Rapport från mötet gällande klacken,

Jag tänkte jag skulle sammanfatta supportermötet. Först tänkte jag inte gå men efter lite funderingar tänkte jag att det kanske kunde vara värt en chans att gå dit och se om de kunde generera i något positivt.
Tyvär kan jag säga att mötet gav inte ett jävla dugg egentligen. Lenny och Micke påpekade vikten av att ha en hejjarklack och det köper jag.
 

Men jag köper inte snacket om klacken i sig det var samma folk som alltid. Bara det gjorde att jag blev fundersam när sedan diskussionerna började så blev jag nästan gråtfärdig jag tänkte va fan är de här???
Det första som togs upp var om det fanns något nytt trumskinn...När sedan förslagen började komma in så blev jag mörkrädd. Ja efter att trumskinnsfrågan löst sig så diskuterades det var klacken skulle stå där fick en ensam person gehör för sin åsikt....
När de sedan började diskuteras om att man kanske kunde ordna en klacktävling mellan typ sjätteklassare fick jag nog och gick.

Jag tänkte att de är liksom inte ens någon ide att ta upp diskussionen. Problemet ligger ju inte i att folk inte vill gå på hockeyn och inte bryr sig om IKO.

Problemet ligger ju i klacken själv det är ju de ni frontfigurer som står där måste ta till er och förstå.

Därför kommer jag nu skriva det åtgärder som jag ser som nödvändiga för att en klack ska bli attraktiv och för att folk ska vilja stå där.
Som läget är nu kvittar det om de är 50 000 åskådare på matcherna klacken blir inte större ändå.


Dessa åtgärder ser jag som nödvändiga för att klacken ska bli attraktiv och något som kan locka folk till att ställa sig där.


1. Ta bort sjättespelaren banderollen som är bakom klacken!!

2. Ta bort Moore Support läktarflaggan (visst den är snygg) men Moore Support är nedlagt och därför ska inte det namnet synas i samband med klacken.

3. Mindre trumma eller ingen alls som det är nu så trummas de hej vilt till både den ena och den andra ramsan ber om ursäkt men för mig känns det som den som trummar nu är där enbart just för att trumma jag tror de hade kvittat om IKO spelade i div 18 bara han fick trumma. DET ÄR VAD JAG TROR!.

4. Skaffa lite attityd och stå upp för varandra sluta gulla med motståndarfans och fredagsfyllon.
Det jag här menar är att exempelvis Ninos det är hemmaklackens tillhåll det är deras borg. Motståndarfans är givetvis välkomna men det ska vara med en ödmjuk respekt mot hemmafansen annars ska dom ut med huvudet före helst utan att öppna dörren. Om dom t.ex börjar sjunga massa hejjaramsor till deras lag och håna oss det får dom göra under matchen i sådana fall absolut inte på ninos där ska klacken sjunga och skåla för IKO inget annat. Så fungerar det över allt annars utom här tro mig jag vet. Fredagsfyllon som kommer dyngfulla på fredagar och vill leka klackledare ska totaldissas det är inga  man vill bygga en klack runt.

5. Skaffa en klacksektion en avspärrad plats i hallen där hemmklacken står vill man sjunga och skrika ställer man sig där.

6. Ha klackvärdar som kan hålla ordning som i sammarbete med exempelvis ordningsvakter (jag vet det kan bli svårt dom hatar ju hemmafansen känns det som) eller sammarbeta med publikvärdar då kan man hålla ordning i klacken och få bort störningsmoment och detta ska då givetvis gälla alla oavsett om man stått i klacken i 400 år!

7. Sluta att kasta skit på varandra alla är olika och alla måste få säga och göra som dom vill. I klacken står man upp för varandra man visar varandra respekt och man litar på varandra i alla situationer. Det var underbart och väldigt glädjande att klacken reagerade sist när några örebrosupportrar skulle spela allan. Det är så det ska vara dom har bortastå att hålla till på och kan inte vakterna se till att dom är där så får dom skylla sig själva dom har inte bland hemmapubliken att göra om dom inte visar respekt.
Jag förespråkar absolut inte våld jag är helt emot det så att alla vet men uppstår situationer då man måste försvara sig då vill man ju lita på att man har sina supportervänner bakom sig. Så har det ju inte varit t.ex i nybro när en person i klacken i stället valde att bruka våld mot sina egna det är helt absurt.

8. Fylleriet måste bli bättre folk vill inte bli förknippade med fyllon och massa jävla dregg...förlåt men om ni tittar er omking hur det brukar vara ibland så förstår ni....

9. Attityden måste bli tuffare vi måste våga bli förbannade oskarshamnare är ett attitydfolk de är kaxiga jävlar som vill ha lite småtjafs och lite glåpord gentemot motståndare och dommare jag vet att IKO som förening inte står bakom detta och återigen vill jag poängtera att det nu inte handlar om våld utan mer ett psykiskt våld med käften.

10. Sjung inte ramsor man inte klarar av bli mer effektiva. Det jag menar är att om man är typ 7 man i klacken delar man inte upp den på två och kör kom igen ik!! de är totalt meningslöst och ger ingen som helst effekt. Dessutom så sliter det bara på rösten. Kör enkla ramsor som alla kan och kom inte på egna ramsor mitt under match och försök dra igång det bara sabbar. Kommer man på någon ny ramsa kan man ta det i pausen eller efter matchen så man kan öva in den.

11. Personer som brinner för IKO ska tillsammans med spelare och eventuellt ledare från klubben gemensamt ge sig ut till gymnasieskolorna i regionen och först och främst fånga intresse för hockeyn men också informera om klacken och vikten av att ha supportrar. Det ska vara häftigt tufft och lite rått att stå i klacken. En supporterklack i sverige idag består i majoritet av ungdommar mellan 17-25 år och det är den målgrupp man bör försöka nå.

12 Dessa förändringar som jag skrivit här ovan ser jag som nödvändiga för att kunna locka denna målgrupp. Som läget är nu är det bara fjantigt att stå i IKO.s klack detta är tyvär den allmäna åsikten ibland ungdomar i oskarshamn tro mig jag är själv i den åldern.




Dessa åsikter är mina personliga och om någon tar illa vid sig så ber jag om ursäkt å de ödmjukaste men som sagt detta är mina åsikter och dom står jag för.
Jag är givetvis införstådd med att dessa åtgärder inte går att ordna på en natt men nu har jag i alla fall gett de personer som känner att dom vill bygga upp en riktigt härlig supporterkultur i oskarshamn lite riktlinjer. Jag hjälper gärna till men då är det under dessa förutsättningar. Givetvis kan jag kanske ändra vissa detaljer men i det stora hela så bör det vara så här om det ska fungera.


EDIT: Moore support är inte nedlagt utan vilande som förening flaggan bör ändå enligt min mening ej vara där. Det ger fel signaler till utomstående.


// Löjjan.

Kommentarer
Postat av: the one

Det var jävlar i mig det bästa jag läst sen jag lärde mig läsa!

2010-01-25 @ 21:18:48
Postat av: Andreas Hauge

Håller med, Men kan bli lite svårt att uppfylla alla "krav" kanske. Tycker inte att vi ska ta bort flaggan för det är den snyggaste vi har. Att de stor moore support på den kvittar väl igentligen.



Annars tycker jag att de är jävligt bra saker du har tagit upp men kan bli svårt att fixa.

2010-01-25 @ 21:28:20
Postat av: Andreas Hauge

Håller med, Men kan bli lite svårt att uppfylla alla "krav" kanske. Tycker inte att vi ska ta bort flaggan för det är den snyggaste vi har. Att de stor moore support på den kvittar väl igentligen.



Annars tycker jag att de är jävligt bra saker du har tagit upp men kan bli svårt att fixa.

2010-01-25 @ 21:29:59
Postat av: löjjan

Flaggan är snygg helt klart men moore support är vilande som förening och då är det enligt min mening fel att använda det namnet i samband med klacken.

2010-01-25 @ 21:30:58
Postat av: Anonym

Aha, så man ska bara kasta bort den för att de står något fel nere i kanten, ? Tycker inte det är ngn stor grej,

2010-01-25 @ 21:35:35
Postat av: Rusk

Ingen viktig grej. Mig stör det faktiskt inte bara den inte är upp och ned som den brukar. :¤

2010-01-25 @ 21:40:50
Postat av: löjjan

Verkar rätt ensam att tycka så om flaggan hitils men precis som jag skrev så kan jag givetvis också ändra vissa saker jag tycker bara att om Moore Support är vilande så bör inte namnet förknippas med klacken för tillfället.Men jag håller med flaggan e skitsnygg.

2010-01-25 @ 21:48:26
Postat av: Pelle

Han lägga ut en kommentar i förra bloggen innan jag såg den nya, Du är väldigt produktiv.



Kanon med nerpräntade förslag!



1. Vem vill inte det?? Vi kommer mest troligt stå i mitten igen på onsdag, men det är inte skrivet i sten.



2. Synd då den både var väldigt dyr och är väldigt fin. Kanske kan man måla över Moore Support?



3. En känslig punkt då det är så många blandade åsikter om detta, men till och med jag som är relativt trum-liberal tycker att man kan dämpa den en aning. Den stora är ju sedan länge borta.



4. Fredagsfyllon har jag personligen väldigt svårt att hantera. Men förslaget 5 och 6 kan ju medföra att det inte blir ett problem. Nog finns det lite attityd även nu. Vid hemma-matchen mot Leksand åkte vimmerby-borna ut från Ninos och de tre örebroare som hade klackverksamhet på kortsidan fick vi ju tyst på med en gång också:)



5. Bra förslag (har för mig att vi hade det så nån gång tillbaka i tiden)



6. Bra förslag



7. Jag håller med om att man inte ska kasta skit på varandra, men man måste kunna tala om vad man tycker utan att det blir fullt krig. Ibland tycker man ju olika. Slåss ska man naturligtvis inte heller göra. Då jag inte var med i Nybro så har jag svårt att kommentera det, men det borde man ju kunna lösa??



8. Kan lösas med punkt 5 och 6



9. Både och...



10. Svårt det där.... när man är igång är det svårt att sluta.. men det ligger mycket i det Du skriver. Man behöver kanske nån som slår en i huvudet.....



11. Bra förslag. Men det är kanske tufft att hitta en person med den tiden som behövs.



Syns vi på onsdag?



2010-01-25 @ 21:50:20
Postat av: löjjan

Är inte säker på att jag kommer stå i klacken men vi kan absolut ta ett snack och gräva ner stridsyxan bara för att vi tycker olika i vissa frågor behöver man inte vara ovänner vi vill trots allt alla samma sak stödja IKO på bästa möjliga sätt.



Sen är det faktiskt en person som bör be en annan om ursäkt men det kan vi ta på onsdag. ( jag kanske också bör be om ursäkt för vissa saker)

2010-01-25 @ 21:56:14
Postat av: Anonym

:')

2010-01-25 @ 22:00:26
Postat av: Pelle

Nu var det ju det där med attityden, då kan vi väll inte börja med att be allt och alla om förlåtelse ;-)



Skämt åsido, det kan kanske behövas från flera håll.

Jag ser till att jag är i hallen senast 18.30.

2010-01-25 @ 22:02:16
Postat av: löjjan

hehe mot andra var det jag menade med attityden...vill också förtydliga att jag skrev i inlägget att de gladde mig att se när ni fick bort örebrodräggen från läktaren=) Nu kommer jag förmodligen inte att stå i klacken bara för det jag trivs bra borta i hörnet men som sagt man kan alltid ta ett snack och man behöver som jag tidigare skrev inte vara ovänner.



Jag väckte ju denna debatt för att jag vill få ut något positiv ur det hela för att kanske till nästa sässong göra en ordentlig ny satsning. Och då bör man väl kanske till att börja med se till att vara vänner och kunna snacka med varandra.

2010-01-25 @ 22:16:56
Postat av: Anonym

1: Måste definitivt bort!

2: Måla över texten på ett bra sätt, alternativt ta bort den? Nya kan väll göras?

3: Trumma till utvalda ramsor, annars inte ( ramsorna över huvudtaget måste förnyas ) rams kväll?

4: Ett måste att veta var vi har varandra! Mer attityd! ( Har alltid ställt upp och backat på ett enligt mig bra sätt. ) Fyllona som dyker upp måste på ett bra sätt avspisas och vara välkomna tillbaka nyktra. Klacken bör inte förknippas med fylla och dylikt.

5: Detta kan lösa problem 4! Kostnad för en sådan avspärrning? Klubben/ kommunen kan kanske lösa den kostnads frågan?

6: Klackvärdar, egna eller duger dom som redan spatserar i arenan under hemma matcherna? Måste vi skaffa egna? Kostnad? Kan/ vill dom som redan finns ta på sig det ansvaret? Går det att kolla med vaktbolaget/klubben?

7: Kanske den viktigaste punkten just nu. Alla har rätt till en åsikt och måste få vädra den lika mycket som man måste få visa sin besvikenhet och så vidare när laget spelar dåligt/ släpper in mål, allt kan inte vara positivt jämnt och man måste få släppa ut sina känslor ( verbalt med tal ) visst som sagt det kanske inte låter snyggt och några kanske blir arga men so what det går över. Men allt kan inte va glatt jämnt man måste få vara besviken med. Men tilliten måste finnas mellan oss alla oavsett vad som sker på isen och så vidare.

8: Som sagt hur vill vi att Oskarshamnarna ska se på klacken? Jag vill inte att klacken ska bli förknippat med sådant, sen visst jag kan ta ett par bira innan match det hymlar jag inte om men jag glider inte in stupfull på läktaren och så vidare. Attityd fråga som säkert går att lösa!

9: Detta ser jag som en självklarhet, man måste få skrika ut sina känslor ibland med! Allt kan inte bara vara glatt jämnt!

10: Nya ramsor/ ramskväll?!

11: Människor med rätt virke sökes! Klubbchef tillsammans med några av dom mer framträdande spelarna i klubben och någon företrädare för klacken med rät virke och talförmåga! Måste vara möjligt att genomföra? Inför nästa säsong om inte annat, som hur än denna säsongen slutar måste bli ett nytt avstamp för framtiden om läktar kulturen i vår kära stad ska överleva alls! Jag mår personligen dåligt av att det är som det är just nu!

12: Om detta på något sätt kan börja funka så finns det en ljusning!



Over and out!

2010-01-25 @ 22:22:39
Postat av: the one

föregående inlägg var av mig: ville bara påpeka det nu när jag insåg missen att tagga inlägget ;)



// the one

2010-01-25 @ 22:24:33
Postat av: the one

Intervju med Jimmy Nordèn ( ber om ursäkt om jag stavat fel ) från mötet idag



http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/sport/index.asp?programID=86&Nyheter=&grupp=3832&artikel=3395949

2010-01-25 @ 22:36:45
Postat av: Anonym

hundratal :o

2010-01-25 @ 22:43:24
Postat av: Tim M

Det vetefan om det kommer fler i min ålder för att nån talar i skolan , vem ska göra det isåfall???? I Vallhalla brukade det hänga affischer inför varje match när jag gick där ... det kanske hjälpte lite vad vet jag. men man lockar folk under matcherna med attityden och att folk drar med sina kompisar när dom uptäckt klacken . som jag gjorde med mina när jag var mindre då var det många man kände som stod där men vad har hänt med dom? dom tröttnade. Samma sak kommer hända med dom som står där nu som är i samma ålder som jag var då. Om inget görs.



Jag kan ju relatera till fotbollsallsvenskans klackar efterssom jag varit på en hel del arenor där. Där bildas det tillochmed yngre gruperingar , varför? jo för att det är dom som sitter på sittplats som är töntiga där och inte tvärtom. så är det nog i många hockeyklackar också. dom som är mellan 15-25 står oftast i klacken för att alla deras kompisar står där. En annan kultur, men på nåt sätt har den gamla klacken här i ohamn lyckats måla in sig i ett hörn , det är riktigt låg status o stå där och det är väl det fokus måste ligga på först o ändra.



Jag kommer inte ställa mig där igen förens nått drastiskt händer , och när det gör det har jag hur många hockeyintresserade vänner som helst som också lär komma. Tycker löjjan är den som har lite nytänkande här. han har tänkt till för en gångs skull ;)

2010-01-25 @ 22:54:24
Postat av: Andreas

Lätt att tänka frammåt men nu är de som de är och ALLA måste hjälpa till, Kan inte bara säga att jag kommer tilbaka nät klacken är lika stor som Växjös,

2010-01-25 @ 23:01:12
Postat av: Tim M

Är det någon här inne som har sagt att vi kommer tillbaka när den är lika stor som växjös? Vi har stått där när vi har varit 10 pers men vi har våra anledningar att inte stå där nu och alla har rätt att stå var dom vill. Vi är också fria att göra något eget om vi vill det och om vi skulle göra detta vilket inte är säkert har vi också rätt att ställa krav på dom som ställer sig där att följa våra regler . Vi har också rätt att stå i vårt hörn och tjura om vi vill göra det , men det tycker jag inte vi gör.

2010-01-25 @ 23:14:36
Postat av: Anonym

Man kan ju undra vart alla har tagit vägen som stod i klacken förut, Dom är väl inte äns på matcherna längre..

2010-01-26 @ 00:00:52
Postat av: Anonym

Man kan ju undra vart alla har tagit vägen som stod i klacken förut, Dom är väl inte äns på matcherna längre..

2010-01-26 @ 00:04:43
Postat av: the one

Jodå dom är nog på matcherna men verkar föredra sittplats och så vidare, vart finns alla gmla hjältarna från gamla white wings när om var som störst med 50-60 pers om inte mer? Går det inte att få dom att ställa upp igen eller vart finns dom nu för tiden? För gamla? Ut flyttade?

2010-01-26 @ 00:09:11
Postat av: Anonym

Man undrar ju. Men vänta tills de går bra ska du se att dom kommer,

2010-01-26 @ 00:34:08
Postat av: alexander

Det blir nog svårt och bygga upp en ny klack känns lite som att dom redan har sabbat allt men jag håller med dig om allt du skrivit oskarshamn behöver verkligen en redig klack med mkt sång och inte bara ett jävla trummade.Men visst ja säger som ja sagt länge blir det bra med folk och ungdommar och inte massa jävla dräg som knapt kan prata för dom är så fulla då ställer jag mig där utan tvekan. och jag vet fler som håller med mig om det här.

2010-01-26 @ 11:17:29
Postat av: Åsikt från en utomstående

Tycker inte det gör något alls om man har flera klackar i hallen. Tvärtom. Jag menar, alla kan ju inte vara överens om allt. Smaken är olika hur en klack ska vara och hur den ska låta. Så kommer det alltid att vara. Bättre då att ställa sig i den klack man tycker passar en själv bäst. Det blir bra liv och mer variation på läktaren. Kan klackarna sedan klämma i samtidigt åtminstone någon gång per match så vore det mäktigt.

2010-01-26 @ 11:37:39
Postat av: Ruskprick

Den nya klacken måste stå för kvalitet. Den måste sträva efter att bli bättre då kanske töntstämplen kommer bort och folk ändrar inställning och tycker att det är ballt att stå där. Trumsolon lockar möjligen småknatarna i pausen. Detta måste vissa inse. Det får inte bli som förr. Rätt sång vid rätt tillfälle är också viktigt samt skrotning av vissa. Att lyssna till yngre (inte för unga)förmågor som har ambition. Detta är ett mycket viktigt steg i Oskarshamn vidare supporterutveckling. Kvalitet före oväsen. Att hela tiden sträva efter att bli bra/bättre är a och o.

2010-01-26 @ 14:42:38
Postat av: Martin S

Läser vad Löjjan och Pelle skriver och hoppas verkligen ni kan visa sån storhet att ni gräver ner stridsyxan och alla gamla groll.

Ingen tjänar på att ni står på två olika ställen, framför allt inte laget. Det är väl en av få nämnare vi har gemensamt: att vi älskar IKO och att vi vill ha laget kvar i allsvenskan!



Kom igen nu: tillsammans är vi starka! ALLA FÖR IKO!

2010-01-26 @ 22:19:00
Postat av: Stormtroop

Kanslipersonal och skadade IK-lirare kanske kunde ta på dumstrutarna och grabba tag i var sin trumma? Tillsammans är vi starka! ALLA FÖR IK! Synes på ståplats. ;)

2010-01-27 @ 16:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: