empati?

Sitter och läser lite om fallet med Örebros Niklas Lihagen som fick hjärtstillestånd under matchen mot Bofors.

Tycker att JSW skriver väldigt bra i sin blogg om vad man känner när något sådant inträffar.

Sen läser jag lite om det man fick höra på nyheterna ikväll.. Att Boforsklacken skrek "låt han dö".. detta låter ju helt sjukt tycker man. Men jag va tvungen att höra åsikter från både Bofors håll och övriga supporters håll innan jag kunde bilda mig en uppfattning.

Egentligen gör jag nog bäst i och låta bli att kommentera skiten men tyvärr kan jag inte låta bli

1. Om jag har fattat rätt så skanderades "låt han dö" av ett x antal personer i hallen.. vissa säger att det är många medan andra säger att det är få. Personligen skiter jag i vilket.

2. Det framgår tydligt från Bofors vägnar att detta INTE skanderades under tiden det gjordes hjärt och lungräddning. Det skanderas innan någon hinner uppfatta att det är väldigt allvarligt.

3. Publiken applåderar över "räddninsaktionen" och några hat ramsor hörs inte.

Med detta i hand så har jag försökt att bilda mig en egen upfattning. Visst jag var inte på matchen och har inte all fakta. Men känner ändå att jag vill skriva något.

Har faktiskt försökt att känna empati för de personer som skrek "låt han dö". Försökte tänka mig in i en fredagsmatch mot Nybro. Man har tagit någon pilsner och IK leder med 2-0. Man ser en Nybrokille stöta ihop med.. säg Jadeland? och han faller till marken. Man skrattar till och hör någon ropa "låt han dö" med någon trallvänlig melodi.. skulle man haka på? Innan man visste allvaret?

Jag vill så gärna svara NEJ NEJ NEJ skulle aldrig skrika så. Men jag kan inte slå mej för bröstet och säga: "jag skulle aldrig i hela mitt liv skrika en sådan sak"
Nu säger ja inte att jag tycker att det är OK och helt lugnt att skrika så, men det fattar säkert ni också.
Jag skulle dock aldrig kunna skrika så om jag såg allvaret i det hela. . men det gjorde ju ingen heller så det hör ju inte hit.

Tycker att det är riktigt tråkigt det som hänt. Man får sig en liten tankeställare över vad man egentligen kan slänga ut sig under en hockeymatch. Hade Lihagen ställt sig upp på egna ben utan några större skador hade det här aldrig uppmärksammats men nu gjorde han inte det.

Hoppas verkligen att personerna som nu skanderade "låt han dö" skäms ordentligt och tar sig en rejäl funderare på vad som egentligen hör hemma på en hockeymatch. Men det tar jag för givet att de redan gjort.. och gör fortfarande.
-Det hade jag gjort.

//Robin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
annonser: