
Sedan får man tänka på att det är få spelare i J20 Elit, som av de 500 spelare, så är det ytterst få som får chansen att testa på Allsvensk A-lagshockey. men förtjänar man chansen, då skall man få den.

Vilken spelare i IK Oskarshamn gör flest poäng den kommande säsongen?!
humn... får nog svara ett reserverat Jadeland - utan att sätta press på honom *skrattar*.
Jadeland har ett bra driv och en helt lagom tjurighet, som gör att han kommer att vara framme när poänchanser skapas.

När Roger Jönsson anslöt till IK Oskarshamn, intervjuade jag honom, och frågade om han visste vilka namn+nr som finns upphängda i taket. Kan du dem, och svara gärna med så lite betänketid som möjligt?!
Jeansson, Ekroth, Moore och Gustafsson (blixtsnabbt svar av Fredrik kan tillägas!)
Deras nr är jag mer osäker på, kan ju inte ens alla nr som årets trupp bär ännu! Men nr 4 hänger där... och så tror jag det är nr 25 också... jag ser dem så många gånger om dagen, så jag borde kunna detta. Dessutom så är det mycket viktigt att kunna detta, då det är en del av föreningens historia! Förhoppningsvis kan några nya spelare skapa historia och få sina namn och nr däruppe!

Om du fick välja, utan spelarnas påverkan, var skulle du stå under en match, framför eller bakom spelarna?
Det där går i perioder. Det beror på sinnesstämning. Men tränare har fått en överskattad roll av publiken, då det inte handlar om tränaren som vevar bäst är den bästa. Det handlar helt enkelt om att få spelarna att förstå. Sedan varifrån tränaren förmedlar sina budskap, och hur man gestikulerar fram dem hör inte dit.
Att stå framför spelarna kan ha sina fördelar, med att man ser deras ansikten och deras ögon. men att hoppa runt framför dem med vevande armar är inte min stil. Dock så gör jag båsutflykter! jag börjar alltid bakom spelarna, men ibland måste jag fram, för att förmedla det jag vill. Jag rör mig där jag vill, men håller till där bak. Ibland bakom dem, ibland på bänken och ibland framför dem. beror på sinnesstämning. Spelarna brukar inte uppskatta om man skymmer sikten för dem en hel match, och att stå framför dem och jaga dem, det kan vara otroligt stressande! Hur många arbetare skulle göra ett bättre jobb om deras chef sprang och vevade med armarna framför dem?! Vem skulle inte bli stressad av det?
Men ni kan räkna med att se mig förflytta mig i båset varje match, men grundpositionen är bakom spelarna.

* * * * *

Fortsätting på intervjun kommer strax upp på bloggen, och de frågorna är inriktade till morgondagens drabbning mot Karlskrona!
Dessutom kommer ett litet "avslöjande" att ges där, angående spelarlån... :)
Men så här långt: Tack Fredrik för att du besvarade mina frågor!

Och jag kan bara hålla med alla som intervjuat Fredrik tidigare, en otroligt ödmjuk kille, med båda fötterna på jorden. Mycket god syn på livet, och en trevlig själ!

/Räkan

Kommentarer
Postat av: Ståplats

Bra intervju med intressanta frågor!

2011-08-09 @ 18:41:30
Postat av: The One

Spelar lån. Du menar Tim Johansson som lånas in från Mörrum imorgon mot KHK? Undrar vem som får stå åt sidan till förman för honom?

2011-08-09 @ 18:51:33
Postat av: Räkan

Jo, det var honom jag menade, Tim Johansson. IK publicerade det när jag skrev blogginlägget visst..



Laguppställningen hittar ni i intervjun del 2.

men carl Ackered kommer ej spela.

Och pga av J20s match ikväll blir det ej heller några juniorer som följer med...

2011-08-09 @ 19:06:43
URL: http://ikoskarshamn.blogg.se/
Postat av: ik

jag skulle gärna vilja få veta lite mer om hur bertilsson står sig mot de andra backarna finns de någon som vet.. bor tyvärr inte i Oskarshamn och kan inte gå och kolla

2011-08-09 @ 22:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: