VILL BERGSTRÖM SPELA MED IKO NÄSTA SÄSONG?!

Då var det dags för andra delen av intervjun med Alexander berget Bergström! Måste tillägga att det var roligt att få göra den här intervjun och det är inte alla som får den möjligheten.


Synd att inte intervjun gjordes idag, hade varit kul att fråga lite om Challe då. Som alla säkert vet så står inte Challe kvar i båset nästa säsong. Huruvida det är bra eller inte skulle kunna diskuteras men personligen tycker jag om den lösningen utan att egentligen veta vad spelarna tycker.


I del nummer två av intervjun så kommer ni få veta lite vad Berget tycker om Läktarkulturen här mot bland annat Växjö. Ni kommer även få veta lite vart namnet "Berget" kommer ifrån samt få svar på frågan om han vill spela i IKO nästa år eller inte.


Vi kallar dig Berget, är det bara vi eller andra också?

(skratt) Berget började i Rögle under J20tiden där, sen dess har det hållit i men precis när jag kom till IKO blev jag inte kallad för det. Det var först när Åhsberg kom som laget snappade upp "berget" eftersom att Åhsberg alltid kallade mig det. Annars tror jag inte att jag hade blivit kallad för det här. (säger han med ett leende)


Det är många som gärna ser dig i Oskarshamn även nästa år, hur gärna vill du själv stanna?

Spelar ruskigt gärna kvar i IKO, vill se och hjälpa laget till en playoff placering. Men ALLTID om en spelare lämnar så är det ALLTID spelarens fel, det är aldrig föreningens. Det vet man ju själv när man hade ett favorit lag i NHL t.ex. då tyckte man att spelaren som lämnade gjorde helt fel. Men det handlar ju lika mycket om föreningen/klubben vill ha en kvar.

IK Oskarshamn är en jätte bra förening/klubb och det är jätte lätt att snacka med dem som är runtomkring.


Men hur trivs du i stan då?

(Berget skruvar lite på sig) sådär faktiskt. Väldigt svårt att förklara det här på ett bra sätt men.. När man kommer hit som hockeyspelare tror folk att man "tuggar hockeyklubbor till frukost" men så är det ju inte riktigt. Det är svårt att hitta vänner som inte är "hockey människor". Nu med bloggen och tidningen har jag fått lite andra vänner vilket är jätte roligt. Men det märks att det är en industristad, allt stänger vid 6 och för mig är det jätte viktigt att även ett liv utanför hockeyn och andra vänner än "bara" spelare som stannar ett år eller lite mer fungerar.


Men okey, förstår hur du menar och ryktet säger att du vill utomlands. (säger jag med ett leende.)

Berget svarar lite mer allvarligt: haha jo jag läste det på bloggen men vet inte vart det kommer ifrån.


Om du nu stannar i IKO, vem vill du ha kvar?

Ragge


.. okey, vem vill du helst kommer hit då?

Jungbeck (han stavar sitt namn med bara J, han blir så sur om man stavar fel haha)


Haha, ska tänka på det. Du har spelarnummer 22, fick du välja det själv?

Japp!


Om vi snackar lite mer om publiken?

Du har spelat på alla arenor i hockeyallsvenskan, hur ser du på Oskarshamnsläktarkultur i jämförelse?

Jag tycker att det är bra, mycket roligare att spela hemma än borta. Vi har alltid haft minst 1900 på våra matcher och det är jätte bra, man måste se till kommunens storlek och så. Kan ju inte sitta och kritisera de som kommer för de är hur bra som helst, all cred till de som kommit match efter match.


Men att åka till Leksand då?

Att spela i Leksand är inte kul, kan ju bero på den långa resan men i allmänt är det faktiskt rätt tråk att spela där. Sen var det ju rätt kul i Malmö men det var ju för att det var en nybyggd hall och så.


Men vi jämför oss gärna med Växjö och deras klack, vad är skillnaden att åka dit och spela hemma?

(skratt) Ja de har ju rätt mycket folk på hela kortsidan där. Men deras hall (för man kan inte kalla det Arena) är ju byggd för lite folk. Jag menar på deras kortsida står alla i en enda klump. Arena Oskarshamn är en mycket bättre Arena då ståplats blir mer öppet och bättre utspritt.


Okey du verkar trivas i Arenan men vad är det bästa minnet med IK Oskarshamn?

(hehe) det var svårt att säga (Berget tänker en bra stund och jag börjar kolla på klockan haha.)... men i alla fall så var det nog Växjö hemma förra året, det var ju jätte mycket folk och en härlig stämning.. just det, och moore-support hade ett rätt stort tifo,.. (berget avbryter mig) ja, just det!! mot AIK när Jassa blev avtackad (Fredric Jaensson). Det var stort, riktigt stort, jag rös i hela kroppen och kan bara tänka mig vad han kände. Jag hade ju turen att få sitta bredvid honom förra året. Han brukar ju även smsa efter matcherna så vi har en god kontakt. Han sa nämligen innan transfer fönstret stängde att det fanns en plats ledig bredvid honom haha..


Vi skrattar båda två, samtidigt som Berget suttit och skakat på en protein drink under hela intervjun. "allt inför matchen" som han sa till mig när jag frågade vad det var.


Tillsist hade jag tänkt att vi skulle köra fem snabba och här kommer de!


                                                                     Pizza  -   McDonald's

                                            Arena Oskarshamn  -   Globen

                                                                  Kråkan  -   Hemma kväll

                                                      Krossa Nybro  -   Krossa Malmö

                                      Sätta ett avgörande mål  -   Sätta ett hattrick


Tillsist vill jag bara tacka Alexander för att han tog sig tid till mig efter träningen, jag uppskattar det verkligen!


//Robin

Kommentarer
Postat av: Tim M

Arghhhh! Det var inte Moore Support som fixade tifot , det är alltid ecu !





www.ecu.nu

2009-02-15 @ 10:42:28
Postat av: christoffer

Håller med Tim MS får cred för de andra gör...hade inte ECU funnits hade de aldrig blivit tifon..

2009-02-16 @ 09:59:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: